9° C
Ma 2025. október 13., hétfő, Kálmán és Ede napja van.
9° C
Ma 2025. október 13., hétfő, Kálmán és Ede napja van.
Főoldal 5 praxis 5 Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek

ápr 29, 2023 | praxis

A forgalmi dugók csökkentését szolgáló, mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztett ki a Budapesti Műszaki Egyetem két fővárosi vállalkozás együttműködésében.

 

A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Gamax közleményében azt írták: a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékével, valamint a RacioNET Zrt-vel alkotott konzorciumuk a 2,312 milliárd forint összeköltségű projekthez 1,388 milliárd forint támogatást nyert el a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal versenyképességi és kiválósági együttműködések programjában. A projekt során egy olyan, bármely városra adaptálható közlekedésirányító rendszert fejlesztettek ki, amely mesterséges intelligencia alapján képes a közlekedést hatékonyan vezérelni úgy, hogy a járművek a lehető legkevesebb időt töltsék a forgalomban. A City AI névre keresztelt rendszer a városokban fellelhető érzékelő pontok – így forgalomfigyelő kamerák, saját fejlesztésű mobil applikáció, tömegközlekedési eszközökről származó valós idejű adatok – segítségével képes megfigyelni a város forgalmát. Az így szerzett adatokból a mesterséges intelligencia segítségével a rendszer elemzi, illetve előrejelzi a forgalmat és beavatkozási javaslatokat ad egy diszpécsernek, aki a közlekedési lámpák programjainak azonnali megváltoztatásával hatékonyabbá teheti a közlekedést, vagy akár értesítést küldhet a tömegközlekedési cég utastájékoztató rendszerére, illetve a – közlekedők által használt – mobilapplikációra.

A diszpécser térképen láthatja a város teljes fogalmi helyzetére a historikus adatokból táplálkozó előrejelzéseket, a kamerai képelemzésből származó forgalmi statisztikákat, az aktuális forgalmi akadályokat, és a tömegközlekedési járművek helyzetét. Kiemelték: a projektben fejlesztett mobilalkalmazás lehetőséget ad a város lakóinak, hogy a megszokott útvonaltervező alkalmazások helyett egy hatékonyabb, az adott város igényeire szabott, mesterséges intelligenciával és hatékony beavatkozással támogatott útvonaltervezőt használhassanak. Az alkalmazás nemcsak az autóval közlekedőknek jelenthet nagy segítséget, hanem a tömegközlekedést preferálóknak is, ugyanis a térképen láthatóak a városban közlekedő tömegközlekedési eszközök aktuális helyzete, útvonala, menetrendje és késés adata.

A City AI „pilot” rendszerét a pécsi önkormányzatnak adta át a cég március végén. (MTI)

kitekintő

Így hangzik a jövő

A Ferrari az Elettrica modellel piacra dobja első elektromos sportautóját – Formula-1-es technológiával, 800 kW teljesítménnyel és valódi, nem pedig mesterséges hanggal.   Ha a Ferrari elektromos autót gyárt, akkor biztosak lehetünk benne, hogy itt nem csak a...

interjú

A legjobb jövőépítő stratégia a kíváncsiság és az empátia

A jövő nem egy fix történet, amit valaki már megírt – hanem forgatókönyvek sokasága, amelyből mi választhatjuk ki, melyik valósul meg. Dr. Rab Árpád jövőkutató a Bosch × Richter Innovátorok Napján arról is beszélt, hogyan segíthet a jövőkutatás abban, hogy...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)