1° C
Ma 2023. december 06., szerda, Miklós napja van.
1° C
Ma 2023. december 06., szerda, Miklós napja van.
Új naperőművet épített az MVM Kecskeméten

Új naperőművet épített az MVM Kecskeméten

Az MVM csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, az MVM Zöld Generáció Kft. új naperőművet épített Kecskeméten, a 9,7 milliárd forintos beruházást 41 százalékban európai uniós támogatásból, 59 százalékban saját forrásból finanszírozta a társaság –...

2023 lesz a világ eddig legmelegebb éve

2023 lesz a világ eddig legmelegebb éve

Az idei lesz a legmelegebb év a világban, mivel az év első 11 hónapjában a globális átlaghőmérséklet rekordmagas szintet ért el, 1,46 Celsius-fokkal haladta meg az 1850 és 1900 közötti átlagot – közölte az Európai Unió műholdas Föld-megfigyelési programja, a...

410 lóerős hidrogén-hajtású motor – magyar szállal

nov 11, 2023 | kitekintő

A fenntartható motorsport felé tett komoly lépésként az AVL Racetech – az osztrák AVL mobilitási technológiával foglalkozó vállalat motorsportrészlege – bemutatta úttörő, hidrogénhajtású, nagy teljesítményű kétliteres turbómotorját, amely a vállalat közleménye szerint a próbapadon elképesztő 410 lóerőt (302 kW) teljesített. Ez az eredmény jelentős áttörést jelent a hidrogén-égetési technológia terén, szembeszállva az alacsony teljesítményű hidrogénmotorokról alkotott hagyományos elképzelésekkel, és potenciálisan átformálhatja a motorsport jövőjét.

 

Az innováció rácáfol az előítéletekre

Eddig a hidrogénüzemű motorokat a szegénykeverékes gyújtás miatt a nem kielégítő teljesítménnyel hozták összefüggésbe. Az AVL Racetech a magyar Humda Laboratóriummal együttműködve rácáfol erre az előítéletre egy innovatív H₂ versenymotor kifejlesztésével, amely intelligens üzemanyag-befecskendező (PFI) rendszerrel rendelkezik. Ez az egyedülálló technológia vizet fecskendez a motor beszívott levegőjébe, megakadályozva a korai gyújtást és a levegő-üzemanyag arányt a sztöchiometrikus égés irányába tolva, kiküszöbölve a szegénykeverékes égésű motorok hátrányait. Az eredmény? A hidrogénmotor figyelemre méltó 410 lóerőt és 500 newtonméteres nyomatékot ad le 3000 és 4000 fordulat/perc között, ami körülbelül 205 lóerő/liter (150 kW/liter) fajlagos teljesítményt eredményez. Az AVL beállítási rendszere megoldja a hidrogénmotorokkal általában összefüggésbe hozott alacsony teljesítmény problémáját, ami a motorsportban erős versenyzővé teszi. A motor tesztelése előtt az AVL átfogó szimulációkat végzett, amelyek pontosan megjósolták a próbapadon megfigyelt lenyűgöző teljesítmény adatokat. Paul Kapus, a projekt vezetője így nyilatkozott: „Büszkék vagyunk arra, hogy a tesztpadon sikerült érvényesíteni az előzetes számokat”. A sikeres validálás jelentős mérföldkövet jelent az AVL-nek a motorsport fenntartható jövője felé vezető útján.

 

A fenntartható jövő felé vezető út

Ellen Lohr, az AVL motorsport igazgatója lelkesen nyilatkozott az eredményekről: „Az AVL Racetech célja, hogy a motorsportot a fenntartható jövőbe vezesse. A saját nevünk alatt megalkotott első versenymotor kifejlesztésével újabb lépéssel kerültünk közelebb ennek az elképzelésnek a megvalósításához.” Ez az eredmény kulcsfontosságú a tisztább és fenntarthatóbb motorsport-technológiák megvalósítása érdekében. A próbapadon elért eredmények alapján az AVL következő lépése a 2,0 literes hidrogén-turbómotor beépítése egy valódi versenyautóba, hogy értékelni lehessen annak valós teljesítményét. E következő fázis sikere megteremtheti a motorsport-technológia átalakulásának alapját, közelebb kerülve a kibocsátásmentes jövőhöz.

 

Verseny hidrogénnel

Míg a közelmúltban az akkumulátoros-elektromos járművek domináltak az autóipari innovációkban, az AVL hidrogénnel működő belsőégésű motorja meggyőző alternatívát kínál. A hagyományos belsőégésű motorokkal ellentétben a hidrogénmotor nem bocsát ki szén-dioxid-ot, ami összhangban van a motorsport tisztább, zöldebb jövőjének céljaival. Az AVL úgy véli, hogy ez a technológia gazdaságosabb megoldást jelent a benzinmotorokról átálló motorsportcsapatok számára, miközben a motorsport klasszikus mechanikus zaját és érzetét nyújtja, és csökkenti a környezetterhelést. Ahogy az AVL hidrogénnel működő 2 literes turbómotorja felkészül a versenypályán történő valós tesztelésre, ígéretes jövőképet vázolva a fenntartható motorsportról, amely forradalmasíthatja az iparágat.

 

Fotó: https://www.avlracetech.com

Forrás: https://interestingengineering.com/transportation/avls-hydrogen-powered-2-liter-engine

Új naperőművet épített az MVM Kecskeméten

Új naperőművet épített az MVM Kecskeméten

Az MVM csoport megújuló energiatermeléssel foglalkozó tagvállalata, az MVM Zöld Generáció Kft. új naperőművet épített Kecskeméten, a 9,7 milliárd forintos beruházást 41 százalékban európai uniós támogatásból, 59 százalékban saját forrásból finanszírozta a társaság –...

2023 lesz a világ eddig legmelegebb éve

2023 lesz a világ eddig legmelegebb éve

Az idei lesz a legmelegebb év a világban, mivel az év első 11 hónapjában a globális átlaghőmérséklet rekordmagas szintet ért el, 1,46 Celsius-fokkal haladta meg az 1850 és 1900 közötti átlagot – közölte az Európai Unió műholdas Föld-megfigyelési programja, a...