19° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
19° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
Az energia és ami mögötte van

Az energia és ami mögötte van

Október 7-től lehet regisztrálni az Erőművek Éjszakája idei helyszíneire. Az esemény egyedülálló lehetőség megismerni és megérteni az energiatermelés technológiáját és a közműszolgáltatók működését” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási...

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Újabb és egyben az utolsó nagy mérföldkövéhez érkezett a gyulafirátóti viaduktok felújítása – közölte közösségi oldalán a MÁV.   A Gyökeres és a Répás-árok felett húzódó, újonnan beemelt hídszerkezeteken egy M44-es mozdonnyal végezték el a statikus és dinamikus...

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Magyarországon elsőként a BKV teszteli a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, városi csuklós autóbuszát. A futurisztikus megjelenésű járművel október 8. és 16. között díjmentesen lehet utazni a 8E vonalán. A BKV az utasok tapasztalatait,...

Kettős csapás az éghajlatváltozás ellen: a szén-dioxid, mint energiaforrás

dec 6, 2023 | kitekintő

Hogyan lehet a szén-dioxidot a légkörből megkötni és hasznosítani? Egy amerikai kutatócsoport úttörő, rendkívül hatékony módszert talált a szén-dioxid üzemanyaggá történő átalakítására. Az eljárás felmelegíthetné a házakat és hozzájárulhatna az energiaellátáshoz.

 

A globális felmelegedés megállításához csökkenteni kell a légkör szén-dioxid szintjét. Ebben kulcsszerepet játszik a fosszilis tüzelőanyagokról az éghajlatbarát hő-, és áramforrásokra történő átállás. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) és a Harvard Egyetem kutatói most egy olyan úttörő eljárást fejlesztettek ki, amely egyszerre ragadja meg a légkörből a meglévő szén-dioxidot és akadályozza meg a további kibocsátást: a befogott üvegházhatású gázt stabil tüzelőanyaggá alakítják.

 

Formiát: új üzemanyag CO2-ból

Ezt a megközelítést már jó ideje a CO2 hasznosításának különösen ígéretes módjaként tartják számon. A korábbi kísérletek azonban nem értek el áttörést: az eljárások hatékonysága nem felelt meg a várakozásoknak, vagy az előállított üzemanyagok mérgezőek vagy gyúlékonyak voltak. A kutatócsoportnak egy újonnan kifejlesztett eljárással sikerült kiküszöbölnie ezeket a hátrányokat.

A tudósok a káros üvegházhatású gázt formiáttá alakítják át, olyan folyékony vagy szilárd anyaggá, amely a hidrogénhez hasonlóan elektromos áram előállítására vagy üzemanyagcellák működtetésére használható. A kálium-, vagy nátrium-formiátot már ipari menniségben is előállítják, és az utak jégtelenítésére is használják. Az anyag nem mérgező és nem gyúlékony. További előnye, hogy a szabványos acéltartályokban hónapokig vagy akár évekig is stabil marad.

 

Szén-dioxidból ártalmatlan formiátkristályok keletkeznek – elektrolízissel

A szén-dioxid leválasztásának és átalakításának folyamata lúgos oldaton alapuló leválasztással kezdődik. Először az erőművek kibocsátásából vagy a szabad levegőből származó szén-dioxidot egy folyékony fém-bikarbonát oldatban rögzíti. Ezt követően az anyagot kationcserélő membránelektrolízis segítségével formiátkristályokká alakítják át. Ezek hatékonysága több mint 96 százalékos, ahogyan azt a kutatócsoport laboratóriumi léptékű kísérletekben be tudta bizonyítani.

Szilárd formában a kristályok korlátlan ideig eltarthatók, és olyan stabilak, hogy éveken át veszteség nélkül tárolhatók – ellentétben például a hidrogénnel. A formiátot emellett ártalmatlannak is tartják. Ezzel szemben a metanol, a szén-dioxid üzemanyagcellák üzemanyagává alakításának másik gyakran vizsgált alternatívája, a metanol mérgező anyag, amely nem minden alkalmazásban használható könnyen.

 

A CO2 energiatakarékos átalakítása üzemanyaggá

Más megközelítések szerint a leválasztott CO2-t először szilárd formába, például kalcium-karbonáttá alakítják. Az ilyen eljárás során az anyagot ezután ismét fel kell melegíteni, amihez nagy mennyiségű energiát kell felhasználni, mielőtt üzemanyaggá alakítható lenne. Az MIT és a Harvard kutatói rámutatnak, hogy ez nem hatékony eljárás: általában a gáznemű szén-dioxidnak kevesebb mint 20 százaléka alakítható át üzemanyaggá. Saját eljárásukban „kihagyják” ezeket a lépéseket, és a CO2-t először folyékony köztes formába (a fém-bikarbonátba), majd elektrolízis útján folyékony formiáttá alakítják. Ezt a nagy koncentrációjú oldatot pedig szilárd porrá alakíthatják – például energiatakarékos napkollektoros elpárologtatással.

A kutatók az új eljárásszerkezettel, de az anyag és a konfiguráció fejlesztésével is elérték saját eljárásuk magas hatásfokát. A korábbi kísérletek során a konverziós folyamat során gyakran kémiai melléktermékek halmozódtak fel. Ezek megváltoztatják a pH-értéket és idővel csökkentik a rendszer hatékonyságát. A csapatnak azonban sikerült megakadályozni a nem kívánt anyagok képződését és egyensúlyban tartani a savasságot.

 

A speciális üzemanyagcella károsanyag-kibocsátásmentes hőt és villamos energiát biztosít

A kutatók kis, laboratóriumi léptékben fejlesztették ki az új eljárást. Feltételezésük szerint azonban felskálázható, és az általuk kidolgozott eljárás számos lehetséges alkalmazásra megfelelő. Magánháztartásokban például egy hűtőszekrény méretű elektrolízisberendezéssel szén-dioxidot lehetne megkötni és formiáttá alakítani, amelyet aztán egy földalatti tartályban vagy a tetőn tárolnának. A csapat egy, a formiát üzemanyagra optimalizált üzemanyagcellát is tervezett. Felhasználás előtt a porított szilárd anyagot vízben feloldják, majd a cellába pumpálják, hogy áramot és hőt termeljen. A tudósok azonban hangsúlyozzák, hogy az új energiaforrás nagyobb léptékű alkalmazásra is alkalmas lehet: azaz ipari termelésre és a hálózatra kiterjedő tárolórendszerekre.

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/energie/doppelschlag-gegen-den-klimawandel-kohlendioxid-als-energiequelle/

 

Az energia és ami mögötte van

Az energia és ami mögötte van

Október 7-től lehet regisztrálni az Erőművek Éjszakája idei helyszíneire. Az esemény egyedülálló lehetőség megismerni és megérteni az energiatermelés technológiáját és a közműszolgáltatók működését” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási...

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Újabb és egyben az utolsó nagy mérföldkövéhez érkezett a gyulafirátóti viaduktok felújítása – közölte közösségi oldalán a MÁV.   A Gyökeres és a Répás-árok felett húzódó, újonnan beemelt hídszerkezeteken egy M44-es mozdonnyal végezték el a statikus és dinamikus...

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Magyarországon elsőként a BKV teszteli a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, városi csuklós autóbuszát. A futurisztikus megjelenésű járművel október 8. és 16. között díjmentesen lehet utazni a 8E vonalán. A BKV az utasok tapasztalatait,...