25° C
Ma 2024. május 25., szombat, Orbán napja van.
25° C
Ma 2024. május 25., szombat, Orbán napja van.
Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat május 23-án.    Andrea...

Lánchíd-felújítás: gyors ütemben haladnak a föld alatti és a híd környezetében végzett munkák

máj 12, 2023 | országjáró

Megújulnak a Lánchíd avatatlan szemek elől rejtett helyiségei: a lehorgonyzókamrákban készül a negatív víznyomás elleni szigetelés, és a gépészet mellett megújulnak a lejutást biztosító hágcsók is. Eközben már nemcsak a hídon, hanem a Széchenyi István tér felőli járdaszakaszokon is folyamatosan szerelik fel az új járdakorlátokat. Teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület, gyalog a felújítás utolsó szakaszának lezárta után lehet átkelni rajta. A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről a fővárosiak dönthetnek a Budapesti Lakógyűlésen.

 

A lánccsatornákban futó láncszakaszok és a lehorgonyzókamrákban lévő lehorgonyzótömbök rozsdásodás elleni védelme már tavaly befejeződött, most a szigetelés elkészítésén dolgoznak a kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei. A lejáróaknákban, a föld alatti csatornákban és a 14 méter mélyen lévő, történelmi lánckamrákban mindig gondot okozott a beszivárgó víz. Ezért a szakemberek a felújítás során előbb injektálással töltötték ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, az elmúlt hónapokban pedig már a negatív víznyomás elleni szigetelés rétegeit vitték fel. Emellett korszerűsítik a lejutást biztosító hágcsókat, és elkezdték az új gépészet szerelését, amely többek között segíti a lenti levegőzést.

A hídon eközben szinte teljesen a helyükre kerültek a járdakorlát újragyártott elemei, és folyamatban van ezek gondos beállítása. Elkezdődött a Széchenyi István tér felőli új járdakorlátok felszerelése is: ezek az elemek a tér felőli járdaszakaszokon, az Akadémia és a Széchenyi István tér felé mintegy 270 méteren váltják fel a korábbi hajlított csőkorlátokat. A tér híd felőli oldalán lévő járdák jelentős részén már elkészült az öntött aszfaltburkolat. Új korlátok kerültek a pesti hídfőnél lévő háromszögszigetre is, amelyet az újonnan kialakított gyalogosátkelők kötnek össze a járdaszakaszokkal.

Eközben a budai hídfő átépített, kétirányú kerékpárútból és elválasztott járdából álló aluljárójában a helyükre kerültek a falakat borító panelek, amelyeket a felújítás végéig takarással védenek. A hídrekonstrukció után a budai és a pesti oldalon is tágasabb, beláthatóbb, tehát biztonságosabb aluljárókat vehetnek majd birtokukba a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők.

 

Mindeközben a hídon

  • a medernyílás alsó függesztett állványzatát elbontották, és az útpályán közlekedők zavarása nélkül, a járdákon viszik le a hídszerkezetről;
  • ütemezetten haladnak a füzérvilágítás elemeinek és kábeleinek építésével, hamarosan az elosztószekrényeket telepítik a szakemberek;
  • nemsokára a helyükre kerülnek a pesti oldali pilont díszítő műemléki elemek, a felújított mellvédek és a konzolok.

 

A végső döntés a fővárosiak kezében van

A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről a fővárosiak dönthetnek a Budapesti Lakógyűlésen. Az elmúlt hónapokban a közösségi közlekedés autóbuszai, a taxik, motorok, kerékpárok, rollerek, valamint a megkülönböztető jelzéssel ellátott járművek közlekedhettek a hídon. A járdák elkészültével, a teljes megnyitás után a gyalogosok mindenképpen átkelhetnek a hídon, a BKK közlekedési szakemberei – a vizsgálati eredmények alapján – az útpályán a jelenlegi forgalmi rend fenntartását javasolják.

A tervek szerint 2023 őszéig tartó kivitelezéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon folyamatosan nyomon követhetők, a felújítás eddigi jelentősebb eseményeit pedig ezen a linken, idővonal formájában érhetik el.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ, fotó: Nyirő Simon

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat május 23-án.    Andrea...