6° C
Ma 2025. november 25., kedd, Katalin napja van.
6° C
Ma 2025. november 25., kedd, Katalin napja van.
Főoldal 5 országjáró 5 Metrófelújítás: a középső szakasz hét legmélyebben fekvő állomását korszerűsítik

Metrófelújítás: a középső szakasz hét legmélyebben fekvő állomását korszerűsítik

jan 20, 2021 | országjáró

A 3-as metróvonal középső szakaszán a hét legmélyebben fekvő állomás átfogó korszerűsítésén dolgoznak most, az alagúté már január 11-én megkezdődött – közölte a BKV január 20-án.

 

A hét állomáson és az alagútban végzett munkálatokkal a teljeskörű rekonstrukció mintegy öt kilométernyi vonalszakaszon zajlik. Bár a Nagyvárad téren és a Lehel téren még közlekedik a metró, már előkészítik mindkét állomás korszerűsítését. A Nagyvárad tér környezetében már közműkiváltásokat is végeznek, ami a felszíni felvonók beépítése miatt szükséges, hiszen a felújítás után a teljes vonal akadálymentes lesz – írták.

A BKV emlékeztetett: a belvárosban már 2020 márciusában elkezdődött az Arany János utcai és a Ferenciek terei állomás felújítása. Júliusban a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák, novemberben pedig a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér és a Kálvin tér állomás is építési területté változott.

Az állomásokon néhány motívumtól eltekintve már semmi sem idézi meg az egykori látványvilágot. A jellegzetes burkolatok, bútorok eltűntek, az elbontott anyagok a peronokon várják, hogy a BKV Kőér utcai telephelyére kerüljenek.

Kitértek arra is, hogy a több mint negyvenéves mozgólépcsők bontása az egyik legnehezebb feladat, hiszen többtonnás elemeket kell mozgathatóvá tenni, és a szűk aluljárókon vagy leadónyílásokon keresztül, majd többnyire a felszínen, közúti forgalomban eljuttatni a célállomásra.

Az Arany János utca és a Ferenciek tere állomáson a peron és felszín közötti kapcsolatot már ideiglenes lépcsőszerkezet biztosítja, a többin egy-egy meghagyott mozgólépcsőn keresztül lehet közlekedni.

Az elektromos- és gépészeti rendszerek bontása szintén kihívásokat jelent. A mintegy harminc méteres mélységben található főszellőzőket darabokra bontják, a kisebb elemeket keskeny lépcsőkön, zsákokban hordják a peronszintre, a nagyobb alkatrészek összekötő alagutakon jutnak a pályára és vasúti szállítókocsikon hagyják el az állomás területét.

Közölték, az üzemi területek sok esetben átalakulnak, igazodva a korszerű, kisebb méretű gépészeti rendszerek, berendezések helyigényéhez, és ezek a szerkezeti átépítések már több helyszínen megfigyelhetők.

A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet fordítanak az azbeszttartalmú anyagok, szigetelések azonosítására és szakszerű eltávolítására. Az egykor világszerte közkedvelt építőanyag a vonal középső szakaszának állomásain is megtalálható. Az azbesztmentesítés szigorú szabályait betartva már folyik a zónák kiépítése, és a területek megtisztítása minden egészségre káros anyagtól – áll a BKV közleményében.

A Deák Ferenc téri felvonó kiépítése tavaly tavasz óta tart az Erzsébet téren. A huszonöt éve oda tervezett Nemzeti Színház alapozásakor elkészült liftakna feltárása és mélyítése már befejeződött, és elkészült az az összekötő folyosó is, amely kapcsolatot teremt a metróállomás peronszintjével. (MTI)

 

Fotó: BKV

 

praxis

A mérnöki gondolkodás új paradigmája

A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése az elmúlt években elsősorban a szoftveres innovációkról szólt: a nagy nyelvi modellek, a generatív rendszerek és a felhőalapú számítás dominálták a technológiai diskurzust. Mára azonban világossá vált, hogy a...

piac

Gyors szkennelés kézből – lábon 

SLAM technológia a mérnöki felmérések új dimenziójában Egy ipari csarnokban vagy pincejáratban, ahol a GPS-jel gyenge, a mérnöknek mégis pontos térképre van szüksége – mit tehet? A SLAM technológia erre ad választ: mozgás közben, kézben tartva képes feltérképezni a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)