A munkavégzés gyökeresen megváltozott, amióta a COVID-19 felütötte fejét a világban. A járványhelyzettel szembesülő multinacionális mérnökcégek olyan módszereket keresnek, amelyek lehetővé teszik, hogy távoli környezetből egyesítsék a megosztott tervezési DNS-t és a kultúrát, továbbá fenntartsák a személyes kapcsolatokat, amelyek kritikus fontosságúak a cégek krízishelyzetből való kilábaláshoz. A Redshift három, a nemzetközi piacon jelenlévő építész- és mérnökiroda vezetőjével beszélgetett.
A világjárvány okán bevezetett korlátozások áthidalására már régóta létezik technikai infrastruktúra, ám a cégek mindeddig különböző szinteken alkalmazták ezeket. Három nagy építész- és mérnökiroda – Woods Bagot, CRB és Buro Happold – számára a folyamatos munkafolyamat fenntartása, valamint a vállalati munkakultúra támogatása jelentette a kihívást a fizikai infrastruktúra hiányában, amely egyaránt személyközi és technológiai jellegű feladat.
A Woods Bagot építésziroda 16 irodával és mintegy 1000 alkalmazottal rendelkezik Észak-Amerikában, Európában, Ázsiában és Ausztráliában. „Több stúdióval rendelkező globális vállalatként nem volt olyan nehéz megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy a 16 irodában dolgozó ezer munkavállalónk most ezer lakásba költözve tudja ellátni a munkáját” – mondja Shane Burger, a cég globális vezetője a műszaki innováció területén. „A nagyobb változás az volt, hogyan tartsuk fenn a cégkultúránk bevett szokásait.” – tette hozzá. Ezek a hagyományok magukban foglalják a péntek délutáni koktélokat és a hétfő reggeli találkozókat, amelyeken szerepet kapnak a születésnapok is. Ezek helyettesítéseként a cég a Zoom és a Microsoft Teams platformokon ún. „happy hour” programokat rendezett. Woods Bagot a meglévő digitális hálózatokra támaszkodott, hogy a társaságot együtt tartsa. DI (Design Intelligence) portálja például egy belső Instagram-stílusú közösségi médiahálózat pillanatképekkel, amelyeket az irodákban készítenek; a felhasználók követhetik a csoportokat, a tervezőket, a stúdiókat, valamint megjelölhetik az embereket, hogy felhívják a figyelmüket az egyes információkra. Ez egy lehetőség arra, hogy „ötleteik keringhessenek, találkozhassanak” – mondja Burger.
Talán a legjelentősebb technikai előrelépés, amelyet az otthoni munkavégzés korlátai idéznek elő, a széleskörű áttérés a felhőalapú számítástechnikai megoldásokra. A CRB, amelynek 1200 alkalmazottja Észak-Amerikában és Európában összesen 20 irodában szakosodott gyógyszerészeti, valamint az élelmiszer- és italgyártó létesítmények tervezésére és tervezésére, már régóta alkalmazza a felhőalapú eszközöket. A cég felhőalapú Autodesk AutoCAD Plant 3D-t és P&ID-t használ, és a közelgő határidőkkel projekteket kezdett áttelepíteni az Autodesk BIM 360 felhőbe március közepén. „Tervünk volt, hogy az összes projektünket ide költöztessük, de a COVID ezt az ütemtervet felgyorsította” – mondja Todd Williams technológiai igazgató. Áprilisra az összes új CRB projektet feltöltötték a felhőbe.
A CRB a belső szociális hálózatokat is működtet 18 irodájában az Egyesült Államokban és Európában, a Microsoft Yammer használatával „mint egy belső Facebook” – mondja Williams. „Ezt azért hoztuk létre, hogy segítsünk az embereknek, miközben elszigetelten ülnek otthon, és kapcsolatba léphessünk egymással.”
A Buro Happold globális mérnökiroda 2014 óta használja a BIM 360-at; amerikai projektjeinek 40%-a a COVID-19 előtt már a felhőben zajlott. Február végéig Paul McGilly, a Buro Happold New York-i irodájának digitális formatervezéssel megbízott munkatársa a vállalat informatikai csoportjával együtt összeállította az otthoni munkavégzés tervezetét, és az összes megmaradt amerikai projektet átköltöztette a BIM 360 felhőbe. „Az infrastruktúra már működött; minden mérnökünknek laptopot és monitort adtunk, és BIM 360 licenceket rendeltünk hozzá” – mondja. „Mire világossá vált, hogy világjárványban vagyunk, már a felhő környezetében dolgoztunk, így ez megszokott volt.”
