20° C
Ma 2025. május 20., kedd, Bernát és Felícia napja van.
20° C
Ma 2025. május 20., kedd, Bernát és Felícia napja van.
[the_ad id="33201"]
„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

Az értékek mentén gondolkodó csendes többség határozottan és felelősen alakította a kamarai közélet irányát. Összességében optimistán tekintek a folytatásra, bízom benne, hogy a közelgő tisztújítás tovább erősíti majd ezt a tendenciát, és azok kapnak bizalmat, akik...

Májusi mérnök-kalauz

ápr 30, 2025 | história

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2025 májusában.

 

 

165 éve született Zielinski Szilárd mérnök

Mátészalkán, 1860. május 1-én született Zielinski Szilárd (1860-1924) építőmérnök, műegyetemi tanár, a hazai vasbetonépítés meghonosítója. Tanulmányait a Budai Főreál-tanodában, majd a Műegyetemen végezte, ezt követően 1888-ig állami ösztöndíjjal Németországban, Angliában és Franciaországban tanult, ill. Párizsban dolgozott az Eiffel-cégnél. 1888-ban visszatért Budapestre, 1889-ben mérnöki irodát nyitott. Hídtervezéssel és vasúti nyomjelzéssel foglalkozott. Ekkoriban még főleg vasszerkezeteket alkalmazott. 1897-től lett tanár a Műegyetemen. A XIX. sz. második felében London, New York, Chicago és Párizs metróépítési lázban égtek, 1897-re Zielinski Szilárd is megalkotta a budapesti „Magyar Metropol Vasút” tervét. Meghatározta az észak-déli és a keleti-nyugati főirányokat is. Így a mérnökök közt ő volt az első, aki a metróhálózati építési tervekért műszaki doktori címet kapott. Megismerve François Hennebique (1841-1921) francia mérnök vasbetonépítésre vonatkozó szabadalmát, további munkájában, az országban elsőként szorgalmazta a vasbeton szerkezetek alkalmazását. Kezdetben francia tervek alapján dolgozott, majd már saját tervek és szegedi munkások segítségével függetlenítette magát. Mérnöki munkássága mellett éveken át küzdött a mérnöki kamara megalakításáért. Első javaslatát 1900-ban nyújtotta be, de egészen 1923-ig kellett várnia, amíg az országos hatáskörű Budapesti Mérnöki Kamara megalakulhatott, melynek ő lett az első elnöke. Munkásságának és emlékezetének tiszteletére az MMK választmányi ülése 2000. január 19-én megalapította a Zielinski Szilárd-díjat.

 

140 éves a zártvasmagú váltakozóáramú transzformátor

A budai Ganz és Társa Rt. Elektromos Osztályának feszültséglépcsőzésre épülő, párhuzamos kapcsolású áramelosztási rendszerét 1885. május 2-án mutatták be. Ennek kulcsfontosságú építőeleme a Déri Miksa (1854-1938) mérnök, Bláthy Ottó Titusz (1860-1939) mérnök és Zipernowszky Károly (1853-1942) mérnök közös szabadalmaként konstruált zártvasmagú váltakozóáramú transzformátor volt. A magyar alkotók történelmi érdeme: a világon elsőként kifejlesztették a nagyobb távolságokra történő gazdaságos villamosenergia szállítás és az elosztás alapját képező eszközt.

 

90 éve született Daróczy Sándor fizikus

Biharnagybajomban, 1935. május 3-án született Daróczy Sándor (1935-1996) atomfizikus, kutató, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem tanszékvezetője. Tanítványait, fiatal munkatársait egyenrangú partnernek tekintve élénk, alkotó légkört tudott maga körül teremteni, példát mutatva a rendkívül körültekintő, gondos és fáradhatatlan munkájával. Egy nemzetközi kutatócsoport tagjaként jegyzett eredményeket ért el a dubnai Egyesített Atomkutató Intézetben is.

