22° C
Ma 2024. június 24., hétfő, Iván napja van.
22° C
Ma 2024. június 24., hétfő, Iván napja van.
A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A használt napelem modulok újrahasznosítása egyre fontosabb szerepet kap a jövőben. Egy kínai kutatócsoport kifejlesztett egy könnyen méretezhető (felskálázható) módszert nagyszámú napelem modul környezetbarát újrahasznosítására azok életciklusának végén.  A fosszilis...

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Az építőanyag-gyártók számára a minőség biztosítása és folyamatos ellenőrzése kulcsfontosságú, mivel az anyag­minőség meghatározza a szerkezetek tartósságát és élettartamát, ezáltal hosszú távon költségmegtakarítás érhető el. Dr. Bozsaky Dávid tanszékvezető egyetemi...

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Üzembe helyezték az első hazai, ipari naperőművet, amelynek termelése automatikusan, a pillanatnyi igények szerint finomhangolható.   Egyre több magyarországi iparvállalat tesz komoly lépéseket, hogy zöldebbé tegye energiafogyasztását. Számukra azonban kihívást...

Lezárult a tesztidőszak – itt a BKK szakmai javaslata a Lánchíd végleges forgalmi rendjére

máj 2, 2023 | országjáró

Gyorsabban és sűrűbben közlekedő buszok, hálózatbővítés, kevesebb szén-dioxid, sőt, városszerte kevesebb torlódás – egyebek mellett ezek az autómentes Lánchíd előnyei a Budapesti Közlekedési Központ által most nyilvánosságra hozott jelentés szerint. A BKK bemutatta azt a szakmai anyagot, amely összehasonlítja a korábbi közlekedési rend és az elmúlt hónapokban zajló tesztidőszak eredményeit.

 

Hamarosan véget ér a Lánchíd felújítása, a megnyitás előtt – Karácsony Gergely főpolgármester ígérete szerint – a budapestiek dönthetnek a híd végleges forgalmi rendjéről. Az elmúlt hónapokban ugyanis csak a közösségi közlekedés autóbuszai, a taxik, motorok, kerékpárok, rollerek, illetve a megkülönböztető jelzéssel ellátott járművek közlekedhettek a Lánchídon. A gyalogosok mindenképpen birtokba vehetik a hidat a megnyitás után, a személyautók azonban elképzelhető, hogy továbbra sem használhatják – legalábbis, ha a BKK közlekedési szakembereinek vizsgálati eredményeit is figyelembe veszik a budapestiek a döntés meghozatalakor.

 

Éltek a tesztelési lehetőséggel

„A BKK nemcsak mint beruházó vesz részt a Lánchíd felújításában, hanem közlekedés­szervezőként az is a feladata, hogy a forgalmi vizsgálatok eredményeinek feldolgozása után és az elfogadott stratégiák mentén javaslatot tegyen a híd végleges forgalmi rendjére. Az elmúlt hónapokban a beruházási igazgatóság munkatársai mellett a mobilitásfejlesztés és adatmenedzsment szakemberei is rengeteget dolgoztak azért, hogy a felújított Lánchíd a legjobban szolgálhassa a budapestieket” – mondta el dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója a híd forgalmi rendjéről szóló jelentés bemutatásakor.

„Azt szeretnénk, ha a Lánchíd újra a haladás szimbóluma lehetne – hangsúlyozta Balogh Samu várostervező szakember, a főpolgármester kabinetfőnöke. – A Lánchíd jövője túlmutat saját jelentőségén, hiszen meghatározhatja azt, milyen irányban fejlődik Budapest a következő években. A stratégiai kérdés ugyanis ugyanaz a Lánchídon, a Rákóczi úton vagy akárcsak egy átlagos lakóutcában: az átmenő tranzitforgalom kiszolgálása vagy egy élhető város megteremtése a célunk a budapestiek számára. Építésekor a Lánchíd a város egyesítését vetítette előre, legyen most az élhető Budapest jelképe.”

