18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Napelemek újrahasznosítása

jún 3, 2020 | kitekintő

A napelemek átlagos élettartama körülbelül húsz év, ami rendkívül kedvező, ám nem szabad elfeledkeznünk a tényről, hogy a 2000-es évek elején telepített első napelemek élettartama hamarosan a végéhez közeledik. Felmerül a kérdés: a környezetvédelem jegyében született technológia akár a visszájára is fordulhat, ha a kifutó napelemek hulladéklerakókba kerülnek és nem hasznosítjuk újra?

 

Az újrafeldolgozás költségei magasabbak, mint a hulladéklerakókban való elhelyezésük, ráadásul a visszanyert anyagok értéke alacsonyabb, mint az eredeti állapotukban volt. Tekintettel a nehézfémek – például az ólom és az ón – jelenlétére, ha a hulladékot rosszul kezelik, időzített bomba lehet a klímaválság szempontjából. A tipikus kristályos szilícium PV modulok teljes tömegének fő részét képezi az üveg (75%), ezt követi a polimer (10%), az alumínium (8%), a szilícium (5%), a réz (1%), továbbá kis mennyiségű ezüst, ón, ólom és más fémek, illetve alkatrészek. Az ólom és az ón, ha a talajba és a talajvízbe szivárog egészségügyi és környezeti problémákat okoz, ezzel szemben a réz, az ezüst és a szilícium értékes lehetőséget kínál a hatékony visszanyerés esetén. Megoldást jelenthet, ha a globális EV ipar felfedezi a visszavett napenergia-termékekben rejlő lehetőségeket és a panelben található értékes anyagok kinyerésére összpontosítanak.

Jelenleg azonban az újrahasznosítást nem lehet gazdasági szempontból kedvezőnek tekinteni, ezért gazdasági ösztönzőkre van szükség. Ráadásul Európa az egyetlen olyan régió, amely jogilag szabályozza a fotovillamos energia újrahasznosítási folyamatát: 2012 közepétől az elektromos és elektronikus hulladékokról szóló átdolgozott 2012/19/EU irányelv arra kötelezi az EU tagállamait, hogy rendelkezzenek fotovoltaikus hulladékkezelési programokkal, a termelőket felelőssé téve az általuk értékesített panelek visszavételéért és újrahasznosításáért. A szabályozás célja a környezetbarát termékek fejlesztése, valamint az újrahasznosítás megfizethetőbbé és gazdaságilag fenntarthatóbbá tétele.

A panelek értékes anyagai közül a szilícium nyújtja a legjobb lehetőséget, mivel a napelemekből kinyerve a lítium-ion akkumulátorokban újra felhasználható. Az elektromos járművek egyre növekvő száma egyedülálló lehetőséget kínál az anyag újrahasznosítására. A mai EV akkumulátorok nélkülözhetetlen részét képezik a teljes EV költségeknek (az autótól függően 33%-57%), és az anyagok előállítása döntően hozzájárul az elemek gyártásához szükséges energiaköltségekhez. A költségcsökkentési stratégiák nagymértékben támaszkodnak az anyagszintű újításokra, azaz a nyersanyagok beszerzésére és feldolgozására. Míg az EV rajongói feltétlenül üdvözlik az alacsonyabb árakat, a futásteljesítmény-rekordok beállítása a legfontosabb. 2015-ben Elon Musk azt állította, hogy az S Model akkumulátorokban a szilícium 6%-kal növeli az autó teljesítményét. Az azóta eltelt közel öt évben olyan EV társaságok kapcsolódtak be az akkumulátoros szilícium szintézis kutatási-fejlesztési programokba, mint a Daimler és a BMW. Valószínűsíthető, hogy a napelemből visszanyert szilícium az, amire szükségük van.

Míg felhasználóként nem sokat tehetünk a kedvező kimenetelért, addig a tudósok és mérnökök találékonyságára támaszkodva a napelem-hulladék megfelelő ártalmatlanítása nem pusztán vágyálom. A belga Liege-i Egyetem Anyagkutatási és Energiakutató Csoportja (The GREENMAT) által végzett kutatások bizonyítják, hogy a jövőben az elhasználódott napelemek értékes szekunder erőforrásnak bizonyulhatnak az elektromosautók akkumulátoraihoz. A csoport kutatói egy új eljárást szabadalmaztattak, amely során a korábban alkalmazott viszonylag magas hőmérséklet (450–600 °C) helyett már 200 °C alatt is kinyerhető a szilícium jelentős része, miközben sem a halogéntartamú műanyagok, sem pedig a nehézfémek nem bomlanak el vagy kerülnek a hordozó gázokba. Még ettől is fontosabb, hogy a Journal of ACS Sustainable Chemistry & Engineering honlapján publikált új módszer szerint a szilícium vagy az üveg sem olvad meg, emiatt nincs szükség másodlagos tisztítási eljárásokra az újrahasznosítás után. A viszonylag egyszerű szétszerelési folyamatnak köszönhetően a tiszta üveg akár közvetlenül is újrahasznosítható. A folyamat során kinyert nagy tisztaságú szilícium pedig felhasználható a lítium-kén akkumulátorok anódjaként.

A kutatási eredmények új utat nyithatnak meg a napelemek újrahasznosítása terén, reményt adva a lehetséges környezeti katasztrófa elkerülésére, úgy, hogy az így kinyert újrahasznosított anyagokkal a megújuló energiafelhasználás még szélesebb körű elterjedése is elősegíthető.

Forrás: https://www.pv-magazine.com/

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...