47.sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő csomópont

Megrendelő: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt
Tervező: UTIBER Kft
Kivitelező konzorcium: vezetője: COLAS ÚT Zrt

A 47. sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakasza, a várost északi irányból kerüli meg. Naponta közel tízezer járműtől mentesíti Hódmezővásárhely belvárosát. Az elkerülő útszakasz 13 km hosszú, 2×1 sávos kialakítású főút, 110 km/h tervezési sebességnek megfelelő tervezési paraméterekkel..

A teljes tervezési szakaszon 4 db műtárgy található:

  • 45 sz. főút külön szintű csomópontjának műtárgya
  •  gyalogos, kerékpáros aluljáró az elkerülő út alatt
  • felüljáró 130 sz. (Tiszatenyő) Szentes–Hódmezővásárhely vasútvonal felett
  • külön szintű körforgalmú csomóponti felüljáró a 135 sz. Szeged –   Békéscsaba –Kötegyán – Országhatár vasútvonal, és meglévő 47 sz. főút felett – A végcsomópont 9 db független szerkezetből és 4 db támfalas szerkezetből áll.

Végcsomóponti külön szintű körforgalom:

A végcsomópont kialakításánál, a 47. sz. főút mellett, párhuzamosan elhelyezkedő vasútvonal miatt csak külön szintű megoldás jöhetett szóba, az út másik oldalán elhelyezkedő bányatavak érintése nélkül. A geometriailag kialakítható legkisebb kört a műtárgy alatt megmaradó kétszer kétsávos út és a felhajtó ágak elhelyezhetősége határozta meg, a forgalmi igényeken túlmenően. A műtárgy közút feletti tíz méteres magasságát, a párhuzamosan elhelyezkedő vasúti űrszelvény határozta meg. A körszerkezet belső sugara 20,0 m, a külső sugara 30,25 m, ebből adódóan a pályaszélesség 10,25 m. A geometriai kialakítás olyan, hogy a pótkocsis teherautók is kényelmesen és biztonságosan közlekedhetnek.

Különlegességek:

  1. NATURA 2000 és egyéb környezeti adottságok kezelése.
  2. Az ország legnagyobb körhídja, különleges – a vasút miatti – 10 méteres magasságával.
  3. A körhíd is négy különálló szerkezetből tevődik össze – ezek monolit beton, illetve íves acél főtartókkal együtt dolgozó, monolit vasbeton pályalemezes öszvérszerkezetek.
  4. A kilencedik, vagyis a vasút fölötti rész is öszvérszerkezet. A félszerkezet hossza 81 méter, a két szabad nyílás 38-38 méter