14° C
Ma 2024. október 15., kedd, Teréz napja van.
14° C
Ma 2024. október 15., kedd, Teréz napja van.
A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...

Megkezdődik a népligeti felüljáró műszaki felmérése

febr 16, 2023 | országjáró

Február 20-án indul az ideiglenes forgalmi rend kialakítása a népligeti felüljárón az 1978-ban átadott műtárgy állapotának részletes feltérképezését célzó munkálatok részeként.

 

A hídon a városközpont irányába egy, a városközpontból kifelé változatlanul két sáv lesz járható. A felüljárón továbbra is biztonságosan lehet közlekedni az érvényben lévő súlykorlátozás figyelembevételével: a 12 tonnánál nehezebb járművek nem hajthatnak át rajta, a BKK által üzemeltetett buszok esetében a 19 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozik a korlátozás. A hídon a Budapest Közút Zrt. megbízásából két hossztartó hídgerendát bontanak ki, majd a kiemelt mintákon és a feltáruló szerkezeti elemeken szakemberek bevonásával helyszíni és laboratóriumi vizsgálatokat végeznek.

A Budapest Közút folyamatosan ellenőrizte a kiemelt közlekedési szereppel rendelkező, hatalmas terhelésnek kitett 45 éves híd műszaki állapotát, mostanra a szerkezeti elemek további alapos felülvizsgálata is szükségessé vált.

A forgalomterelés kiépítése február 20-án kezdődik: a felüljáró Pénzverde előtti szakaszán a városközpont felé vezető oldalon a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban egymásba kapcsolt beton terelőelemekkel fogják leválasztani. A városközpont irányába egy, a városközpontból kifelé változatlanul két sáv lesz járható.  A felüljáró alatt a 2022 decemberében lezárt parkolóhelyek továbbra sem lesznek használhatóak, valamint a híd alatt vezető kerékpáros nyomvonal is lezárva marad.

A felüljáró érintett szakaszán a burkolat, a szalagkorlát, a szegély és a dilatációk elbontását követően két hossztartó hídgerendát emelnek ki. A laboratóriumba szállított mintákat átfogó műszaki vizsgálat során ellenőrzik. A bontás nyomán szabaddá vált szerkezeti elemek állapotát a helyszínen is vizsgálják majd. A műszaki felmérés során meghatározzák, hogy a híd milyen mértékben terhelhető és azt is, hogy milyen további beavatkozásokat lehet szükséges elvégezni rajta. A laboratóriumi és a helyszíni felméréssel párhuzamosan a felüljárón ideiglenes védőkorlát épül a vasbeton terelőelemeken belül, és kialakítják az ideiglenes vízelvezetést is – mindez a hídon haladó, illetve a híd alatti forgalom biztonságát, illetve a szabadon maradó szerkezetek védelmét szolgálja.

A helyszíni vizsgálatok befejezését követően ideiglenes jelleggel helyreállítják és javítják a megbontott vasbeton felületeket, hogy megakadályozzák a további állagromlást. A helyszíni munkák várhatóan július elején fejeződnek be.  A műszaki felmérés eredményeinek kiértékelése után őszre készül részletes szakvélemény a szerkezeti elemekről, valamint a híd további használhatóságának feltételeiről.

 

Forrás: Budapest Közút, fotó: BKK

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...