5° C
Ma 2024. december 03., kedd, Ferenc napja van.
5° C
Ma 2024. december 03., kedd, Ferenc napja van.
Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

Decemberi mérnök-kalauz

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...

Elkészült a 33-as számú főút bővítése Debrecen határában

nov 10, 2023 | országjáró

Elkészült a 33-as számú főút kétszer két sávossá bővítése Debrecen határában, a BMW autógyárnak is helyet adó északnyugati ipari övezet és az M35-ös autópálya között. 

 

A fejlesztés hazai forrásból az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában, a Strabag Építőipari Zrt. kivitelezésében valósult meg csaknem 17,5 milliárd forintból – hangzott el az útszakasz november 10-i átadásán. Bói Loránd, az ÉKM közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára emlékeztetett rá, hogy a kormányzat és a szaktárca több mint tízéves törekvése a hazai közúthálózat fejlesztése. A beruházások eredményeként ma már a megyei jogú városok és az országhatárok jelentős része elérhető gyorsforgalmi úton. Ez a program, mint ahogy a mellékutak fejlesztése is folytatódik, miközben új igényként jelentek meg a zöldmezős ipari beruházásokhoz kapcsolódó közúti fejlesztések – mondta. Bói Loránd szerint a most átadott beruházás országosan is példaértékű: olyan integrált megoldás született a gyártelep kiszolgálására és a térségben élők közlekedésének javítására, amire Magyarországon kevés példa van. A korábbi vasútfejlesztés után elkészült a 33-as számú főút meglévő kétsávos szakaszának négysávosra bővítése 2200 méter hosszan, ezen túlmenően csomóponti ágakat, új jelzőlámpás csomópontokat, párhuzamos gyalogos- és kerékpárutakat, valamint mezőgazdasági földutakat alakítottak ki – ismertette. Hozzátette: a főút részeként elkészült továbbá egy négysávos közúti híd és egy egysávos útág átvezetése is a 108-as számú vasútvonal felett. Utóbbi hazánkban elsőként innovatív, újszerű technológiával épülhetett meg, ugyanis háttöltését mintegy 1260 köbméter üveghabból alakították ki.

Debrecen, 2023. november 10.
Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója, Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester, Katona Erzsébet önkormányzati képviselő, Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára és Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselője (b-j) a 33-as számú főút kétszer két sávossá bővített szakaszának átadásán Debrecen határában 2023. november 10-én. A BMW autógyárnak is helyet adó északnyugati ipari övezet és az M35-ös autópálya közötti szakasz bővítése hazai forrásból, az ÉKM beruházásában, a Strabag Építőipari Zrt. kivitelezésében valósult meg csaknem 17,5 milliárd forintból.
MTI/Balázs Attila

Papp László polgármester utóbbi kapcsán megjegyezte: egy debreceni vállalkozás innovációja az üveghab, amelyet most alkalmaztak először útépítésnél. Hozzátette: Debrecenben az elmúlt években történelmi léptékű gazdaság- és közlekedésfejlesztés történt, de további, még nagyobb léptékű munkákra készülnek. Ezek közül megemlítette a keleti elkerülő út megépítését, a Homokkerti és a Vágóhíd utcai felüljárók felújítását, öt nagy forgalmú csomópont jövőre kezdődő átépítését, a józsai városrészbe vezető út négysávosítását, illetve a Sámsoni út bővítését és korszerűsítését. Papp László megjegyezte: a helyi baloldal a fejlesztéseket tartalmazó programot nem támogatta, „ha rajtuk múlik, a város egy lépést sem tett volna előre”.

Kósa Lajos, a térség országgyűlési képviselője Debrecent az ország egyik ipari központjának nevezte, amely „a főváros után a legnagyobb helyi iparűzési adóbevétellel rendelkező város lesz”. Utalt arra, hogy a térségben gőzerővel épül a BMW elektromos autókat előállító gyára, amely „a világ ipari élvonalába húzza fel Magyarországot”. Kósa Lajos beszélt arról, hogy a zöldenergiát nemcsak megtermelni, hanem tárolni is kell, ami nem megy akkumulátorok nélkül. Utóbbiak gyártásánál maximális biztonságra van szükség – mondta.

Joó István, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) vezérigazgatója azt mondta, hogy kezdeményezésükre tavaly óta mintegy 125, ipari parkok fejlesztését szolgáló kormánydöntés született, több mint 800 milliárd forint értékben. Az ország tizenhárom nagy ipari parkjában utak, vasúti hálózatok, víziközművek építése, fejlesztése, bővítése van folyamatban, vagy zárult le – tette hozzá. Megjegyezte, hogy ezek a fejlesztések nem csupán az ipari fejlesztők igényeit szolgálják ki, hanem az ott élő emberek életminőségét is javítják – mutatott rá a HIPA vezérigazgatója. Hozzátette: a debreceni északnyugati ipari övezetben már ezermilliárd forintnyi vállalati beruházás zajlik. Ezek jelentik a magyar gazdaságfejlesztés stabil alapját, hiszen fejlett technológiákat és modern ipart hoznak Magyarországra, miközben elősegítik a hazai kis- és közepes vállalkozások fejlődését – hangoztatta Joó István. (MTI)

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

Decemberi mérnök-kalauz

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...