 

130 éve született Földi Zoltán mérnök

Budapesten, 1895. május 3-án született Földi Zoltán (1895-1987) mérnök. Budapesti Műegyetemen szerzett vegyészmérnöki oklevelet 1917-ben, majd az egyetem szerveskémiai tanszékén volt tanársegéd Zemplén Géza (1883-1956) professzor mellett. 1918-1941 között a Chinoin Gyógyszer- és Vegyészeti Termékek Gyárában dolgozott vezető beosztásokban. 1931-ben a szerves gyógyszerkészítmények kémiai technológiája c. tárgykörben lett egyetemi magántanár Szegeden. 1941-1945 között volt a Chinoin vezérigazgatója volt, 1946-1978 között a Kutatólaboratórium vezetője. Emellett 1948-tól a BME-n a szerves kémiai alapműveleteket adta elő. 1971-ben Endrődi utcai magánlaboratóriumát a Chinoinnak adományozta, lehetővé téve ezzel a ciklodextrinek kémiája kutatását. Számos gyógyszer kifejlesztésében vett részt. A II. világháború után fontos szerepe volt a hazai penicillingyártás megszervezésében, ezért kapott Kossuth-díjat. Nevéhez fűződik a cinkona alkaloidok rézkelátjainak a felfedezése és stabilitásuk összehasonlító vizsgálata. 1956-tól lett az MTA tagja.

 

150 éve született Szily Kálmán mérnök

Budapesten, 1875. május 4-én született Szily Kálmán (1875-1958) mérnök, tanár. Mérnöki oklevelét a budapesti Műegyetemen nyerte, majd a budapesti tudományegyetemen, Párizsban és Zürichben képezte tovább magát, 1898-ban a budapesti tudományegyetemen bölcsészdoktori oklevelet szerzett s ugyanez évben a Műegyetem mechanikai tanszékére adjunktussá nevezték ki. 1913-44-ben a mechanika ny. r. tanára; 1920-tól az MTA levelező tagja, 1927-30-ban a Műegyetem rektora. 1932-41-ben a minisztérium közigazgatási államtitkára. 1944 végén Németországba távozott, utóbb az USA-ban élt.

 

90 éve született Kocsis Károly mérnök

Komáromban, 1935. május 5-én született Kocsis Károly (1935-2005) villamosmérnök, egyetemi tanár. 1982-1990. között Rómában, az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Szervezetében dolgozott, ahol a FAO Európai Regionális Hivatala programjaként 24 európai és több mint 30 fejlődő ország részvételével működő Európai Agrárenergetikai Kutatási Együttműködési Hálózat főkoordinátori feladatait látta el. 1990-ben tért vissza a Gödöllői Agrártudományi Egyetemre, ahol több alkalommal is rektorrá választották.

 

120 éve született Bártfay József mérnök

Rákospalotán, 1905. május 6-án született Bártfay József (1905-1988) vegyészmérnök, aki erjedéses folyamatok mikrobiológiai kérdéseivel foglalkozott. 1930-tól a Vegyészeti- és Élelmiszervizsgáló Intézetben, 1941-től az Anyaggazdálkodási Intézetben, 1949-től az Erjedésipari Kutatóintézetben dolgozott. 1973-1976 között a Kertészeti egyetemi meghívott előadója volt. Eredményei közül kiemelkedő és nemzetközi viszonylatban is értékes a glükozizomeráz enzim hatásmechanizmusának felismerése. Jelentős munkát végzett az erjedésipari laboratóriumi módszerek fejlesztése terén is.