2022 decemberében, a Lánchíd részleges megnyitásakor esélyt kapott egy Pestet és Budát összekötő közösségi közlekedési korridor tesztelése. A tesztidőszak eredményei alapján a felújított Lánchídon sűrűbb, gyorsabb és kiszámíthatóbb az autóbuszközlekedés, csökken a szén-dioxid-kibocsátás, a hídon közlekedő buszok másfélszer annyi embert tudnak elszállítani, mint korábban. A Lánchíd új forgalmi rendjének véglegesítésével a híd környezete is lehetőséget kap a zöldítésre, megújításra. Lezárása nem okozott dugókat, sőt, ebben az időszakban csökkentek a torlódások Budapesten, és csökkent a többi budapesti híd összesített autóforgalma is.

 

Gyorsabb buszok

A BKK tanulmánya szerint a tesztidőszak alatt gyorsabb, kiszámíthatóbb lett a közösségi közlekedés.  2021-ig két buszjárat, a 16-os és a 105-ös közlekedett a Lánchídon át. A híd csúcsidőben folyamatosan torlódott, a legforgalmasabb időszakokban egy irányba óránként 1080 fő tudott átkelni közösségi közlekedéssel. A dugók miatt kiszámíthatatlan volt a buszok menetideje.

A 2022 decembere óta tartó ideiglenes forgalmi rendnek köszönhetően a buszjáratok pontosabban, rövidebb menetidővel, azaz sokkal kiszámíthatóbban közlekednek. A 16-os és a 105-ös busz menetideje percekkel rövidült, megszűntek a torlódásokból fakadó késések. A 105-ös busz menetideje az Apor Vilmos tér felé 6 perccel rövidebb lett. Csúcsidőben óránként 1640 fő tud átkelni közösségi közlekedéssel. A korábbi 21 helyett most már óránként 27 busz halad át a Lánchídon csúcsidőben.

 

Zöldebb terek

Az új forgalmi rendnek köszönhetően zöld és gyalogosbarát tereket lehet kialakítani a híd két oldalán. A 2022 decembere óta tartó ideiglenes forgalmi rend önmagában és városi szinten is csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A Lánchídon 2019 és 2023 között napi 19 600 járművel csökkent átlagosan a forgalom. Ez a híd környezetében 0,9 tonna/nap szén-dioxid-kibocsátás csökkenését eredményezte.

A Lánchíd szerepének megváltozása miatt teljes városi szinten is csökkent a forgalom: összesen 24 000 kilométerrel kevesebbet tesznek meg személygépjárművel a városlakók, ami összesen napi 29,6 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Ennek a forgalmi rendnek a véglegesítésével folytatódhatna az a komplex köztérmegújítási folyamat, amely fokozatosan teszi gyalogosbaráttá és zölddé Budapest történelmi belvárosát a Városligettől a budai Várig.

 

Jobb kapcsolatok

A hídon közlekedő buszok másfélszer annyi embert tudnak elszállítani, mint korábban. A folyamatosan az igényekhez szabott buszhálózat új, fenntartható és kiszámítható kapcsolatokat nyitott a budai hegyvidék, valamint a belváros és Angyalföld között. Míg korábban csak a 16-os és a 105-ös járatok közlekedtek itt, a felújítást követően, a 16-os, a 216-os, a 105-ös, a 178-as, május 1-től pedig a 210-es járat is elindult. Ennek köszönhetően 1080-ról 1640-re, azaz több mint 50 százalékkal nőtt az egy irányba menő csúcsórai kapacitás. A zavartalan és bővülő közösségi közlekedésnek köszönhetően a tesztidőszak alatt folyamatosan emelkedett a Lánchídon a közösségi közlekedést választók száma, felülmúlva a pandémiát megelőző időszak adatait. Míg 2019-ben, a pandémia előtt átlagosan naponta 14 340 ember haladt át a hídon közösségi közlekedéssel, 2023 áprilisában ugyanez a szám már 16 240 volt. Ez az adat annak a ténynek a fényében különösen kiemelkedő, hogy a pandémia óta a közösségi közlekedés utasai folyamatosan térnek csak vissza, a bázisnak tekintett 2019-hez képest, jelenleg 80-85 százalék az arányuk. A Lánchíd decemberi megnyitása óta a közösségi közlekedés utasszáma 41 százalékkal emelkedett, az újonnan induló járatokkal várhatóan pedig még többen fogják választani a közöségi közlekedést a Lánchídon át.

