1° C
Ma 2024. december 21., szombat, Tamás napja van.
1° C
Ma 2024. december 21., szombat, Tamás napja van.
Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére pedig az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a...

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépése és az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII. 11.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: Korm.-rendelet) módosítása nyomán kerül sor az általános...

Február 18-tól kell alkalmazni az elemekre és akkumulátorokra vonatkozó új uniós rendeletet

febr 15, 2024 | piac

Fontos uniós jogszabályi változásra kell készülniük az elem- és akkumulátor gyártóknak és forgalmazóknak, független attól, hogy a termék importált-e vagy sem. 2024. február 18-tól ugyanis hatályba lép az új elem és akkumulátor rendelet, amely életciklus-szemlélet alapú termék karbonlábnyom-számítás és -nyilatkozat készítésre, valamint a számítás eredményeinek láthatóvá tételére kötelezi az érintetteket. Az ellátási láncra kiterjedő ellenőrzési és átláthatósági rendszer kialakítását és működtetését is szorgalmazza. Továbbá biztosítani kell a végfelhasználók számára a termékek eltávolíthatóságát és kicserélhetőségét. 

 

A rendelet – hozzájárulva az EU klímasemlegességi törekvésekhez – ezen lépésekkel kívánja csökkenteni az elemek és akkumulátorok környezetre gyakorolt negatív hatásait, legyen szó az előállítás során alkalmazott nyersanyagok minőségéről, vagy a hulladékkezelésről. Egyre több iparágon kérik számon a karbonkibocsátás-csökkentés felelősségét. Ha időben felismerik az üzleti lehetőségeket, akár előnyükre is tudják fordítani a jogszabályi kötelezettségeket. Korábban már foglalkoztunk az építőipari szereplők egyre szélesebb körében bevezetett környezetvédelmi terméknyilatkozat-készítés gyakorlatával. Kérdéses, hogy például ez a módszertan kiépül-e, el fog-e terjedni az elem-, és akkumulátorgyártók körében. Nézzük meg, hogy pontosan milyen elvárások várnak az elem-, és akkumulátor gyártókra és forgalmazókra.

Az új elem és akkumulátor rendelet (EU 2023/1542) megalkotása az európai zöld megállapodás része, mely szerint az unióban forgalmazott és értékesített termékek beszerzését és gyártását fenntartható módon kell megvalósítani. A rendelet preambuluma szerint az elemek és akkumulátorok kulcsfontosságú támogató eszközök a fenntartható fejlődés, a zöld mobilitás, a tiszta energia és a klímasemlegesség terén. Az elektromos gépjárművek megnőtt gyártási igénye miatt is érzékelhető az elemek és akkumulátorok stratégiai szerepének jelentősége a zöld mobilitásban. Ez is indokolja a jelenlegi szabályozások átformálását.

Az irányelvet felváltó, 2024. február 18-tól minden tagállamban alkalmazandó rendelet deklarált célja egységes követelmények alkalmazása valamennyi gazdasági szereplőre, amely, valamennyi elem-, illetve akkumulátorkategóriára vonatkozik, függetlenül attól, hogy azokat az unióban állították-e elő, vagy importálták. Ennek fényében, az új szabályozási keret az elem-, és akkumulátormodell termékek teljes életciklusát írja elő, a gyártóüzemeknek karbonlábnyom-nyilatkozatottal kell rendelkezniük valamennyi elem-, és akkumulátor termékre.

Az egyes terméktípusokra (többek között: LMT- és SLI-elemek, akkumulátorok) fokozatos bevezetési időket határoz meg a jogszabály, az alábbi főbb követelmények tekintetében:

 

Életciklus szemlélet

A rendelet kötelezi a gyártóüzemeket a terméktípusok életciklus szemlélet szerinti karbonlábnyom-számítás és -nyilatkozat készítésre. A meghatározott elemeket és/vagy akkumulátorokat jól látható, olvasható és letörölhetetlen címkével kell ellátni, amely feltünteti a termék karbonlábnyomát és karbonlábnyom-teljesítményosztályát. A teljesítményosztályok létrehozásának célja az összességében alacsonyabb karbonlábnyommal rendelkező termék azonosítása.

 

Megfelelőségértékelés

Az elemeket és akkumulátorokat el kell látni használati utasítással és biztonsági tájékoztatóval, jelöléssel és címkével. Műszaki dokumentációt kell készíteni és megfelelőségértékelési eljárást kell végezni, EU-megfelelőségi nyilatkozatot kell készíteni és el kell látni CE-jelöléssel.

 

Eltávolíthatóság és cserélhetőség

A hordozható elemek, illetve akkumulátorok forgalomba hozóinak biztosítania kell, hogy az említett elemek, illetve akkumulátorok a végfelhasználó által a termék élettartama alatt bármikor könnyen eltávolíthatóak és kicserélhetőek legyenek.

 

Due diligence (kellő gondosság) / Irányítási Rendszer

A forgalomba hozónak vagy üzembe helyezőnek elemekre, illetve akkumulátorokra irányuló kellő gondosságra vonatkozó politikákat kell kidolgozniuk és végrehajtaniuk, valamint elvárás a belső irányítási rendszer kialakítása (politika, ellenőrzési és átláthatósági rendszer, panaszkezelés). Az ellenőrzési és átláthatósági rendszer kialakítása és működtetése kiterjed az ellátási láncra is, különös tekintettel a társadalmi és környezeti kockázati kategóriákkal kapcsolatos káros hatások kockázatára. A saját ellátási lánccal kapcsolatos kellő gondosság megvalósulását harmadik fél általi ellenőrzéssel kell biztosítani.

 

Kiterjesztett gyártói felelősség (Extended Producer Responsibility – EPR)

A gyártóknak kiterjesztett gyártói felelősséget kell viselniük. A gyártó által fizetendő pénzügyi hozzájárulásnak fedeznie kell a gyártó által az érintett tagállamban forgalmazott termékekre vonatkozó elkülönített gyűjtési, szállítási, kezelési költségeket is.

 

Gyűjtési célkitűzések

A hordozható elemek, illetve akkumulátorok gyártóinak vagy a gyártói felelősségi szervezeteknek el kell érniük a gyűjtési célkitűzések alsó határértékeit:

  1. december 31-ig 45%;
  2. december 31-ig 63%;
  3. december 31-ig 73%.

Az LMT (könnyűszállítóeszköz)-elemek, illetve -akkumulátorok esetében ezek a célkitűzések:

  1. december 31-ig 51%;
  2. december 31-ig 61%.

 

Elem-, és akkumulátor-útlevél

Minden forgalomba hozott vagy üzembe helyezett LMT-elemnek, illetve -akkumulátornak, 2 kWh-nál nagyobb kapacitású ipari elemnek, illetve akkumulátornak és elektromosjármű-elemnek, illetve -akkumulátornak elektronikus dokumentációval, – ún. elem- vagy akkumulátor-útlevéllel, kell rendelkeznie 2027. február 18-tól, amelyet QR-kód útján kell elérhetővé tenni.

 

Zöld közbeszerzés

A meghatározott közszolgáltató ajánlatkérőknek elemek vagy akkumulátorok, illetve ezeket tartalmazó termékek beszerzése során a közbeszerzés, valamint a vízügyi, energiaipari, közlekedési és postai szolgáltatási ágazat ajánlattevőire vonatkozó irányelvek hatálya alá tartozó helyzetekben figyelembe kell venniük az említett elemek, illetve akkumulátorok életciklusuk során gyakorolt környezeti hatásait.

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére pedig az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a...

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépése és az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII. 11.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: Korm.-rendelet) módosítása nyomán kerül sor az általános...