Rövidesen helyére kerül a Szerémi út feletti új vasúti híd
ápr 11, 2025 | országjáró
Helyben szerelik össze és speciális technológiával a helyére tolják a Szerémi út feletti új vasúti hidat, hogy a művelet a lehető legkisebb mértékben zavarja a forgalmas közúti csomópont és a villamosok közlekedését. A várhatóan április közepén helyére kerülő új híd fontos mérföldkő a magyar vasútfejlesztés történetében kiemelkedő jelentőségű Déli Körvasút építésében – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).
Egyenként 10-17 tonna közötti elemekből helyben szerelik össze a Szerémi út és az 1-es villamosvonal feletti új vasúti hidat. A precíz beállítást, a hegesztést és a korrózióvédelmi munkálatokat követően az összesen mintegy 250 tonnás szerkezetet a szakemberek a helyére tolják. A speciális technológia segítségével a hídszerkezet egyben, a közúti és villamosforgalom nagymértékű zavarása nélkül kerülhet a helyére, és a betolás közben sem szükséges a forgalom megállítása. A szakemberek a művelethez mindössze egy ponton építenek ki ideiglenes közbenső alátámasztást, a híd betolása a szerelőtérre fektetett tolópálya, a végleges, illetve a toláshoz szükséges ideiglenes támaszok segítségével történik. A szerkezetre nehezedő hatalmas erőhatások minimalizálása, valamint a művelet kellő stabilitása érdekében a híd toláshoz úgynevezett szerelő csőrt alkalmaznak, amely a hídszerkezet ideiglenes meghosszabbítása egy könnyű acélszerkezettel. Maga a híd tolás hidraulikus tolóberendezések segítségével történik.
A Déli Körvasút a fővárosi és hazai közlekedés szempontjából az egyik legfontosabb beruházás, azonban jelentősége ezen is túlmutat. Egy komplex, XXI. századi városfejlesztés, amelynek keretében Ferencváros és Kelenföld vasútállomások között újítják fel és bővítik ki a vasúti összeköttetést, illetve jelentős zöldfolyosót alakítanak ki a Dunától a budai hegyekig. Ezen az útvonalon halad át három, Magyarországot érintő európai uniós vasúti korridor is. A projekt eredményeképpen a Közvágóhíd és a Nádorkert térségében két új vasúti megállóhely létesül, valamint jelentősen bővül a vasúti kapacitás. A kettő helyett három, illetve négy vágány létrehozása, és az új megállók építése ugrásszerűen megnöveli a vasút elővárosi és városi teljesítőképességét, miközben a kialakított zöldfelületek javítják a levegő minőségét – írta közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium. (MTI)