28° C
Ma 2024. június 26., szerda, János és Pál napja van.
28° C
Ma 2024. június 26., szerda, János és Pál napja van.
Elkészültek Párizsban a metróhosszabbítással

Elkészültek Párizsban a metróhosszabbítással

Egy hónappal az olimpiai játékok megnyitása előtt átadták a párizsi metró 14-es vonalának meghosszabbított szakaszát – írta beszámolójában az insidethegames.biz.   A főváros északi részén fekvő Saint-Denis-től az Orly repülőtérre vezető vonal utolsó szakaszát...

Több mint 89 ezer új okosmérőt telepít az MVM

Több mint 89 ezer új okosmérőt telepít az MVM

Több mint 89 ezer új okosmérőt telepít szolgáltatási területén az MVM csoport két áramhálózati elosztó társasága több mint 5 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatással.   A projektet bemutató keddi budapesti sajtótájékoztatón Steiner Attila,...

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A használt napelem modulok újrahasznosítása egyre fontosabb szerepet kap a jövőben. Egy kínai kutatócsoport kifejlesztett egy könnyen méretezhető (felskálázható) módszert nagyszámú napelem modul környezetbarát újrahasznosítására azok életciklusának végén.  A fosszilis...

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

máj 23, 2024 | kitekintő

Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat május 23-án. 

 

Andrea Sciotti elmondta, hogy napokig nem aludt az idegességtől, amikor a fúrófejek a Colosseumtól indulva végig haladtak az úgynevezett császári fórumok alatt, és a föld alatt utat vájtak a Traianus császár diadaloszlopa alatt. „Rómában metrót építeni rendkívüli mérnöki feladat. Nem túlzás azt állítani, hogy az egész világon itt a legnehezebb metrót fúrni” – hangoztatta Andrea Sciotti. Ami a földalatti közösségi mobilitást illeti, az olasz főváros le van maradva az ország és Európa többi nagyvárosa mögött. Az első, B nevű metróvonalat Rómában 1955-ben nyitották meg, a másodikat, amelyet A-nak hívnak, 1980-ban, a harmadikat, vagyis a C-vonalat, 2014-ben. Mostanáig mindegyik elkerülte a többezer éves, egyedülálló ókori régészeti emlékekkel teli városközpontot, ami a Colosseumnál kezdődik, érinti a Forum Romanumot és a Capitolium dombját, és egészen a Velence térig halad.

Róma rendkívüli helyszínnek számít sajátos geológiai adottságai és egyedülálló régészeti öröksége miatt. Londonban vagy New Yorkban teljesen más feltételek között dolgoztak, ezért már a 19. század végén metrót tudtak építeni. Fordulathoz a rendkívüli mérnöki technológiák alkalmazása vezetett, amelyeknek köszönhetően megkezdődött a C-metró útvonalának meghosszabbítása új állomások kiépítésével. Andrea Sciotti bejelentette: decemberben megnyitják a Colosseum alatti új metrócsomópontot, és 2032-re tervezik a Piazza Venezia, vagyis a Velence tér közepén épülő állomás avatását. A római önkormányzat tulajdonát képző metróépítési vállalat vezető mérnöke a külföldi tudósítókkal járta körbe az új megállók helyszíneit.

Az óriási fúrófejek, amelyek a Shira és Filippa névre hallgatnak, jelenleg Traianus császár diadaloszlopáig jutottak el. Rómában nem az alagútfúrás jelent nehézséget, mivel a szerelvények útja majdnem nyolcvanméteres mélységben halad. A kihívást a megállók kiépítése jelenti. „Akárhol fúrunk le, az első tizenöt méteren lépésről lépésre kell haladnunk a speciális régészeti és műemlékvédelmi hatóság szakértőinek felügyelete alatt, ez igényel nagyon sok időt” – mondta a mérnök. Kifejtette, hogy a Colosseum és a Forum Romanum épületei csak a jéghegy csúcsai, Róma alatt „láthatatlan” régészeti örökség bújik meg.

A Velence tér alatt középkori falakat találtak, az ókori via Flaminia út szakaszát, amelynek két oldalán épségben megmaradt római üzlethelységek sorakoznak, valamint Hadrianus császár úgynevezett auditóriumát, amely kora egyetemeként volt ismert. Egy másik ponton egy teljes római villa és egy ókori kaszárnya került napvilágra, melyeket a metróállomás kiépítése során eredeti helyükön hagytak. „A Colosseum és a Velence tér metróállomása bizonyítja, mekkora tudással vagyunk képesek ötvözni a mérnöki technológiát a kulturális örökség védelmével. Ezek nem egyszerű állomások, hanem múzeumi pólusok lesznek, ahol a mozgólépcsők ókori emlékek között haladnak majd” – tette hozzá.

A Velence téri metrómegálló több mint hatszáz millió eurós beruházást jelent.  A következő lépés a Velence tértől az Angyalvárig haladó metróvonal kiépítése lesz, amelyre Róma főváros már 2 milliárd eurót különített el. A tervezett határidőt 2042-re tűzték ki. Ez természetesen azt jelenti, hogy a metróépítés miatt a következő húsz évben Róma belvárosában még nagyobb lesz a közlekedési dugó – jegyezte meg. (MTI, kép: CODING SRL)

Elkészültek Párizsban a metróhosszabbítással

Elkészültek Párizsban a metróhosszabbítással

Egy hónappal az olimpiai játékok megnyitása előtt átadták a párizsi metró 14-es vonalának meghosszabbított szakaszát – írta beszámolójában az insidethegames.biz.   A főváros északi részén fekvő Saint-Denis-től az Orly repülőtérre vezető vonal utolsó szakaszát...

Több mint 89 ezer új okosmérőt telepít az MVM

Több mint 89 ezer új okosmérőt telepít az MVM

Több mint 89 ezer új okosmérőt telepít szolgáltatási területén az MVM csoport két áramhálózati elosztó társasága több mint 5 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatással.   A projektet bemutató keddi budapesti sajtótájékoztatón Steiner Attila,...

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A használt napelem modulok újrahasznosítása egyre fontosabb szerepet kap a jövőben. Egy kínai kutatócsoport kifejlesztett egy könnyen méretezhető (felskálázható) módszert nagyszámú napelem modul környezetbarát újrahasznosítására azok életciklusának végén.  A fosszilis...