14° C
Ma 2024. május 04., szombat, Mónika és Flórián napja van.
14° C
Ma 2024. május 04., szombat, Mónika és Flórián napja van.
Az ipari energiatároló létesítése engedélyhez kötött

Az ipari energiatároló létesítése engedélyhez kötött

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) felhívja a „Hálózati energiatárolók telepítése energiapiaci szereplőknél" című pályázat nyertes projektgazdáinak figyelmét, hogy a jogszabályok értelmében a hálózati tárolók telepítése és üzemeltetése a MEKH...

410 lóerős hidrogén-hajtású motor – magyar szállal

nov 11, 2023 | kitekintő

A fenntartható motorsport felé tett komoly lépésként az AVL Racetech – az osztrák AVL mobilitási technológiával foglalkozó vállalat motorsportrészlege – bemutatta úttörő, hidrogénhajtású, nagy teljesítményű kétliteres turbómotorját, amely a vállalat közleménye szerint a próbapadon elképesztő 410 lóerőt (302 kW) teljesített. Ez az eredmény jelentős áttörést jelent a hidrogén-égetési technológia terén, szembeszállva az alacsony teljesítményű hidrogénmotorokról alkotott hagyományos elképzelésekkel, és potenciálisan átformálhatja a motorsport jövőjét.

 

Az innováció rácáfol az előítéletekre

Eddig a hidrogénüzemű motorokat a szegénykeverékes gyújtás miatt a nem kielégítő teljesítménnyel hozták összefüggésbe. Az AVL Racetech a magyar Humda Laboratóriummal együttműködve rácáfol erre az előítéletre egy innovatív H₂ versenymotor kifejlesztésével, amely intelligens üzemanyag-befecskendező (PFI) rendszerrel rendelkezik. Ez az egyedülálló technológia vizet fecskendez a motor beszívott levegőjébe, megakadályozva a korai gyújtást és a levegő-üzemanyag arányt a sztöchiometrikus égés irányába tolva, kiküszöbölve a szegénykeverékes égésű motorok hátrányait. Az eredmény? A hidrogénmotor figyelemre méltó 410 lóerőt és 500 newtonméteres nyomatékot ad le 3000 és 4000 fordulat/perc között, ami körülbelül 205 lóerő/liter (150 kW/liter) fajlagos teljesítményt eredményez. Az AVL beállítási rendszere megoldja a hidrogénmotorokkal általában összefüggésbe hozott alacsony teljesítmény problémáját, ami a motorsportban erős versenyzővé teszi. A motor tesztelése előtt az AVL átfogó szimulációkat végzett, amelyek pontosan megjósolták a próbapadon megfigyelt lenyűgöző teljesítmény adatokat. Paul Kapus, a projekt vezetője így nyilatkozott: „Büszkék vagyunk arra, hogy a tesztpadon sikerült érvényesíteni az előzetes számokat”. A sikeres validálás jelentős mérföldkövet jelent az AVL-nek a motorsport fenntartható jövője felé vezető útján.

 

A fenntartható jövő felé vezető út

Ellen Lohr, az AVL motorsport igazgatója lelkesen nyilatkozott az eredményekről: „Az AVL Racetech célja, hogy a motorsportot a fenntartható jövőbe vezesse. A saját nevünk alatt megalkotott első versenymotor kifejlesztésével újabb lépéssel kerültünk közelebb ennek az elképzelésnek a megvalósításához.” Ez az eredmény kulcsfontosságú a tisztább és fenntarthatóbb motorsport-technológiák megvalósítása érdekében. A próbapadon elért eredmények alapján az AVL következő lépése a 2,0 literes hidrogén-turbómotor beépítése egy valódi versenyautóba, hogy értékelni lehessen annak valós teljesítményét. E következő fázis sikere megteremtheti a motorsport-technológia átalakulásának alapját, közelebb kerülve a kibocsátásmentes jövőhöz.

 

Verseny hidrogénnel

Míg a közelmúltban az akkumulátoros-elektromos járművek domináltak az autóipari innovációkban, az AVL hidrogénnel működő belsőégésű motorja meggyőző alternatívát kínál. A hagyományos belsőégésű motorokkal ellentétben a hidrogénmotor nem bocsát ki szén-dioxid-ot, ami összhangban van a motorsport tisztább, zöldebb jövőjének céljaival. Az AVL úgy véli, hogy ez a technológia gazdaságosabb megoldást jelent a benzinmotorokról átálló motorsportcsapatok számára, miközben a motorsport klasszikus mechanikus zaját és érzetét nyújtja, és csökkenti a környezetterhelést. Ahogy az AVL hidrogénnel működő 2 literes turbómotorja felkészül a versenypályán történő valós tesztelésre, ígéretes jövőképet vázolva a fenntartható motorsportról, amely forradalmasíthatja az iparágat.

 

Fotó: https://www.avlracetech.com

Forrás: https://interestingengineering.com/transportation/avls-hydrogen-powered-2-liter-engine

Az ipari energiatároló létesítése engedélyhez kötött

Az ipari energiatároló létesítése engedélyhez kötött

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) felhívja a „Hálózati energiatárolók telepítése energiapiaci szereplőknél" című pályázat nyertes projektgazdáinak figyelmét, hogy a jogszabályok értelmében a hálózati tárolók telepítése és üzemeltetése a MEKH...