A Lánchíd az elmúlt pár hónap alatt fontos és kihasznált kerékpárhálózati elemmé vált. A felújítás előtt nem volt lehetőség biztonságos kerékpározásra a hídon: csak az útpályán lehetett haladni, osztozva a napi 25 ezer gépjárművel. Ezért sokan szabálytalanul, a szűk járdán haladtak, vagy nagy kerülőutakkal: a Lánchíd közelében lévő Duna-hidak közül csak a Margit híd északi járdáján van kijelölt kerékpárút. A Lánchíd kerékpáros forgalma a decemberi tesztidőszak elindulása óta (a téli időjárás ellenére) folyamatosan növekszik. A forgalmi adatok alapján a Lánchídon a kerékpáros forgalom már a tesztidőszak alatt meghaladta a Hungária körúton és a Március 15. téren mért forgalmat, és nem sokkal maradt el a jelentős kerékpáros forgalmat bonyolító Jászai Mari tértől és Árpád hídtól.

 

Kevesebb dugó

Mind a budapesti hidak összesített közúti forgalma, mind a torlódások mértéke összességében csökkent a Lánchíd lezárása óta. A Lánchíd szerepe a budapesti Duna-hidak között a közúti forgalom vonatkozásában már a felújítás előtt is az egyik legalacsonyabb volt: 6 százalék. A lánchídi torlódásokat nem a személygépjármű-forgalom jelentős aránya okozta, hanem a híd és a kapcsolódó úthálózat fizikai adottságai. 2019 őszéhez viszonyítva a Lánchíd lezárása alatti időszakban a fővárosi hidak átlagos munkanapi közúti forgalma 5 százalékkal, azaz több mint 19 ezer közúti járműáthaladással csökkent. A tesztidőszak ideje alatt a budapesti főbb Duna-hidak közúti forgalma tovább csökkent, a Lánchíd lezárása előtti adatokhoz képest több mint 40 ezer közúti járműáthaladással, a Lánchíd lezárásának időszakához képest pedig több mint 21 ezer jármű keresztezéssel.

A Waze adatai alapján a közúti forgalom torlódási mutatói a belvárosi kerületekre nézve összességében 6 százalékkal csökkentek. Mindez átlagosan közel fél perc nyereséget jelent utazásonként. A fenti eredmények ismeretében a BKK javaslata a tesztidőszak forgalmi rendjének megtartása a Lánchíd teljeskörű felújítását és átadását követő időszakra is.

 

Forrás: BKK, fotó: Nyirő Simon

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A használt napelem modulok újrahasznosítása egyre fontosabb szerepet kap a jövőben. Egy kínai kutatócsoport kifejlesztett egy könnyen méretezhető (felskálázható) módszert nagyszámú napelem modul környezetbarát újrahasznosítására azok életciklusának végén.  A fosszilis...

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Az építőanyag-gyártók számára a minőség biztosítása és folyamatos ellenőrzése kulcsfontosságú, mivel az anyag­minőség meghatározza a szerkezetek tartósságát és élettartamát, ezáltal hosszú távon költségmegtakarítás érhető el. Dr. Bozsaky Dávid tanszékvezető egyetemi...

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Üzembe helyezték az első hazai, ipari naperőművet, amelynek termelése automatikusan, a pillanatnyi igények szerint finomhangolható.   Egyre több magyarországi iparvállalat tesz komoly lépéseket, hogy zöldebbé tegye energiafogyasztását. Számukra azonban kihívást...