A világ egyik legforgalmasabb repülőtere olyan tervet mutatott be, amellyel teljes autópálya-szakaszt építene át anélkül, hogy a közlekedés napokra vagy hetekre megbénulna. A Heathrow repülőtér mérnökei szerint az új M25-ös szakasz a forgalom zavartalan fenntartása mellett készülhet el, miközben helyet teremtenek a repülőtér tervezett harmadik kifutópályájának.
A repülőtér 49 milliárd font értékű bővítési tervének egyik kulcseleme, hogy az M25-ös autópálya egy rövid, ám kulcsfontosságú szakaszát át kell helyezni. Az új útvonalat a jelenlegi autópályától mintegy 130 méterre nyugatra, attól elkülönítve építenék meg. A Heathrow szerint így elkerülhetők lennének a hosszan tartó sávlezárások, a forgalmat pedig csak rövid, éjszakai időszakokban terelnék át az elkészült új pályára. A korábbi M25-ös nyomvonal helyén ezután épülhetne meg az új kifutópálya.
A fejlesztés teljes egészében magánfinanszírozásból valósulna meg, és az új autópályaszakasz szélesebb, biztonságosabb és áteresztőbb lenne a mostaninál. A tervek külön le- és felhajtósávokat is tartalmaznak, hogy az M25-ön áthaladó és az M4-esre lehajtó forgalmat szétválasszák – ezzel csökkentve a veszélyes sávváltásokat és növelve a közlekedés biztonságát.
A Heathrow a National Highways szakembereivel dolgozta ki a koncepciót, és több alternatívát is megvizsgált, köztük azt is, hogy a kifutópálya az M4-es bevezető fölé épüljön. Ezt azonban elvetették: a megoldás több lakóház lebontását, nagyobb zajterhelést és a Heathrow Express, illetve az Elizabeth Line vasútvonal alatti alagút miatt komoly technikai kockázatokat jelentett volna.
A repülőtér példaként a frankfurti, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtereket említi, ahol hasonló műszaki megoldásokat már sikeresen megvalósítottak. Bár a brit kormány támogatja a harmadik kifutópálya tervét, a projektnek még számos engedélyezési és környezetvédelmi vizsgálaton kell átmennie – a helyi önkormányzatok és civil szervezetek pedig továbbra is aggódnak a zaj, a levegőminőség és a zöldterületek csökkenése miatt.
„A Heathrow-bővítés egyszeri lehetőség, hogy javítsuk az ország légi-. és közúti összeköttetéseit. A tervünk biztosítja, hogy a zavartalan legyen a közlekedés a kivitelezés idején, miközben a repülőtér és a környék infrastruktúrája is megújul” – mondta Sophie Chapman, a repülőtér közlekedési igazgatója.

















