Németországban megkezdődött két, a XIX. században épült vasúti alagút korszerűsítése és bővítése, amelyet a vasúti közlekedés minimális korlátozása mellett valósítanak meg. A munkákat a Herrenknecht által kifejlesztett, új generációs Tunnel Enlargement System (TES) teszi lehetővé, amely egy korszerű, „tunnel-in-tunnel” módszeren alapuló építési technológia.
A TES rendszer a 34. müncheni Bauma építőipari és bányászati gépipari szakkiállításon debütált széles körű nemzetközi szakmai közönség előtt, ahol elnyerte a „Géptechnológia” kategória innovációs díját. A megoldás célja, hogy a meglévő vasúti és közúti alagutak bővítése során a forgalom döntő részben fenntartható legyen.
Tunnel-in-tunnel módszer: stabil védőburok élő forgalom alatt
A módszer lényege egy nagyméretű, speciális védőburkolat alkalmazása, amely alatt az alagútbővítés biztonságosan elvégezhető, miközben az alagút feletti vagy azon áthaladó forgalom továbbra is működik. „Ha nem alkalmazunk ilyen rendszert, a forgalmat teljesen le kell állítani a kivitelezés idejére” – hangsúlyozza Harald Burgstaller, a Porr németországi alagútépítési üzletágának vezetője. „A megoldás nagyobb beruházást és hosszabb előkészítést igényel, ugyanakkor a teljes kivitelezési időszakban mindössze két, előre ütemezett forgalomszünet szükséges” – tette hozzá.
A Porr azon kevés vállalat egyike Európában, amely több évtizedes gyakorlati tapasztalattal rendelkezik az ilyen típusú rendszerek alkalmazásában. A korábbi, piacon elérhető megoldásokat egy másik német gyártó – mára csődbe ment –, illetve egy kivitelező fejlesztette ki.
A Herrenknecht TES fejlesztése és első alkalmazásai
Volker Breuning, a Herrenknecht vezető projektmenedzsere szerint a saját fejlesztés ötlete 19 évvel ezelőtt merült fel, amikor a Deutsche Bahn a meglévő alagutak felújításának modernizálási lehetőségeit vizsgálta. A technológia azóta folyamatos fejlesztésen ment keresztül. A TES első nagyszabású alkalmazása a 558 méter hosszú Gaintxurizketa alagút bővítése volt Astigarraga és Irun között, a spanyol Renfe vasúttársaság megbízásából. A projekt 2024 júniusában ért el jelentős mérföldkövet, amikor az alagút átépítése sikeres áttöréssel zárult. A spanyolországi tapasztalatokat felhasználva a Herrenknecht új, továbbfejlesztett TES-verziót készített elő. A fejlesztésbe bevonták a Porr, a Feldhaus Bergbau és a Heinz Schnorpfeil konzorcium szakmai ismereteit is.
Két német alagút felújítása: Fachinger és Cramberger
A konzorcium 2022 végén szerezte meg a Deutsche Bahn megbízását a Lahn-völgyi vasútvonal két kulcsfontosságú, kétvágányú alagútjának bővítésére Wetzlar és Koblenz között. A beruházáshoz két TES-rendszert szereztek be a Herrenknechttől. A felújításban érintett a Fachinger alagút (426 m hosszú, Diez és Fachingen között, 1862 óta üzemel), és a Cramberger alagút (732 m hosszú, Balduinstein és Laurenburg között). „Mindkét alagút élettartam-hosszabbításra és kapacitásbővítésre szorult” – jegyzi meg Breuning. A TES alkalmazása lehetővé teszi, hogy a korszerűsítés során a vasúti szolgáltatás fennmaradjon, jelentősen csökkentve az utazóközönséget érintő kellemetlenségeket.
Kép: Herrenknecht AG
Forrás: How two 19th century railway tunnels are being enlarged with minimal disruption to services

