 

75 éves a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Tervezésekor a repülőteret polgári, katonai és sport célra is kívánták hasznosítani. Tervezés részeként, a repülést akadályozó tereptárgyaktól mentes, későbbi bővítésekhez lehetőséget nyújtó területen 1939 februárjától meteorológiai megfigyeléseket és méréseket végeztek dr. Hille Alfréd vezetésével. Főként a szélviszonyokat, a köd kialakulásának és a feloszlásának körülményeit vizsgálták. Kavicsos talaj és a mélyen húzódó talajvíz további előnyt jelentett. Az egyeztetett tervezési munkák több szálon futottak, északnyugati részére a polgárit, a délnyugatira a katonai létesítményeket szánták. Ehhez csatlakozva a leendő közös felszálló mezőn kívül, a keleti oldalra tervezték a sportrepülőteret egykori majorsági épületek felhasználásával a később építendő hangárokkal. Itt már 1940 nyarán repültek a növendékek a Horthy Miklós Nemzeti Repülőalap keretében. A katonai rész északi oldalán, a repülőtér nyugati részén épültek az EMESE Kísérleti Repülőgépgyár épületei. Mint minden épület tervezésére és építésére, így a forgalmira is pályázatokat hirdettek. 1939 szeptemberében kiírt pályázat decemberi eredményhirdetésekor a megvalósításra legalkalmasabbnak, kis módosítással ifj. Dávid Károly terveit találták. A tervező, aki a modern magyar építőművészet egyik megteremtője volt, egy olyan épületet álmodott meg, amely fentről stílusosan, egy hatalmas repülőgépre emlékeztetett. A törzse a nagyméretű impozáns indulási-érkezési csarnok, a vízszintes vezérsíkja a közút felőli homlokzat, a szárnyai a felszálló mező felé néző emeletes részek, motorjai pedig az ezek előtt lévő két irányítótorony. A kiírásban az érdeklődőkre, az utasok kísérőire és a repülőbemutatók résztvevőire is gondolni kellett, ezért erre a célra épült meg egy nagyméretű terasz. Munkálatok 1942-ben kezdődtek Kemenes Krebs András cégének közreműködésével. II. világháború során komoly károkat szenvedett, ideiglenesen német és szovjet csapatok is állomásoztak a repülőtéren. 1947-ben döntöttek Ferihegy újjáépítéséről a polgári forgalom számára. A 3 éves terv keretében megtisztították a területet, helyrehozták vagy újjáépítették a megsérült épületeket, valamint 1948-ban elkezdték a 13/31-es, ma 13R/31L futópálya betonozási munkálatait is. Az ünnepélyes átadási ünnepséget 1950. május 7-én tartották, és az elkészült részek tették lehetővé az 1946-ban megalakult és budaörsi székhelyű Maszovlet itteni működését. A légitársaság ekkor még csak néhány külföldi járatot, a prágait, bukarestit, varsóit és a szófiait tartotta fenn. A repülőteret eredetileg fekvése alapján Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérnek nevezték el. A szomszédos Ferihegy nevét a területen a 19. században szőlőbirtokkal rendelkező Mayerffy Ferencről (1776–1845) kapta. Napjainkban a terület teljesen lapos, mert bár korábban volt ott egy 147 méter magas domb, azonban azt 1940-es években elegyengették. A repülőteret 2011. március 25-én Liszt Ferenc zeneszerző emlékének tisztelegve átnevezték a mai nevére: Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. (Nyitókép: Fortepan, Uvaterv)

 

Közlekedésfejlesztési továbbképzés

A BPMK és az MMK Közlekedési Tagozata „Közlekedésfejlesztés Magyarországon 2025” címmel május 7-9. között Herceghalomban rendez konferenciát és szakmai továbbképzést. Bővebb infó: https://bpmkkepzesek.hu/

 

Magyar biogáz ipar jelene és jövője című rendezvény

A BME mérnök hallgatóinak egy csoportja 2002-ben az egyetemi oktatóik segítségével megalapították az Energetikai Szakkollégiumot. Május 8-án 18:15 órától a BME Q épület QBF13-as termében a Magyar biogáz ipar jelene és jövője: hatékony üzemeltetés és a biometán előállításának lehetőségei címmel szakmai rendezvényt tartanak. Bővebb infó: www.eszk.org

 

Nemzetközi gépészeti konferencia

Az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság (EMT) Gépészeti Szakosztálya május 8-11. között Nagyváradon rendezi a XXXIII. nemzetközi gépészeti találkozót, amely lehetőséget teremteni az erdélyi, a hazai, illetve más államokbeli szakembereknek eredményeik bemutatására, és a kapcsolatteremtésre is.

