18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Marokkó vidéki területei szenvedik meg leginkább a tragikus földrengést a rossz építőanyagok miatt

szept 15, 2023 | kitekintő

A Marokkó vidéki területein használt rosszabb minőségű építőanyagok miatt a vidéki régiók szenvedték meg leginkább a 2023. szeptember 8-án, késő este bekövetkezett pusztító földrengést – közölték szakértők a brit New Civil Engineer (NCE) szaklappal.

 

A múlt heti volt az elmúlt hatvan év második legnagyobb számú áldozatát követelő földrengése Marokkóban. A földrengés ráadásul viszonylag sekély volt a maga 18,5 km-es mélységével, közel a földrengés forrásához, ami még nagyobb pusztítást eredményezett. A földrengés epicentruma az eurázsiai és az afrikai tektonikus lemez határán volt Agadir és Marrakesh között, ezért mindkét nagyvárost megkímélte a földmozgás erőteljes hatása. A pusztítás nagy része az Atlasz-hegységet uraló távoli, vidéki falvakban történt, bár az ország fővárosában és más közeli városban is pusztított.

A marokkói belügyminisztérium jelentése szerint a 6,8-as erősségű földrengés halálos áldozatainak száma megközelíti a háromezer főt, és közel hatezren megsérültek. A 4,9-es erősségű utórengés 20 perccel később következett be.

Az NCE-nek nyilatkozva Iman Hajirasouliha, a Sheffieldi Egyetem építőmérnök professzora és a földrengésmérnöki csoport vezetője kijelentette, hogy az Atlasz-hegység távoli falvaiban az építkezésekhez használt építőanyagok még a közepes földrengéseknek sem képesek ellenállni, nemhogy egy olyan pusztító földrengésnek, mint amilyen a mostani volt. Elmondta továbbá, hogy „Marokkó vidéki területein az uralkodó építőanyag a vályogtégla és különböző nem megerősített falazatok, melyek szerkezeti rendszere természetüknél fogva törékeny, és csak korlátozottan rugalmas, amikor nagy szeizmikus erőnek van kitéve. Ezért e szerkezetek bármilyen károsodása gyors meghibásodáshoz és az épületek összeomláshoz vezethet. Úgy tűnik, hogy ezek a tényezők az elsődleges okai a sajnálatosan magas halálozási aránynak, amelyet ennél a földrengésnél megfigyeltünk.”

Ziggy Lubkowski, az Arup társigazgatója és szeizmikus tervezési szakértője úgy nyilatkozott, hogy „ez a legpusztítóbb földrengés a régióban az 1960-as agadiri esemény óta, amely 12-15 ezer halálos áldozatot követelt”.

A mentési munkálatok jelenleg is folynak, mivel még mindig sokan rekedtek az összedőlt épületek alatt. A marokkói kormány bejelentette, hogy eddig négy országtól – Spanyolországtól, Katartól, az Egyesült Arab Emírségektől és az Egyesült Királyságtól – fogadott el humanitárius segítséget, amelyek 60 kutató-mentő szakembert, négy keresőkutyát és mentőfelszerelést küldtek. Az Egyesült Királyság sürgősségi orvosi csoportja egy négyfős brit orvosi értékelő csoportot is küldött a helyzet felmérésére és a marokkói hatóságokkal való koordinációra.

Mivel az Atlasz-hegység falvai gyakran csak egy útvonalon közelíthetők meg, sok nehézgép nem tudott eljutni az érintett területekre, mivel az utakat törmelék és sziklák torlaszolták el. Ez arra késztette a helyieket, hogy kézzel próbálják megtalálni a túlélőket.

 

Forrás: Rural areas of Morocco suffer most from tragic earthquake due to poor construction materials | New Civil Engineer

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...