15° C
Ma 2025. október 14., kedd, Helén napja van.
15° C
Ma 2025. október 14., kedd, Helén napja van.
Főoldal 5 országjáró 5 Építési engedélyt kapott a Duna menti kerékpárút hiányzó szakasza Újpesten

Építési engedélyt kapott a Duna menti kerékpárút hiányzó szakasza Újpesten

okt 14, 2025 | országjáró

Fontos előrelépés történt az észak-pesti kerékpáros fejlesztésekben: útépítési hatósági engedélyt kapott a Megyeri csárda és az Újpesti vasúti híd között tervezett, mintegy 3,5 kilométer hosszú kerékpárút. A beruházás célja, hogy az EuroVelo 6 nemzetközi útvonal részeként biztonságos és gyors kapcsolat jöjjön létre a IV. kerületben, és hogy a Duna bal partján, Vácon és Szobon át egészen az országhatárig vezető kerékpárútvonal közvetlenül kapcsolódjon Budapest belső hálózatához. Ez a fejlesztés megkönnyíti a Dunakeszi irányából biciklivel ingázók mindennapjait is.

 

Az útépítési engedély megszerzését követő első lépés a közművek részletes tervezése és a kiviteli tervek készítése lesz. A tenderdokumentáció a jelenlegi ütemezés szerint 2026 tavaszára készülhet el, ezt követően – a szükséges források biztosítása esetén – indulhat a kivitelezés előkészítése és a közbeszerzési eljárás. A fejlesztés a már meglévő fővárosi EuroVelo-szakaszok továbbépítését és a hiányzó Duna-parti útvonalak megvalósítását szolgálja, csatlakozva a már meglévő és tervezett hálózati elemekhez.

A Megyeri csárda és az Újpesti vasúti híd között hiányzó, 3,5 kilométeres szakasz közvetlen kapcsolatot teremt a vasúti hídnál meglévő városi főhálózattal, valamint a városhatárnál már megvalósult, Budapest és Dunakeszi közötti kerékpárúttal.

A tervezés összehangoltan zajlott a párhuzamosan futó árvízvédelmi fejlesztéssel, biztosítva, hogy a két fejlesztés egymást erősítve szolgálja a városrész és a kerékpáros közlekedés hosszú távú érdekeit.

A legalább 3,5 méter széles, kétirányú útvonal javítja a IV. és a XIII. kerület közötti kerékpáros kapcsolatokat, valamint biztonságosabbá teszi a Dunakeszi irányából ingázók közlekedését.

A fejlesztés a Dunakanyar és Budapest belvárosa között is megszakítás nélküli kapcsolatot hoz létre.

Az EuroVelo-kerékpárútvonalak a teljes kontinenst behálózzák azzal a céllal, hogy megteremtsék a magas színvonalú kerékpáros turizmus feltételeit. Emellett azonban több helyen – így Budapesten is – olyan gerincútként működnek, amelyeket nemcsak a turisták és a kikapcsolódni vágyók, hanem a munkába, iskolába kerékpározók is használnak. Az EuroVelo 6 az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig húzódik, amelynek magyarországi szakasza Rajkától Hercegszántóig, nagyrészt a Duna mentén halad. Az észak-pesti fejlesztésnek köszönhetően nemcsak a kerékpáros közlekedés feltételei javulnak, hanem a gyalogosok számára is rendezettebb és biztonságosabb körülmények jönnek létre a Duna-parton.

Az EuroVelo további három – dél-budai, észak-budai és a Budapest–Balaton fővárosi – szakaszának tervezése, illetve a tervek engedélyeztetése jelenleg is tart. A BKK célja, hogy a Rákos-patak mentén is javuljanak a kerékpáros- és a gyalogosforgalom feltételei. Ennek érdekében 2025. szeptemberben feltételes közbeszerzési eljárást indított a kerületeken átívelő kerékpáros útvonal tervezésére. A beruházásnak köszönhetően javulhatnak a kerékpáros és gyalogosközlekedés feltételei a X., a XIII., a XIV. és a XVII. kerületben, illetve több szakaszon biztonságosabbá válhat a biciklizés az EuroVelo 14 kerékpárúton.

A BKK három kiemelt helyszínen – a Nagykörúton, valamint az Üllői úton és a Váci úton – is folytatja kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztéseit, amelyek szintén hozzájárulnak az élhetőbb, fenntarthatóbb városi környezet kialakításához. A fejlesztések tervezési és kivitelezési munkái az Európai Unió „TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program” keretében valósulhatnak meg. A forrás biztosításához szükséges támogatási szerződéseket a BKK és az Irányító Hatóság idén augusztusban írta alá.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ

praxis

Az új digitális aláírásról az ÉTDR-ben

Hosszú fejlesztési folyamat eredményeként bevezetés előtt áll az építésügyi és örökségvédelmi hatósági eljárások elektronikus lefolytatását támogató dokumentációs rendszerben (ÉTDR) az új KEASZ (Kormányzati Elektronikus Aláírás Szolgáltatás) aláíró alkalmazás. Az...

história

Tiszta ügy – a mosás tegnap, ma és holnap

A mosás több, mint egyszerű házimunka – évszázadokon átívelő történet, amely tükrözi a technológia, a kultúra és a mindennapi élet változásait. Az esztergomi Duna Múzeum október 17-én nyíló időszakos kiállítása a mosás történetét járja körül, kezdve a kézi...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)