Bővebb infó: https://emt.ro/konferenciak

 

120 éve született Kozmann György mérnök

Debrecenben, 1905. május 11-én született Kozmann György (1905-1980) gépészmérnök, egyetemi tanár. 1930-ban a budapesti Műegyetemen szerzett mérnöki oklevelet. A gazdasági válság idején 1932-1936-ig a Honvédelmi Minisztériumban műszaki rajzoló volt. 1936-1945-ig a diósgyőri gyárban a sajtoló műhely vezetője, majd 1945-1949 között a MÁVAG diósgyőri kohászati üzemeiben az öntödei osztály, később a metallográfiai osztály laboratóriumvezetője volt. 1942-1949 között a miskolci Gépipari Középiskolában, 1948-tól az Állami Műszaki Főiskola diósgyőri vaskohászati tagozatán tanított. 1949-ben nevezték ki a BME Gépészmérnöki Karára. 1952-től nyugdíjba vonulásáig tanszékvezető volt a műszaki mechanika tanszéken. 1951-1960-ig a BME oktatási rektorhelyettese, jelentős szerepet játszott a felsőoktatási reform munkálataiban. Számos hazai és külföldi szakfolyóiratban publikálta a szilárdságtan, a műszaki lengéstan és a rugalmasságtan körébe vágó tanulmányait.

 

170 éve született Szathmári Ákos tanár

Kolozsváron, 1855. május 11-én született Szathmári Ákos (1855-1927) fizika- és matematikatanár. Felsőfokú tanulmányait részint a kolozsvári, részint a budapesti egyetemeken végezte. 1878-ban került a nagybecskereki kegyesrendi főgimnáziumba, öt évi tartózkodás után visszatért Erdélybe, és a Kolozsvári Református Kollégiumban természettant, mennyiségtant és csillagászatot tanított, emellett a természettani múzeum őre, és az elöljárósági és tanári gyűlések jegyzője. Ő volt az első magyar nyelvű spektroszkópia-könyv szerzője.

 

Ipar napjai szakkiállítás és továbbképzés

Az Ipar napjai kiállítás május 13-16. között a HUNGEXPO Központban lehetőséget teremt arra, hogy kicseréljük tapasztalatainkat és megismerjük a jó gyakorlatokat. A BPMK szervezésében május 13-án „Az E-mobilitásról másképpen” című továbbképzésre is lehetőség nyílik a gépészeti, közlekedési, elektrotechnikai és energetikai szakemberek számára. Kamarai regisztráció: www.iparnapjai.hu/mmk

 

