19° C
Ma 2025. május 20., kedd, Bernát és Felícia napja van.
19° C
Ma 2025. május 20., kedd, Bernát és Felícia napja van.
[the_ad id="33201"]
„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

Az értékek mentén gondolkodó csendes többség határozottan és felelősen alakította a kamarai közélet irányát. Összességében optimistán tekintek a folytatásra, bízom benne, hogy a közelgő tisztújítás tovább erősíti majd ezt a tendenciát, és azok kapnak bizalmat, akik...

Kiadták a kolozsvári metróvonal építési engedélyét

máj 23, 2024 | praxis

Kibocsátotta a kolozsvári metróvonal építési engedélyét a Kolozs megyei önkormányzat május 21-én – írta a megyei közgyűlés közleményére hivatkozva az Agerpres.

 

A dokumentumot Alin Tise, a megyei önkormányzat újrázni készülő elnöke írta alá, és sürgősségi eljárásban bocsátotta ki. A megyei elnök hangsúlyozta: ez döntő lépés, amely meghatározza a kolozsvári agglomeráció jövőbeli fejlődését. Kolozsvár könnyűszerkezetű metróvonala 21,3 kilométer hosszú lesz 19 megállóval. A nagyszabású projekt első szakaszában Kolozsvár és a hozzá közeli Szászfenes területén épülne meg, a munkálatok a megyeszékhely melletti nagyközségben kezdődnének. Kolozsváron 14,7 kilométeren és a várostól nyugatra fekvő, mintegy negyvenezer lakost számláló Szászfenes területén 6,3 kilométeren fog haladni.

Az első megállók a városból kiköltözött, de továbbra is Kolozsváron dolgozó szászfenesi lakosokat szolgálnák ki, valamint a községben felépülő regionális kórház pácienseit, a következők a kolozsvári Monostor lakónegyedben épülnének. A metróvonal nyugat-kelet irányban fogja átszelni a várost, elérve a legnagyobb Marasti lakónegyedet, ahonnan a gyártelep, valamint a Györgyfalvi és Szopor negyed irányába ágazik el. Adrian Caciu beruházásokért és európai projektekért felelős miniszter a múlt héten aggodalmát fejezte ki a projekt miatt, rámutatva: az országos helyreállítási tervben (PNRR) szereplő valamennyi beruházás közül a kolozsvári metró van a legnagyobb késésben, még a régészeti feltárás sem kezdődött el, miközben az első szakaszt 2026 júliusában be kell fejezni.

A kolozsvári önkormányzat egy éve írta alá a metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel. A konzorcium áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi a kolozsvári metróvonalat. Emil Boc kolozsvári polgármester akkor azt közölte, hogy a metróépítés kétmilliárd eurós beruházást feltételez. A PNRR előírásai szerint az első kilenc megállóval 2026. július 31-éig el kell készülni, de a projekt 2031-ig folytatódik, amikorra meg kell épülnie az összes megállónak, és műkőképesnek is kell lenniük. A metróvonal megállói között másfél percenként járnak majd a háromvagonos szerelvények, amelyek óránként 21 600 személyt képesek szállítani. A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő adatok szerint a projektet a nagy infrastrukturális beruházások program, a szállítási operatív program és a PNRR révén európai uniós forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, valamint Kolozsvár és Szászfenes önkormányzatának saját forrásaiból finanszírozzák. (MTI)

„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

„Szerethetőbb kamarát fogunk építeni”

Az értékek mentén gondolkodó csendes többség határozottan és felelősen alakította a kamarai közélet irányát. Összességében optimistán tekintek a folytatásra, bízom benne, hogy a közelgő tisztújítás tovább erősíti majd ezt a tendenciát, és azok kapnak bizalmat, akik...