8° C
Ma 2025. december 09., kedd, Natália napja van.
8° C
Ma 2025. december 09., kedd, Natália napja van.
Főoldal 5 praxis 5 Ismét hajózhatóvá vált a bánsági Béga-csatorna

Ismét hajózhatóvá vált a bánsági Béga-csatorna

máj 2, 2022 | praxis

A románszentmihályi (Sanmihaiul Roman) zsilip múlt hét végi átadásával ismét hajózhatóvá vált a Temesvárt a Tiszával összekötő Béga-csatorna – jelentették a Temes megyei helyi portálok. 

 

A Románia és Szerbia közötti határ menti együttműködési program keretében 14 millió euróból újították fel a Vajdaságban a felsőittebei (Srpski Itebej) és a bégafői (Klek) zsilipet, a Bánságban pedig a románszentmihályit. Emellett kikotorták a csatorna medrét, és megvásárolták a folyamatos karbantartáshoz szükséges kotróhajókat. Az Európai Unió 11 millió euróval támogatta a Bánsági Vízmedence Vízügyi Igazgatósága (ABAB) által koordinált projektet, a fennmaradó részt helyi forrásokból fedezték. A támogatás felét Szerbiában, másik felét Romániában használták fel. Az elvégzett munkálatok eredményeként Temesvár ismét kikötővárossá alakulhat. A hét végi átadáson elhangzott, a vízi szállítás újraindítása érdekében 2023 végéig a két ország határátkelőhelyet nyit a Béga-csatorna mellett, amelyen a Béga töltésére épített kerékpárúton haladók is átléphetik majd a határt. 

A Bánságban a 18. század elején berendezkedő osztrák adminisztráció 1732-ben tette hajózhatóvá a Béga-csatornát. A XIX. században duzzasztógátakkal és zsilipekkel érték el, hogy nagyobb hajók is eljuthattak Temesvárra. A hajózható Béga-csatorna alapozta meg Temesvár és a Bánság gazdasági felemelkedését. Az itt megtermelt gabonát, később pedig a Temesváron gyártott ipari termékeket is vízi úton szállították el. Hajón érkeztek Temesvárra a városban épült gyárak berendezései és 1857-ben az épülő Szeged-Temesvár vasútvonal első gőzmozdonyai is. 

A bégai hajózást a trianoni határok lehetetlenítették el. A Románia és Jugoszlávia közötti hajóforgalom 1958-ban állt le végképp. A Moszkvából irányított Jugoszlávia-ellenes kampány idején ráccsal zárták el a Béga medrét, hogy még búvárok se juthassanak át a folyón egyik országból a másikba. A csatorna romániai szakaszán az 1960-as évekig közlekedtek hajók. (MTI)

praxis

300 milliárd forintból teljesen megújul a szentendrei HÉV

A következő négy évben körülbelül 300 milliárd forintból teljesen megújul a szentendrei HÉV, ebből 125 milliárdot a magyar állam, 175-öt pedig az Európai Unió finanszíroz – közölte Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója december 8-án Facebook-oldalán közzétett...

kamarai hírek

LIFE LOGOS 4 WATERS – networking találkozó

A Magyar Mérnöki Kamara LIFE LOGOS 4 WATERS  E6-os akciójában vállalt külföldi szervezet-specifikus networking találkozót a romániai társszakma képviselőivel közösen valósult meg november 24-én és 25-én, melyben a határvízi kapcsolatokkal is partnerséget képviselő...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)