125 éves a Magyar Elektrotechnikai Egyesület

A Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) jogelődjének, a Magyarországi Elektrotechnikusok Egyesületének megalapítására Tihanyi Nándor, a Magyarországi Iparosok 1896 évi kongresszusán tett javaslatot. Az elektrotechnika hazai szakemberei hazai egyesület hiányában eleinte az 1879-ben Werner von Siemens (1816-1892) feltaláló, gyáralapító és Heinrich von Stephan (1831-1897) postafőigazgató vezetésével 1879. december 20-án Berlinben alakult Elektrotechnischer Verein munkájába kapcsolódtak be. Átmeneti megoldásként az Országos Iparegyesület keretében villamossági szakosztályt létesítettek, amelynek első elnöke Zipernowsky Károly (1853-1942) professzor, a transzformátor egyik feltalálója lett, aki ekkor már a Műegyetem Elektrotechnikai Tanszék vezetője volt. A szakosztály tagjai, különösen a villanyszerelő iparosok szorgalmazták az önálló szakmai egyesület megvalósítását. Erre 1900. május 13-án került sor, amikor Hegedűs Lajos gyűlésre hívta a szerelő cégeket a Magyar Király Szállóba, ahol megalapították a Magyarországi Elektrotechnikusok Egyesületét. Az egyesületi munka kialakításában, irányításában – többek között – részt vállalt: Bláthy Ottó Titusz, Déri Miksa, Kandó Kálmán, Liska József, Pattantyús Á. Géza, Zipernowsky Károly, Verebély László és Straub Sándor. 1901-ben tartották első közgyűlésüket és Straub Sándort választották elnöknek, akinek a javaslatára módosították nevüket Magyar Elektrotechnikai Egyesületre. A korábbi századfordulón a teljesen új és idehaza is önállósodó tudományterületen, az elektrotechnikában és a hozzá kapcsolódó tudományágakban dolgozó szakemberek (mérnökök, technikusok, szerelők, kereskedők, vállalkozók) fejlődésének megoldásának elősegítésére, valamint a vállalatok, intézmények, vállalkozások tevékenységének támogatására és az elektrotechnika szakmai kultúrájának terjesztésére megálmodott, létrehozott és immáron 125 éven át eredményesen működtetett egyesületünkre méltán lehet büszke a jelenlegi több mint négyezer fős hazai szakembergárda. A MEE története szorosan kapcsolódik a magyar elektrotechnika, villamos ipar kialakulásához és annak fejlődéséhez. A MEE tevékenységében alábbi hármas célt követi: – Az elektrotechnika színvonalának emelését, segítve a szakmai fejlődést: oktatást, gyakorlati képzéseket, szakmai könyvek kiadását szervezi. – Szolgálja a közjót, független szakmai szervezetként szerepet vállal: a magyarországi energetikai szektor alakításában. – Pályaorientációs tevékenységet végez a jövő nemzedéke számára. A MEE vezetése támogatja: – tagjai szakmai fejlődését; – a fiatal szakemberek beilleszkedését, pályafutásuk elindítását; – a pályaválasztás előtt álló fiatalok érdeklődésének felkeltését az elektrotechnika iránt; – az elektrotechnika eredményeinek széles körű megismertetését, különös tekintettel az újdonságokra; – magyar elektrotechnikai hagyományok ápolását; – az elektrotechnika eredményeinek népszerűsítését.

 

 

140 éve született Csanády László mérnök

Keszthelyen, 1885. május 17-én született Csanády László (1885-1964) bányamérnök. 1907-től a Magyar Általános Kőszénbánya Rt. tatabányai üzemeiben dolgozott. 1918-1937-ig a Tokod-Altáró üzemvezetője, ill. igazgatója volt. 1938-ban a Magyar Általános Kőszénbánya Rt. tatabányai bányaüzemeinek igazgatójává nevezték ki. 1944-től nyugdíjazásáig a Magyar Általános Kőszénbánya Rt. központjában, később a Bányászati Tervező Intézetben dolgozott.

 

