22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Miért süllyed a székesegyház?

dec 15, 2019 | kitekintő

A magyar kormány 79 millió forintból végeztet vizsgálatokat, hogy megállítsák a szabadkai Avilai Szent Teréz-székesegyház süllyedését – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
A vizsgálatok elvégzésére az ITM az Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft.-t (ÉMI) kérték fel, a szakemberek várhatóan három hónap alatt végeznek a felméréssel és elkészítik a műszaki javaslatot a teljes rekonstrukcióhoz. A 18. század második felében mocsaras területre épült, késő barokk székesegyház folyamatosan süllyed, a tornyai is távolodnak egymástól. Az elmúlt években a szakemberek több módszerrel is próbálkoztak, hogy megerősítsék a talajt és megállítsák a tornyok dőlését, de eddig nem jártak sikerrel.
A mostani vizsgálat után a mérnökök reményei szerint megtalálják azt a 21. századi technológiát, amivel megmenthető az épület.
A székesegyház korábban kezdődött rekonstrukciós munkálatait a kormány eddig csaknem 340 millió forinttal segítette. A támogatásból felújították az épület elektromos hálózatát és belső tereit, a márványburkolatot, a padlózatot és az oltárt.
A felújítást felügyelő bizottság nyáron kért segítséget Magyarországtól, miután a korábbi beavatkozásokkal nem tudták megállítani a tornyok dőlését. Az ÉMI szakemberei a szeptemberi helyszínbejáráson megállapították, hogy a statikai probléma részletes megismeréséhez további talajmechanikai feltárásokra, vizsgálatokra van szükség.
Az Avilai Szent Teréz-székesegyház Franz Kaufmann pesti építész tervei alapján épült 1776 és 1779 között. A katedrális hossza 61 méter, szélessége 26 méter, tornyai 64 méter magasak.
Az épületet az elmúlt években többször is próbálták stabilizálni. Először vascsöveket helyeztek a tornyok alá, majd – miután ez az eljárás csak rontott a helyzeten – műgyanta befecskendezésével próbálták megállítani a templom homlokzatán végigfutó repedés szélesedését és a tornyok dőlését, szintén sikertelenül.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...