McGilly összehasonlító teszteket végzett annak megállapítására, hogy a felhőbe való áttérés és az otthoni munkavégzés hatással volt-e a mérnökök termelékenységére. Nem talált teljesítménycsökkenést, amikor a felhőben lévő modellekhez ért, miközben otthon dolgozott. Például a Revit szerveren 30 perc és három óra kellett egy modell megnyitásához, annak méretétől függően, és 10 percig tartott a frissítések szinkronizálása egy VPN-kapcsolaton keresztül. A BIM 360 felhővel egy-három percig tartott a modell megnyitása, és 20-30 másodpercig tartott a szinkronizálás. A felhőbe „költözés” szintén jótékony hatással volt az ügyfelek kommunikációjára és együttműködésére. A legtöbb projekt esetében a Buro Happold megosztja a BIM Revit modelleket és kiviteli rajzokat, és a felhőn keresztül koordinálja az ügyfeleket. Ezt az együttműködési módszertant alkalmazták az első integrált projektteljesítési (IPD) projektnél, a Brown Egyetem Műszaki Kutatóközpontjában, amely elnyerte az Autodesk AEC Kiválósági Díját „az év épülettervezéséért”.
A távmunkára való áttérés a digitális világon túlmutató változásokat igényel. A Woods Bagot, a CRB és a Buro Happold felgyorsította a személyzet laptoppal való ellátását a COVID-19 kitörésével. Burger elmondta, hogy cége a Woods Bagot monitorokat és székeket is küldött a dolgozóinak a komfortos otthoni munkavégzéshez. Az új laptopokkal a hálószobában vagy akár konyhaasztalon is dolgozhatnak, „az ergonómia egyre fontosabbá válik” – mondja.
Az utazási korlátozások kapcsán az építész és mérnöki cégek olyan módszereket keresnek, amelyekkel összegyűjthetik a webhely képeit és kontextusát, mivel ezek kritikus pontok a minőségi tervezéshez. A távoli építkezések távértékelésének módjának megtalálása egyre fontosabbá és nehezebbé vált. A Woods Bagot pont-felhő szkenneléssel és drón fotogrammetriával kísérletezik. Buro Happold táblagépekkel rögzíti a helyszíni ellenőrzéseket, illetve az élő hírcsatornákon keresztüli áttekintéseket. A közelmúltban a CRB elkezdte a Microsoft HoloLens kiterjesztett valóságú (AR) intelligens szemüvegének használatát a Dynamics 365 Remote Assist segítségével a helyszíni ellenőrzéseknél és az eddigi 30 létesítmény listájához. A szemüveg lehetővé teszi a képek, tervek és modellek megosztását és szerkesztését; magával ragadó felvételeket a bejárások helyszínéről; és a távoli audiokommunikációt.
A Buro Happold-nak csaknem kétezer alkalmazottja van világszerte, az USA-ban mintegy háromszáz dolgozójuk, és a következő három évben ennek megduplázódására számít McGilly az Egyesült Államokban. A növekedés vajon másképp alakul majd a COVID-19 után? Hogyan kezeljük ezt? Béreljünk további irodahelyiségeket? – kérdezi McGilly. „Az ipar változik. Lehet, hogy soha többé nem lesz ugyanaz. A távmunkát úgy tekintjük, mint a tovább növekedés lehetőségét, ám okos módon.” Ennek ellenére a Buro Happold óvatosan tervezi irodáinak újbóli megnyitását a helyi és az építési útmutatás alapján. „A munkatársak egy alkalmazást használnak az íróasztalok lefoglalására, mivel az iroda egyelőre csökkent kapacitással fog működni, hogy betartsuk a társadalmi távolságtartás szabályait” – mondja McGilly. „Így lehetőséget adunk munkatársainknak arra, hogy otthon dolgozzanak vagy az irodába jöhessenek. Az első és legfontosabb számunkra a munkatársaink testi-lelki harmóniája, és ez a rugalmasság biztosítja az egészséges és boldog csapatot, amely továbbra is világszínvonalú projekteket lesz képes megvalósítani.”
A Buro Happold globális irodái a BIM 360 bevezetésében látták az amerikai társaik termelékenységének növekedését, és már felgyorsították saját projektjeik felhőbe történő áttérését, amelynek az idén kellene befejeződnie. „Látunk lehetőségeket a nyílt forráskódú BHoM [Building Habitats object Model] kódoló platformunk és a BIM 360 integrálására” – mondja McGilly. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy hatékonyabban férjünk hozzá a projektek adataihoz egy központi forrásból.”
Burger szerint őt kevésbé érdeklik a COVID-19 kezelésére szolgáló védekezést tervező intézkedések, és jobban érdekli, miként lehetne növelni a lakó-, munka- és játékterek rugalmasságát, hogy azok multifunkcionálisabbá váljanak. A Woods Bagot „AD-APT” javaslata nagy, mozgatható bútorfalakat kínál a helyiségekben a tér közepén, meghatározva a helyiségek rugalmas elosztását, így a nap előrehaladtával bővülhetnek és összehúzódhatnak egyes terek, befogadva a munkát, a pihenést és a kikapcsolódást. „Elsőbbséget kell biztosítanunk az általunk használt terek számára, amelyek leginkább elősegítik az emberek közötti kommunikációt. Ez együttműködést jelent, és már nem azt jelenti, hogy mindenki az íróasztalnál ül, és egy laptopot bámul. Ezek az együttműködést elősegítő ötletek a valódi irodák legdominánsabb aspektusává válnak, mivel az asztali tér már nem fogja kielégíteni az igényeket.”
Forrás: https://redshift.autodesk.com/architecture-2020/
Fotó: Buro Happold