125 éve született Ratkovszky Ferenc mérnök

Sopronban, 1900. május 18-án született Ratkovszky Ferenc (1900-1965) Kossuth-díjas gépészmérnök, elektrotechnikus, magántanár, akadémikus, a Kandó-mozdony továbbfejlesztője. Felsőfokú tanulmányait a budapesti Műegyetemen végezte 1922-ben, majd a Ganz-féle Villamossági Gyár szolgálatába lépett, 1924-ben főmérnök, 1929-ben helyettes igazgató, 1934-ben igazható lett. 1936-ban a Műegyetem magántanárává képesítette. 1941-től 1960-ig volt Budapest Főváros Elektromos Műveinek (ELMŰ) vezérigazgatója. A XX. század első évtizedeiben lezárult a nagy elektrotechnikai felfedezések korszaka. A fejlesztés elsősorban a teljesítmények, illetve a feszültségszintek növelésére, valamint a berendezések tökéletesítésére irányult. Bláthy Ottó Titusz környezetében ekkorra felnőtt egy új mérnök-generáció. Közülük Ratkovszky Ferenc a transzformátor-szerkesztés, a feszültség-szabályozás, és a nagyvasúti villamos vontatás területén végzett kiemelkedő munkát, később az országos villamosenergia-rendszer kiépítésében alkotott maradandót. Feszültségszabályozó találmányáért elnyerte a Magyar Tudományos Akadémia Berzeviczy-díját. Irányításával épült a Mátravidéki Hőerőmű, a fővárosi 120 kV-os energiarendszer és több más fontos létesítmény.

 

150 éves az egységes tízes felosztású mértékrendszerünk

A XIX. század második felében az európai országok technikai fejlődését segítő körülmények kedvező alakulásában sokat segített az egységes mértékegységek elfogadása. Magyarországon is így volt, ezért nagy jelentőségű a Párizsban, 1875. május 20-án létrehozott nemzetközi méterkonvencióhoz való csatlakozásunk. A méteregyezmény (franciául: Convention du Mètre, angolul: Treaty of the Meter) célja egy nemzetközi méréstudományi intézet felállítása volt a méterrendszer kialakításának koordinációjára. Ezt követően a 1876. évi 11. sz. törvénycikkely előírta a méter/kilogramm rendszer, az egységes tízes felosztású mértékrendszer használatát hazánkban. Eszerint a kizárólagos mértékrendszer a nemzetközi egyezményben megállapított méter-hosszúság, és az ebből levezethető súly- és térfogategység (kilogramm, liter). A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet vezetősége 1876. június 15-én rendelkezett az új méter/kilogramm rendszer, és az egységes tízes felosztású mértékrendszer kötelező használatáról. A tizenhét ország, köztük Osztrák-Magyar Monarchia képviselői által 1875-ben aláírt méteregyezményt 1921-ben jelentősen felülvizsgálták. A rendszert 1960 óta SI-mértékegység-rendszernek (franciául: Système international d’unités) nevezik.

 

125 éve született Padányi-Gulyás Jenő mérnök

Técsőn, 1900. május 21-én született Padányi-Gulyás Jenő (1900-1982) építészmérnök, egyebek közt a Budapest kelenföldi autóbusz-garázs tervezője, aki írással és szerkesztéssel is foglalkozott. Oklevelét 1923-ban szerezte meg a Műegyetemen. 1939-1941 között országgyűlési képviselő volt. 1941-44. között ő szerkesztette az Építészet című szaklapot. 1945-ben az Amerikai Egyesült Államokba emigrált, és ott építésztervezői gyakorlatot folytatott. 1958-ban létrehozta a Magyar Mérnökök és Építészek Világszövetségét. 1963-ban megalapította a Studies for a New Central Europe című folyóiratot.

 

110 éve született Bodánszky Miklós mérnök

Budapesten, 1915. május 21-én született Bodánszky Miklós (1915-2007) kémikus, akadémikus. 1939-ben a BME-en vegyészmérnöki oklevelet szerzett. 1945-1949-ig az Egger Gyógyszergyár kutatója volt. 1950-1956-ig a BME Vegyészmérnöki Karán a gyógyszerkémia előadója. 1956 után az USA-ban telepedett le, a New York-i Cornell Egyetem Orvostudományi Kar Biokémiai Intézete munkatársa, a New Jersey-i Squibb Orvostudományi Kutatóintézet Peptidcsoportjának vezetője 1966-ig. 1966-1983-ig a clevelandi Western Research Egyetem Kémiai és Biokémiai Intézet egyetemi tanára. Peptidkémiával foglalkozott, a peptidszintézis kérdéseinek világhírű kutatója. Nevéhez fűződik a modern peptidkémia máig alkalmazott szintetikus módszerének, a nitrofenil aktív észteres kapcsolásának kidolgozása, majd elsőként alkalmazta ezt számos peptidhormon szintézisében. Kidolgozta a lépésenkénti peptidlánc-építés stratégiáját, megvalósította az emésztést szabályozó hormon, a szekretin első szintézisét. Amerikai Kémiai Társaság és az Amerikai Biokémiai Társaság tagja is volt. 1990-től lett az MTA külső tagja.

