15° C
Ma 2025. szeptember 12., péntek, Mária napja van.
15° C
Ma 2025. szeptember 12., péntek, Mária napja van.
Főoldal 5 praxis 5 Megemelték a Flórián téri felüljárót

Megemelték a Flórián téri felüljárót

szept 3, 2025 | praxis

Komoly mérnöki és kivitelezői kihívás zajlik a Flórián térnél, ahol a déli felüljáró felújítása új fázisába lépett. A szakemberek speciális hidraulikus szerkezet segítségével megemelték a hídfők előtti első támaszköz szerkezetét, hogy a több mint negyvenéves sarukat újakra, korszerűbbekre cseréljék alatta. A ritkán látható emelőmunka és sarucsere várhatóan egy hétig tart.

 

Alapos előkészítő munka után a szakemberek megemelték a déli felüljáró Árpád híd felőli hídfőjénél az első támaszköz szerkezetét. Ehhez hat hidraulikus emelőt használtak, amelyek egyenként mintegy 40–50 tonnás terhet mozgattak meg, összesen körülbelül 2 centiméteres függőleges elmozdítással. Nagy nehézséget jelentett, hogy a hídfő és a végkereszttartó elem között csupán 8-10 centiméternyi hely van, így olyan emelőszerkezetet kellett találniuk, amelynek megfelelő az emelőkapacitása, és elhelyezhető a rendelkezésre álló nyílásban.

Az emelés után a hídpályát hat ideiglenes máglyára terhelték a szakemberek, majd nekiláttak a régi saruk eltávolításának, illetve az újak beépítésének. A felüljárók felújítása során megváltozik a statikai váz, a hídvégeken nagyobb mértékű igénybevételt kell majd elviselniük a felépítményt tartó saruszerkezeteknek. Ezért a több mint negyvenéves saruk szerepét korszerű, úgynevezett gömbsüvegsaruk veszik át. A hídszerkezetet előreláthatóan jövő héten eresztik vissza a helyére.

Folyamatosan zajlik a Flórián térnél a déli felüljáró korszerűsítése; az eddigi munkák során:

a híd- és támfal meglévő szegélyeinek bontása már tavasszal megtörtént, helyettük elkészültek az új szegélyek;

a pályalemez konzolos részének javítása teljes hosszban elkészült;

az alépítmények javítása ütemezetten halad;

a végéhez közeledik az acél hídtartozékok telepítése a felszerkezetre, valamint

a vasbeton felületek só- és korrózióvédelmi bevonatainak felhordása tervezetten halad.

A bontási és marási munkák során – amikor eltávolították a pályaburkolatot és a szórt szigetelést – láthatóvá váltak a vasbeton pályalemez hibái, valamint felszínre került az előre nem feltételezett kéregbeton, melyek miatt jelentős pluszmunkákra, a tervezettől nagymértékben eltérő műszaki beavatkozásra volt szükség. Az előre nem látható műszaki akadályokkal kapcsolatos javítások októberre fejeződnek be, az ezt követő munkarészek kapcsán a tervezett munkák előreláthatóan novemberre fejeződnek be. Ezután a déli hídon ismét megindulhat a forgalom a Szentendrei úton Pest irányába. Az északi híd felújítása és autós forgalom előli lezárása majd ezt követően indul.

A Flórián téri felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel. Korszerűsítésük azért szükséges, hogy a főváros és az agglomeráció közlekedésében jelentős szerepet betöltő útszakaszt az elkövetkezendő évtizedekben is biztonságosan lehessen használni.

 

Forrás: BKK, fotó: Nyírő Simon

kitekintő

Siklóvillamos baleset: miért szakadt el a vontatókábel?

Az első hivatalos vizsgálati jelentés szerint a portugál fővárosban történt siklóvillamos tragédiát a vontatókábel szakadása és a fékrendszer hibája okozta. A balesetben 16-an vesztették életüket, 21-en megsérültek. A szakértők megállapították, hogy a kábel a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)