A fővárosi közösségi közlekedés megújítását szolgáló Mercedes-Benz Citaro K típusú buszok első három járműve október 15-én reggel forgalomba állt, további 3 járművön pedig a forgalomba állítást közvetlenül megelőző munkálatokat végzik a szakemberek. 2026 első negyedévének végéig összesen 65 maximidi típusú busz áll majd az utasok rendelkezésére.
A BKV új, Mercedes-Benz Citaro K típusú buszai a kor elvárásainak megfelelő felszereltséggel, ergonomikus utastérrel, fedélzeti kamerákkal és korszerű, az átszállási kapcsolatokat is mutató utastájékoztató rendszerrel rendelkeznek. Az utasok kényelmét szolgálja az üléseknél elhelyezett USB-töltő csatlakozási lehetőség is. A buszok alacsonypadlósak és klimatizáltak, akadálymentes kialakításuknak köszönhetően pedig a babakocsis és a mozgáskorlátozott utasok is kényelmesen használhatják. A külső- és az utastér-világítást egyaránt energiatakarékos LED-ek biztosítják. A BlueTEC EURO VI-E környezetvédelmi osztályba sorolt, korszerű, 7,7 liter hengerűrtartalmú motornak köszönhetően átlagfogyasztásuk és ezáltal a környezeti terhelésük alacsony.
A 10,6 méteres, jól manőverezhető járművek a maximidi kategóriába tartoznak, és a város kisebb forgalmú, szűkebb utcákban vezető vonalain biztosítanak kényelmes és környezetbarát közlekedést. Az első új buszok az újpesti 121-es vonalon indultak el szerdán, a későbbiekben pedig a gellérthegyi 27-esen is lehet majd utazni rajtuk. A maximidik folyamatosan érkeznek Budapestre, a tervek szerint 2026 áprilisáig mind a 65 új busz forgalomba áll. Ezzel a flottával a BKV autóbusz-állományának nyolc százaléka újul meg, az új buszok a ma már korszerűtlennek számító EURO 2-es és EURO 3-as motorral rendelkező buszokat váltják ki.
A tervek szerint 2027-ig összesen 70 új – 50 szóló és 20 csuklós –, teljesen elektromos meghajtás elektromos busz is forgalomba áll, amelyek mellett nemrég 25 alacsony padlós, klimatizált, fedélzeti kamerákkal és korszerű utastájékoztató rendszerrel ellátott új dízel autóbusz is megjelent Budapesten, és a jövőben pedig még összesen további több mint 170 ilyen jármű érkezik, több ütemben. Az új dízel és elektromos autóbuszokkal 2027-re a fővárosi buszállomány közel 90 százalékát korszerű EURO 5-ös, vagy annál modernebb hajtásrendszerű autóbusz teszi majd ki. Ezzel évente közel 8 ezer tonnával kevesebb károsanyag kerül lokálisan Budapest levegőjébe.
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ, BKV Zrt., fotó: Nyirő Simon