16° C
Ma 2025. szeptember 12., péntek, Mária napja van.
16° C
Ma 2025. szeptember 12., péntek, Mária napja van.
Főoldal 5 piac 5 Változik az elektromos stratégia: az Opel marad a kipufogógázoknál

Változik az elektromos stratégia: az Opel marad a kipufogógázoknál

szept 2, 2025 | piac

Az Opel elvetette a belső égésű motorok 2028-as kivezetését. A gyártó az elektromos autók helyett a rugalmasságra tesz, és a hajtásmód választását a vásárlókra bízza. Néhány évvel ezelőtt még radikális lépésnek tűnt: az Opel 2028-tól csak elektromos autókat akart értékesíteni Európában. Nincs több Corsa, Astra vagy Grandland kipufogóval. Ez a világos irányvonal a Stellantis-konszern kiemelt projektjének számított. Most azonban a gyártó visszakozik. A belső égésű motorok maradnak – egyelőre végső határidő nélkül.

 

 

Az e-pioníról a fordulatig

2021-ben az akkori Opel-vezérigazgató, Michael Lohscheller bejelentette, hogy az Opel teljes mértékben az elektromos mobilitásnak szenteli magát. Utódja, Florian Huettl 2023-ban újra megerősítette ezt a célt: „2028-tól Európában csak akkumulátoros elektromos autókat fogunk kínálni.” A valóság azonban másképp néz ki. Az elektromos autók iránti kereslet a vártnál gyengébb marad, különösen Dél-Európában. A teljes átállás helyett az Opel most a rugalmasságra tesz. Egy szóvivő hangsúlyozza: „Ez nem feltétlenül korlátozódik 2028-ra, ha a kereslet másképp alakul, de egyértelműen szem előtt tartjuk a vállalatunk és járműválasztékunk dekarbonizációjának céljait.”

Multi Energy stratégia az egyirányú utca helyett

Az Opel továbbra is az úgynevezett Multi Energy stratégiát követi. Ez azt jelenti, hogy minden modell különböző változatokban gyártható – tisztán elektromos autóként, hibridként vagy klasszikus belső égésű motorral. Rüsselsheimben az Astra már mindhárom változatban legördül a gyártósorról. Az Opel maga szinte „100 %-ban rugalmas” gyártásról beszél. Ez a stratégia lehetővé teszi, hogy az ügyfelek igényeinek megfelelően gyorsan átálljanak. Ha az elektromos autók iránti kereslet megnő, több akkumulátoros modellt gyártanak. Ha a kereslet visszafogott marad, továbbra is lesznek benzin- vagy dízelmotorral felszerelt járművek.

 

Bizonytalanság a Stellantis anyavállalatnál

A döntés nem csak az ingadozó piac következménye. A Stellantis anyavállalatnál is ingatag az e-stratégia. A Kaiserslauternben akkumulátorgyár évente 600 000 autó számára tervezte az akkumulátorok szállítását. Azonban az építkezés 2023 óta szünetel. Ennek oka a költségek, a kereslet csökkenése és az akkumulátor-technológiával kapcsolatos nyitott kérdések. A Stellantis 2025 végéig dönt a projekt jövőjéről. Egy dolog azonban biztos: saját akkumulátorok nélkül a tisztán elektromos meghajtásra való átállás nehezebb és drágább lesz.

 

Különböző piacok, különböző dinamika

Ha Európára tekintünk, láthatjuk, hogy az elektromos mobilitás milyen különböző módon fejlődik. Németország továbbra is a legnagyobb e-piac. Franciaországban és Nagy-Britanniában az állami támogatások, mint például a „szociális lízing”, további lendületet adnak. Spanyolországban vagy Olaszországban viszont a fejlődés megtorpant. Az Opel ugyan „késznek tartja magát az elektromos mobilitásra”, és olyan modellre hivatkozik, mint a teljesen elektromos Frontera, amelynek ára 29 ezer euró alatt van. A vállalat azonban tisztában van azzal is, hogy széles körű kereslet nélkül nem lehet fenntartani az ambiciózus célokat.

 

Új modellek, régi technológia

2027-ben érkezik az Opel Corsa következő generációja. Eredetileg csak elektromos autóként kellett volna megjelenni. Most azonban klasszikus belső égésű motorral is kapható lesz. Ugyanez vonatkozik az Astra típusra is, amely 2028 után új kiadásban jelenik meg. Sok ügyfél számára ez jó hír – választhatnak elektromos, hibrid vagy benzinmotoros modell között. Az Opel ezzel dilemmába került: egyrészt a vállalat el akarja érni saját klímacéljait és hosszú távon CO₂-semlegessé válni. Másrészt végül a piac dönt. Amíg sok vásárló habozik az elektromos autókkal kapcsolatban, a belső égésű motorok továbbra is a kínálatban maradnak.

 

Forrás:  Opel bleibt beim Auspuff – Verbrenner-Ende verschoben

Fotó: Stellantis Press Photo, Wikipedia

kitekintő

Siklóvillamos baleset: miért szakadt el a vontatókábel?

Az első hivatalos vizsgálati jelentés szerint a portugál fővárosban történt siklóvillamos tragédiát a vontatókábel szakadása és a fékrendszer hibája okozta. A balesetben 16-an vesztették életüket, 21-en megsérültek. A szakértők megállapították, hogy a kábel a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)