A brit Foster + Partners stúdió bemutatta a kambodzsai Phnom Penhben található Techo nemzetközi repülőtér terveit, amelynek építését a városközponttól 20 kilométerre délre már el is kezdték. A tervek szerint a helyi népi építészetből és a trópusi éghajlatból merítve egy új repülőtérváros és egy terminálépület létesül, amelynek rácsos-héjszerű tetejét úgy tervezték, hogy az egy fa lombkoronájára hasonlítson.
„A repülőtér a legfontosabb középületek közé tartozik, mivel szimbolikusan tükrözi a hely státuszát, mint a város kapuja és a globalizált gazdaságban betöltött szerepe” – mondta Stefan Behling, a Foster + Partners stúdió vezetője. „Az új Techo nemzetközi repülőtér fontos része lesz Phnom Penh folyamatos fejlődésének, amely az ország elsődleges régióközi, intermodális közlekedési csomópontja lesz” – tette hozzá Behling. A terminálépület az összes utasfeldolgozási és kiskereskedelmi funkciót ellátó központi fejépületből áll majd, amelyet kétoldalt két íves, aerofil alakú szárny szegélyez az induló és az érkező utasok számára. A teljes építményen egyetlen könnyűszerkezetes acéltető húzódik majd végig, amely egymással összekapcsolt „fákból” álló lombkoronából áll, és minden egyes fa 36 méter magas lesz. A tetőszerkezet egy szűrőernyőt is használ majd a természetes fény befogására és a terminál belső tereinek megvilágítására.
„Kambodzsa történelme és épített öröksége által inspirálva a terminál kialakítása a kambodzsai kultúra modern megtestesítője. A terminál teteje a könnyedség és a benne rejlő modularitás kifejezője, és minden utas utazásának szimbolikus kapujaként szolgál” – magyarázta Nikolai Malsch, a Foster + Partners vezető partnere.
A Foster + Partners a terminál belsejében meleg anyagpalettát fog használni, amely szintén a régió természetes, semleges tónusú építészetét idézi. A stúdió kiterjedt növényzetet és zöld szegélyeket alkalmaz a repülőtér épületein belül, hogy a belső tereket lágyítsa a monumentális rácsos tetővel szemben.
A repülőtér jelenleg is épül, a főterv több fázisban fog megvalósulni. Az első fázisban az épülő terminál fejépület és a repülőgép-mólók évi 13 millió utast fognak fogadni, míg a jövőbeli tervek között szerepel egy további szárny hozzáadása, amely a repülőtér kapacitását évi 30 millió utasra növeli.
A Foster + Partners a közelmúltban mutatta be egy Miamiban tervezett vegyes használatú fejlesztés terveit is, amely szintén a helyi közösség építészeti jegyeire tesz utalást, valamint egy új városközpont terveit a kínai Hangcsouban. A stúdió jelenleg számos szaúd-arábiai repülőtéri projekten dolgozik, többek között a rijádi King Salman International Airport hat kifutópályás repülőtér tervén, valamint az abhai repülőtér új terminálján, amelyet egymáshoz kapcsolódó kőépületek sora határoz meg.
Forrás: Foster + Partners reveals Techo International Airport with „tree-canopy” roof (dezeen.com)
Látványterv: Foster + Partners