14° C
Ma 2025. október 31., péntek, Farkas napja van.
14° C
Ma 2025. október 31., péntek, Farkas napja van.
Főoldal 5 országjáró 5 Próbaterhelés az új komáromi hídon

Próbaterhelés az új komáromi hídon

máj 16, 2020 | országjáró

Rendben lezajlott a statikus próbaterhelés az új komáromi Duna-hídnál. Az adatok kiértékelése még néhány hetet igénybe vesz. A híd építése a végéhez közeledik, már csak a befejező munkálatok vannak hátra.

 

Újabb mérföldkőhöz érkezett az új komáromi Duna-híd építése. A május 16-17-i hétvégén végezték el a szakemberek a műtárgy próbaterhelését, a híd teherbírásának használatba vétel előtti ellenőrzése érdekében. A próbaterhelés során statikus és dinamikus terhelést végeznek, a hídszerkezet különböző részein, elemein mérik az ezek hatására bekövetkező alakváltozásokat, az egyes szerkezeti elemekben keletkező feszültségeket (pl. a főtartó lehajlását, jelen esetben pedig még a piloncsúcs elmozdulását is).
Az új komáromi Duna-híd esetében a statikus próbaterhelést 32, egyenként 31,6 tonna súlyú tehergépkocsival végezték, összesen 16 teherállás kombinációban. A dinamikus terhelés során két tehergépkocsi halad át a hídon 5, 20, 40, 60 km/órás sebességgel. A próbaterhelést és a méréseket a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének szakemberei végzik el.

A híd kivitelezése a befejezéséhez közeledik. A szigetelés elkészült, ezen a héten megtörténik az aszfaltburkolat megépítése. Folytatódik a közvilágítási oszlopok, korlátok elhelyezése, a híd monitoring és riasztó rendszerének telepítése, a lámpák, hajózási jelzések felszerelése. A magyar oldali csatlakozó útból egy kb. 25 méter hosszú szakasz befejezése is hátra van még.

A beruházással kapcsolatban Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A magyar-szlovák közlekedési kapcsolatok a 2010 utáni időszakban rohamtempóban fejlődnek. Több Ipoly-híd és az esztergomi teherkomp átadása után a tavalyi év végén, az M15 négysávossá bővítésével létrejött a teljes értékű autópályás összeköttetés a két főváros, Budapest és Pozsony között. Az idén elkészülő új Duna-híd közel 100 kilométeren hiányzó teherforgalmi átkelési lehetőséget teremt, miközben tehermentesíti Komárom és Révkomárom belvárosát. Az M30 folyamatban lévő kivitelezésével a Budapest-Miskolc-Kassa vonalon is megvalósul a magas színvonalú sztrádakapcsolat. Az autópályával ráadásul a Kelet-Közép-Európa belső, észak-déli irányú gyorsforgalmi összeköttetését biztosító Via Carpatia folyosó utolsó hazai szakasza is megépül.”

Az új komáromi Duna-híd kivitelezését a H-M DUNAHÍD Konzorcium végzi nettó 91,2 millió euró értékben. A kivitelezés koordinátora Magyarország, a projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a szlovák Közlekedési és Építési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásban, uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A projekt teljes költségének közel 85 százalékát a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatási alap finanszírozza. (Forrás: NIF)

fókusz

Tisztújítás a Magyar Építész Kamaránál

Tutervai Mátyást, az országos kamara eddigi alelnökét választották a Magyar Építész Kamara új elnökévé október 30-án, a MÉK budapesti tisztújító küldöttgyűlésén. A három alelnök: dr. Hajnóczi Péter, dr. Medvegy Gabriella és Turi Attila.  Kép:...

história

2025. novemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2025 novemberében.     125 éve született Bruckner Győző mérnök-kémikus Késmárkon, 1900. november 1-én született Bruckner Győző (1900-1980) Kossuth-díjas mérnök-kémikus. 1926-ban a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)