 

 

125 éve született Schay Géza fizikus, kémikus

Bécsben, 1900. május 26-án született Schay Géza (1900-1991) fizikus, kémikus. 1922 szeptemberétől az országos Chemiai Intézet és Központi Vegykísérleti Állomás, a Növényegészségügyi Intézet, később a Ruggyantaárugyár munkatársa volt. Berlin-Dahlem-i Kaiser Wilhelm Institut für Physikalische Chemie-ben több ízben is dolgozott ösztöndíjasként Polányi Mihály (1891-1976) professzor mellett. 1948-1965-ig a BME Vegyészmérnöki Karán oktatott. 1954 novemberétől 1968 végéig a Központi Kémiai Kutató Intézet igazgatói tisztét is ellátta, 1965-ben lemondott tanszékvezetői állásáról, és csak a kutatóintézetet irányította. Munkássága az analitikai kémiától a statisztikus mechanikáig terjedt. A BME Fizikai Kémiai Tanszékén Schay Géza körül alakult ki az a nemzetközi hírű adszorpciós iskola, amelynek kiemelkedő eredménye a gáz-adszorpció, a gáz-kromatográfia és a folyadékelegy-adszorpció elmélet kidolgozása. Munkásságát két Kossuth-díjjal, több állami kitüntetéssel is elismerték. A BME Vegyészmérnöki Kara 1992-ben Schay-díjat alapított a fizikai-kémia terén kiemelkedő eredményeket felmutató fiatal kutatók javadalmazására. 1946-tól volt az MTA tagja.

 

Létesítményüzemeltetési konferencia és szakmai továbbképzés

Május 28-án Budapesten, a Lurdy Konferencia- és rendezvényközpontban rendezik a IV. Létesítmény-üzemeltetési konferenciát ás kiállítást, így szakmai épületgépészeti, energetikai, egészségügyi-műszaki, elektrotechnikai és építési továbbképzést. Bővebb infó: https://bpmkkepzesek.hu/

 

Nemzetközi építéstudományi konferencia

Az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság május 29. és június 1. között Csíksomlyón rendezi a XXIX. ÉPKO konferenciát. Témakörök: Acélszerkezetek; Építéstechnológia, építésszervezés; Építészet; Építőanyagok; Épületgépészet; Hídépítés; Környezet-védelem; Környezetkímélő közlekedési rendszerek, fenntartható városi mobilitás; Városrendezés, várostervezés; Magasépítészet; Népi építészet; Útépítés; Vasbetonszerkezetek; Vasútépítés. Bővebb infó: https://www.emt.ro/

 

150 éve született Entz Géza tanár

Kolozsváron, 1875. május 30-án született Enzt Géza (1875-1943) egyetemi tanár. Felsőfokú tanulmányait Kolozsváron és Budapesten végezte. 1898-tól a Műegyetem növénytani, 1905-től az állattani tanszéken tanított. 1913-tól lett az Erzsébet polgári iskolai tanárképzőn a biológia tanára. 1920-ban Utrechtbe ment, ahol az egyetemen tanár volt. Hazatérése után 1929-től lett a tihanyi biológiai kutatóintézet igazgatója, majd 1934-ben a budapesti Tudományegyetemen a zoológia tanára lett. A biológia és az állattan számos kérdésével foglalkozott. A biológiában antidarwinista és antihaeckelista álláspontot foglalt el, de az ún. neovitalistákhoz sem csatlakozott. Neki és munkatársainak köszönhető a Balaton életének korszerű hidrobiológiai vizsgálata. 1910-től levelező, 1932-től a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja volt.

