20° C
Ma 2025. szeptember 24., szerda, Gellért és Mercédesz napja van.
20° C
Ma 2025. szeptember 24., szerda, Gellért és Mercédesz napja van.
Főoldal 5 országjáró 5 Megnyílt a Déli körvasút Látogatóközpont

Megnyílt a Déli körvasút Látogatóközpont

szept 24, 2025 | országjáró

Megnyílt a Déli körvasút fejlesztését bemutató látogatóközpont Budapesten – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára szeptember 24-i sajtótájékoztatóján Budapesten.

 

Nagy Bálint közölte, hogy a létesítmény Újbudán, az építkezés közvetlen közelében mutatja be Magyarország egyik legjelentősebb vasúti beruházását. A Déli körvasút a belföldi közlekedési infrastruktúra egyik legfontosabb szakasza, de a forgalomhoz képest az átbocsátóképessége mindeddig korlátozott volt – indokolta a beruházást, amely korszerűbb és versenyképesebb vasúti közlekedést tesz lehetővé. Ennek köszönhetően – tette hozzá – 2028-tól sűrűbben juthat majd el számos járat Budapest vonzáskörzetébe, hozzájárulva a közúti forgalom csökkentéséhez.

A gyorsabb és kényelmesebb összeköttetés tehát nemcsak infrastrukturális, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentős, a „jövőbe vezető” újítás – fogalmazott. Az államtitkár közölte, hogy az ÉKM beruházásában a szakasz teljes hosszán az eddigi kettő helyett három, illetve egy szakaszon négy vágányon járhatnak majd a vonatok a korábbinál nagyobb sebességgel. A tengelyterhelés emelésével teljesülnek az európai törzshálózat követelményei, a korszerű támfalak felhasználásával pedig a lehető legkisebb területre szorítható a szakasz bővítése. Nagy Bálint a projekt elemei közül kiemelte a Bartók Béla út fölött átívelő vasúti hidat, amely „mérnöki bravúrként”, városképi szempontból is jelentős építményként újul meg.

Az ÉKM budapesti kormányzati beruházásokért felelős miniszteri biztosa a 4-es metró építése óta a főváros legnagyobb közlekedési beruházásának nevezte a Déli körvasút fejlesztését. Kovács Balázs Norbert szerint a kritikus szakasz bővítése európai jelentőségű, Budapest legnagyobb gondjai közül többet is megold, hiszen csökkentheti a közutak zsúfoltságát azzal, hogy mintegy 60 ezer ingázónak biztosít új közlekedési alternatívát. Kiemelte emellett az évtizedeken át elhanyagolt vasúti rézsű felújítását, amely 3300 méter hosszon pihenőkkel és sportlétesítményekkel felszerelt zöldfolyosóvá alakul, területe nagyobb lesz, mint a Városmajor és a Vérmező együtt. Hozzátette, hogy ugyanilyen fontosnak tekintik a partnerséget az itt élőkkel, ezért a munkafolyamatokat úgy tervezik meg, hogy a legkevésbé zavarják a mindennapokat.

Az új látogatóközpontban az érdeklődők megismerhetik a projekt részleteit is, élményszerű bemutatásban láthatják többek között a létesítmények és a zöldfolyosó látványterveit, az építkezés mérföldköveinek beszámolóit, számos alkatrészt és szerelvényt, és virtuálisan be is járhatják az épülő szakaszt. A látogatóközpont a folyamatosan bővülő tartalom mellett a továbbiakban tematikus eseményekkel, konzultációkkal és szakmai bemutatókkal várja majd az érdeklődőket, ezért érdemes lesz rendszeresen visszatérni ide – közölte. A Ferencvárosi és a Kelenföldi pályaudvart összekötő Déli körvasút fejlesztése során 6 kilométer új vágányt építenek és 7,7 kilométert építenek át, 7 vasúti híd újul meg és 5,1 kilométer vasbeton támfal jön létre, a zajvédők felülete 35 ezer négyzetméter lesz.

A pesti oldalon a Közvágóhídnál, a budai oldalon pedig az egyetemi negyed és az Infopark közelében új vasúti megállót hoznak létre liftekkel és mozgólépcsőkkel, emellett több ponton új gyalogos és kerékpáros aluljárókat is kialakítanak.

A projekt 1. ütemében felújították a Duna fölött átívelő vasúti hidat, amely így már három vágányon teszi lehetővé a szerelvények átkelését. A beruházás nettó költsége 364,52 milliárd forint, a II. projektre 210,4 milliárd forint támogatás jutott a Széchenyi Terv Plusz keretéből. (MTI)

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)