A világ első hajó-hajó közötti CO₂-átvitelét hajtották végre Sanghajban, kikötő és csővezetékek használata nélkül idén nyáron. A panamai lobogó alatt közlekedő EVER TOP saját szén-dioxid-kibocsátását rögzítette és a nyílt tengeren átadta azt, ezzel globális példát statuált a környezetbarát hajózás terén.
Sanghajban hajtották végre a világ első hajó-hajó közötti folyékony CO₂-átvitelét, ami áttörést jelent a tengeri közlekedés dekarbonizációjában, és a hajók kibocsátását hulladékká alakítja. A művelet június 19-én történt a Yangshan mélytengeri kikötő Shengdong terminálján, ahol a panamai lobogó alatt közlekedő EVER TOP, egy 14 ezer TEU-s konténerhajó, a befogott szén-dioxidot közvetlenül egy másik hajóra, a Dejinre rakodta át. A konténerhajó csővezetékek és kikötői infrastruktúra használata nélkül hajtotta végre az átadást – csak nyílt vízen, a befogott kibocsátások közvetlen átadásával egyik hajóról a másikra. Ezzel egy korábbi, 2023-as mérföldkövet szárnyalt túl, amikor az EVER TOP ugyanebben a kikötőben végrehajtotta a világ első hajóról partra történő CO₂-átadását.
A hajó fedélzeti szén-dioxid-elkülönítő és -tároló rendszerrel (OCCS) van felszerelve, amely lehetővé teszi, hogy utazásai során saját kipufogógázából szén-dioxidot fogjon be és tároljon. A Sanghaji Tengeri Dízelmotor Kutatóintézet által kifejlesztett OCCS rendszer a hajó CO₂-kibocsátásának több mint 80%-át 99,9%-os tisztasággal fogja meg. Az átalakítás költségei körülbelül 10 millió dollárra rúgnak, ami kevesebb, mint a fele annak a költségnek, amely ugyanazon hajó metanol- vagy ammónia-meghajtásra történő átalakításával járna. „A nagy léptékű műveletek esetében a hajóról hajóra történő átrakodás egyértelmű előnyökkel jár. Jelentősen olcsóbb, mint a szárazföldi szállítás, és sokkal hatékonyabb is” – mondta Du Mingsai, az átrakodási művelet projektmenedzsere. „Egyetlen CO2-szállító hajó több tízszer, sőt több százszor nagyobb mennyiséget képes kezelni, mint egy tartálykocsi” – folytatta a szakember.
A legfontosabb, hogy a befogott CO₂ ipari felhasználásra eladható, és egyetlen hajó évente akár 8 millió dollár bevételt is generálhat. A kirakodás azonban régóta kihívást jelent, mivel sok vevő kisebb kikötők közelében található, amelyek nem tudnak befogadni nagy konténerhajókat. A hajóról hajóra történő átrakodás praktikus megoldást kínál erre a korlátozásra. Az átrakodás most már út közben, kikötés nélkül, horgonyzóhelyek vagy védett tengeri útvonalak felhasználásával történhet. A CO₂ ezután kisebb szállítóhajókon keresztül speciális terminálokba szállítható, ezzel bezárva a logisztikai kört.
A fedélzeti tárolástól a mobil átrakodásig és újrafelhasználásig ez a mérföldkő teljes láncú ökoszisztémát biztosít Sanghajnak a tengeri szén-dioxid-elkülönítéshez. Emellett a város globális modellként szolgál a hajózási kibocsátások csökkentésében, és új mércét állít az iparág zöld átállásának területén.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szigorúbb kibocsátási előírásai miatt a hajótulajdonosok gyakran költséges döntésekkel szembesülnek: vagy átalakítják hajóikat metanolüzeművé, vagy teljesen új, ammóniával működő hajókba fektetnek be.
A Sanghajban kifejlesztett OCCS rendszer költséghatékonyabb alternatívát kínál, mivel a retrofit költségeket felére csökkenti, miközben meghosszabbítja a hajók élettartamát és a befogott kibocsátásokat potenciális bevételi forrássá alakítja. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) szerint a globális hajózási ipar évente körülbelül 1 milliárd tonna CO₂-t bocsát ki, ami a globális kibocsátás közel 3%-át teszi ki. A projekt mögött álló szakértők már részt vesznek egy új IMO munkacsoportban, amelynek célja a teljes hajózási iparra vonatkozó szén-dioxid-megkötési protokollok kidolgozása.
https://interestingengineering.com
Forrás: Shanghai completes world-first CO2 transfer between ships at sea