 

120 éves az első magyar gyártású autó

Budapesten, 1905. május 31-én próbaútra indult a Csonka János (1852-1939) feltaláló, tiszteletbeli gépészmérnök által alkotott első magyar autó. A Műegyetem udvaráról az első négykerekű postaautó a Budapest–Aszód–Kassa–Lőcse–Késmárk–Dés–Máramarossziget–Kolozsvár–Temesvár–Szeged–Budapest útvonalon kétezer kilométeres próbautat tett meg az eredeti szerződésben kikötött ötszáz kilométer helyett. Óránként huszonöt kilométeres átlagsebességgel, és üzemzavar nélkül ért célba. Ez a sikeres kocsi-típus huszonöt évig állt a posta szolgálatában. A gyártást Csonka János, a pesti Műegyetem tanműhelyének első vezetője irányította.

 

Felhasznált irodalom:

MMK Történeti (Bizottság) Munkacsoport: Magyar mérnökök évfordulói 2025-ben
Internet: mmk.hu/kamarai/historia

Évfordulóink a műszaki és természettudományokban
MTESZ Tudomány- és Technikatörténeti Bizottsága sorozatának egyes kötetei

História – Tudósnaptár – Természettudósokhoz kapcsolódó évfordulók
Internet: tudosnaptar.kfki.hu/historia

Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT) Informatikatörténeti Fórum
Internet: itf.njszt.hu

Dr. Hajtó Ödön: A mérnöki hivatásért
2021. – Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara

Nagy Ferenc szerk.: Magyar tudóslexikon A-tól Zs-ig
1997. – BETTER – MTESZ – OMIKK

Kenyeres Ágnes szerk.: Magyar Életrajzi Lexikon I-IV. 1967-1990. – Akadémiai Kiadó
Internet: arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/

Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) és
a jogelőd Magyar Szabadalmi Hivatal (MSZH) kiadványai

Mérnök Újság (MÚ) és MÚ Online História rovat (Magyar Mérnöki Kamara)
Internet: mernokvagyok.hu és mernokvagyok.hu/blog/category/historia

Mérnöki évfordulók, emléknapok és programok – 2014. január 1-től havi bontásban
Internet: mmk.hu/kamarai/historia

EMT Tudomány- és Technikatörténeti Konferenciák kiadványai
(Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság) Internet: ttk.emt.ro

Fejér László szerk.: Vizeink Krónikája (Vízügyi múzeum 2001.)
Internet: library.hungaricana.hu/hu/view/VizugyiKonyvek_067/?pg=0&layout=s

A Magyar Hidrológiai Társaság kitüntetettjei 1917-2017 között (MHT, 2019.)
Internet: hidrologia.hu/mht/letoltes/LEXIKON_WEB.pdf

Kozák Péter író, szerk.: © Névpont, 2022. Nemzeti életrajzi adatbázis, virtuális sírkert
Internet: nevpont.hu/

Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár: Magyar Tudós Tárlat – életrajzok
Internet: mezogazdasagikonyvtar.hu/a-gyujtemeny/elektronikus-forrasok/magyar-tudostarlat-eletrajzok

Egyéb szakmai életrajzok és műszaki források

 

 

Készítette: Sipos László József villamosmérnök, minőségügyi szakmérnök

Magyar Mérnöki Kamara (MMK) Történeti (Bizottság) Munkacsoport tagja

„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

Az értékek mentén gondolkodó csendes többség határozottan és felelősen alakította a kamarai közélet irányát. Összességében optimistán tekintek a folytatásra, bízom benne, hogy a közelgő tisztújítás tovább erősíti majd ezt a tendenciát, és azok kapnak bizalmat, akik...