18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Az emberközpontú tervezés határai

nov 13, 2023 | könyv

A negyedik ipari forradalomra jellemző a hálózatosodás, az eszközök egymás közti kommunikációja. Létrejött a robotika, a mesterséges intelligencia, a nanotechnológia, a kvantum-számítástechnika, az 5G hálózat, a 3D nyomtatás és az autonóm autózás stb. A designról való gondolkodás és a tervezői gyakorlatokat átszövő felhasználóbarát emberközpontúság ma egyre inkább ökológiai, tudományos, technológiai fejlemények és kihívások által lett árnyalt. A tervezők figyelme olyan határhelyzetekre terelődik, amelyek ember és nem ember interakciójából születnek, vagy elrugaszkodnak az egyes ember – „felhasználó” – közvetlen síkjától, és kiterjesztik a tervezés térbeli-időbeli horizontját. E folyamatot érzékelve készült a Typotex Kiadó gondozásában Az emberközpontú tervezés határai – Spekulatív design és poszthumán állapot címet viselő kötet. „Kényelmesen vagyunk idegenek a saját világunkban – erre az alapvető designproblémára reflektál a könyv” – írja a szerző. Schneider Ákos designkultúra-kutató, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetének oktatója az ökológiai válság és a hálózati technológia felől tesz kísérletet az emberközpontú tervezés kritikájára, hogy teret nyisson egy tágasabb tervezői kultúrának. Az ember mint „minden dolgok mércéje” már egyre kevésbé jelent biztos középpontot: poszthumán rendszerekbe gabalyodva élünk, miközben a kezünkre álló, jól megtervezett interfészeink kitakarják az eszközök belső mechanizmusait. A felhasználói élmények és a barátságos felületek önmagunk félreértéséhez vezetnek, a „jó design” pedig emberi arcot kölcsönöz a léptékünket meghaladó világnak. A mű alternatív kiindulópontokat keres a kortárs designkultúra számára, és igyekszik áthangolni a tervezés időbeli-térbeli síkját egy olyan megkerülhetetlen helyzetben, amelyben a „természetes” és a „mesterséges” határa elmosódik.

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...