7° C
Ma 2025. november 25., kedd, Katalin napja van.
7° C
Ma 2025. november 25., kedd, Katalin napja van.
Főoldal 5 praxis 5 Engedélyeztetés alatt az új fővárosi Duna-híd

Engedélyeztetés alatt az új fővárosi Duna-híd

márc 2, 2022 | praxis

A budapesti Duna leghosszabb, 10 kilométeres hídmentes szakaszára tervezett Új Duna-híd átvállalhatja a most kényszerből a főváros centrumán át bonyolódó forgalom egy részét, ezzel tehermentesítheti a belvárosi hidakat és a belvárost, a kerülők lerövidítésével hozzájárulhat az összes közúti forgalom csökkenéséhez. Ugyanakkor a villamospályával, széles gyalogos és kerékpáros utakkal együtt kiépülő híd a kompaktabb város ideájához is közelebb vihet, ezzel másodlagosan is hozzá tud járulni ahhoz, hogy a járművek kevesebb utat tegyenek meg Budapesten. Sok évtizedes terv, hogy átkelő épülhet Csepel és a budai kerületek között.
 

 

Az új híd három olyan kerületet köt majd össze (Ferencvárost, Csepelt és Újbudát), amelyek a fővárosi rozsdazónák területi listájának elején helyezkednek el. A ma elhanyagolt és alulhasznosított volt ipari és közlekedési területek helyén új lakó-, munkahelyi és pihenőnegyedek jönnek létre, mérsékelve a város forgalomfokozó szétterülését az agglomerációba. A leendő híd és a hozzá kapcsolódó útvonalak mentén már a közelmúltban és a jelenben is számos ingatlanfejlesztési projekt folyt, folyik, és így lesz ez a jövőben is.

Az új Duna-híd beruházója, a NIF Zrt., illetve a Budapest Fejlesztési Központ, mint a beruházás irányítója kérelmére megindult a híd engedélyeztetési eljárása. Az engedélyek megszerzése után lehet majd kiírni a közbeszerzést az új híd megépítésére. Az engedélyeztetési eljárással többéves tervezési folyamat zárul és léphet Budapest új hídja a megvalósulás útjára. A híd megépítéséhez szükséges közút- és hídkezelői hozzájárulásokat a Fővárosi Önkormányzat kiadta. A hídhoz kapcsolódó budai, csepeli és pesti úthálózat tervei is elkészültek, itt azonban az engedélyezési eljárás még nem indulhat meg, mivel a főváros a közútkezelői hozzájárulásokat egyelőre nem adta ki annak ellenére, hogy több tucatnyi szakmai egyeztetést folytattunk le és mára semmilyen vitás szakmai kérdés nem maradt nyitva a kapcsolódó úthálózat forgalmi rendje kapcsán. Ezzel együtt a továbbiakban is keresi a BFK az együttműködést, annak érdekében, hogy a kapcsolódó úthálózat építési engedélyei is rendelkezésre álljanak mihamarabb.

Az Új Duna-híd valójában két híd, Budáról Csepelre a Galvani utca vonalában a Duna főága fölé a nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és a brit Buro Happold Engineering konzorcium tervezett egy ikonikus megjelenésű átkelőt, a Soroksári-Dunát pedig Csepelről Ferencvárosba az Illatos út vonalában egy hasonlóan nagyvonalú másik híd íveli majd át.

 

Tervező: UNStudio, Buro Happold

Forrás: Budapest Fejlesztési Központ

 

praxis

A mérnöki gondolkodás új paradigmája

A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése az elmúlt években elsősorban a szoftveres innovációkról szólt: a nagy nyelvi modellek, a generatív rendszerek és a felhőalapú számítás dominálták a technológiai diskurzust. Mára azonban világossá vált, hogy a...

piac

Gyors szkennelés kézből – lábon 

SLAM technológia a mérnöki felmérések új dimenziójában Egy ipari csarnokban vagy pincejáratban, ahol a GPS-jel gyenge, a mérnöknek mégis pontos térképre van szüksége – mit tehet? A SLAM technológia erre ad választ: mozgás közben, kézben tartva képes feltérképezni a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)