9° C
Ma 2025. december 05., péntek, Vilma napja van.
9° C
Ma 2025. december 05., péntek, Vilma napja van.
Főoldal 5 kitekintő 5 Új brit oktatási reformterv: égető szakemberhiányra reagál a mérnökképzés átalakítása

Új brit oktatási reformterv: égető szakemberhiányra reagál a mérnökképzés átalakítása

dec 3, 2025 | kitekintő

A Royal Academy of Engineering (RAEng) novemberben tette közzé legfrissebb jelentését, amely a brit mérnökképzés radikális reformjára szorgalmazza. Az indok a folyamatosan és súlyosan növekvő szakemberhiány.

 

A jelentés szerint az eddigi oktatási és képzési struktúrák nem biztosítanak elég széleskörű, rugalmas és jövőre kész mérnöki kompetenciát.  A foglalkoztatási előrejelzések – például a Skills England adatai – alapján a következő években jelentős számú új mérnöki munkahely teremtődhet a tiszta energia, védelem, digitális iparág, lakásépítés területén. Ugyanakkor a jelenlegi rendszer nem képes elegendő számú, korszerűen képzett mérnököt és technikust képezni, akik rendelkeznek mind technikai, mind digitális, társadalmi és etikai kompetenciákkal.

 

Az „Engineers 2030” 10 javaslata

A jelentés 10 javaslatot fogalmaz meg, amelyek célja a mérnökképzés és a szakképzési rendszer átalakítása az alábbi fő irányok mentén:

Tantervi reform: az oktatásban olyan „dinamikus” tanterveket kell alkalmazni, amelyek egyszerre biztosítanak mély technikai tudást és széles szakmai rugalmasságot — ideértve a digitális írástudást, társadalmi felelősségvállalást, alkalmazkodóképességet.

Moduláris, rugalmas képzési utak: a technikusok és mérnökök számára lehetővé kell tenni olyan továbbképzési modulokat, amelyeket „skills-útlevélként” lehet felhalmozni, szükség szerint ezzel támogatva a folyamatos tanulást és átképzést.

Munkaadók aktív részvétele: a vállalatokat a rendszer alapvető partnerének tekinti a jelentés. Nagy hangsúlyt fektetne a kis- és középvállalkozások bevonására is, csökkentve a képzés adminisztratív és pénzügyi terheit.

Nemzeti szintű készség- és oktatástervezés: szükséges egy koherens, hosszú távú, iparpolitikai és oktatáspolitikai szinkronban álló terv, amely lefedi az összes oktatási szintet és iparágat — különös tekintettel a labor- és gyakorlatorientált tantárgyak finanszírozására.

Akkreditációs rendszer felülvizsgálata: az oktatási programokat akkreditáló szervezetnek (pl. Engineering Council) felül kell vizsgálnia, hogy az AHEP (Accreditation of Higher Education Programmes) követelmények modern, a jövő igényeihez illeszkedő kompetenciákat is tükrözzenek.

Technikai / szakmai képzési és gyakornoki utak erősítése: javasolt az ipari és gyakorlatorientált képzés egyszerűsítése és szélesítése, a gyakornoki rendszerek modernizálása, valamint jobb pályaorientációs információk biztosítása a fiatalok és a pályamódosítók számára.

Inkluzivitás és diverzitás előmozdítása: cél az oktatás és munka világának nyitottabbá tétele, hogy minél szélesebb rétegek számára hozzáférhető legyen a mérnöki pálya, ezzel is enyhítve a munkaerő-hiányt.

 

Szervezeti és intézményi kezdeményezés

A RAEng bejelentette egy új, nemzeti mérnöki és technológiai készségközpont (skills centre) alapítását is. Ez az intézmény elsődlegesen arra szolgál, hogy oktatási intézményeknek és ipari szereplőknek egyaránt képzési és továbbképzési forrásokat, tananyagot, támogatást nyújtson — elősegítve a modernizált tantervek, moduláris képzések és up-skilling rendszerek bevezetését. Az „Engineers 2030” nem pusztán javaslatcsomag — figyelmeztetés egy strukturális hiányra és egyben kiáltvány is: ha nem történik átfogó, koherens reform, a mérnöki munkaerő-igény és a jelenlegi képzési kapacitás közti szakadék tovább mélyülhet. A jelentős fejlesztési potenciál mellett a siker kulcsa az ipar, a kormányzat, az oktatási szervezetek és maguk a mérnökök közös felelőssége. Kijelenthető, hogy a brit javaslat az EU-ban, sőt a világszerte megszívlelendő és átgondolásra érdemes.

 

Forrás: Engineering education reform blueprint published to remedy ‘chronic’ skills shortfall | New Civil Engineer

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)