9° C
Ma 2024. április 27., szombat, Zita napja van.
9° C
Ma 2024. április 27., szombat, Zita napja van.
Megújult a Knauf Ceiling Solutions BIM portfóliója

Megújult a Knauf Ceiling Solutions BIM portfóliója

A két világszerte elismert és nagy múlttal rendelkező álmennyezeti gyártó egyesülésével létrejött cég, a Knauf Ceiling Solutions közösen folytatta az építészek támogatását célzó, háttérben zajló fejlesztőmunkát. Ennek eredményeképpen mára elérhető a cég kínálta...

Hamaron megnyitják a világ legnagyobb múzeumát

Hamaron megnyitják a világ legnagyobb múzeumát

Várhatóan az idei év közepén megnyitja kapuit az ír Heneghan Peng Architects által tervezett Gízai Múzeum. A világ legnagyobb múzeuma a gízai piramisokkal szemben található: 50 hektáros területen fekszik, és az épületkomplexum 90 ezer négyzetméter, amelyből a 4000...

A Porsche már szintetikus üzemanyagot tankol – a chilei üzem végre megkezdi a termelést

dec 21, 2022 | kitekintő

Évekig tartó ígéretek és milliós befektetések után a Porsche december 20-án betöltötte az első gallonnyi teljesen szintetikus üzemanyagot egy autóba. Hogy milyen autóba? Természetesen egy 911-esbe.

 

A Porsche 2020 óta beszél az eFuelsről, amikor a Siemens Energy-vel közösen 20 millió eurós beruházást indított egy kísérleti üzem létrehozására irányuló projektbe a chilei Punta Arenas-ban. Az összeget idén további 75 millió dolláros befektetéssel toldották meg, nem hiába.

Az eFuel-üzemanyagokat szén-dioxid-semleges alternatívaként szánják, lehetővé téve, hogy a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó növekvő korlátozások mellett a régi járművek továbbra is üzemelhessenek. Ez azonban egyelőre csak elmélet. Míg a belső égésű járművek értékesítésére vonatkozó tilalmak már sok helyen érvényben vannak – Kaliforniában és az EU-ban 2035-től kezdődően –, globálisan még nem adtak mentességet az eFuels számára. Az EU tervezi, hogy javaslatot készít a „CO2-semleges üzemanyagokról” és arról, hogy ezek mentességet élvezhetnek-e, de jelenlegi információk alapján ez csak a haszongépjárművekre vonatkozhat.

Michael Steiner, a Porsche igazgatótanácsának tagja reméli, hogy egy ilyen mentesség kiterjedne a vállalat autóiban használt eFuelsre is: „Ez még folyamatban van, de legalábbis az a várakozásunk, hogy az ilyen eFuel üzemanyagot személyautókban is használhatnánk, különösen a Porsche autóiban. Ez az elvárás, de ma még semmi sem végleges.” Egyelőre a Porsche eFuels kizárólag terepen, a vállalat globális Porsche SuperCup sorozatának hajtására használják majd. Mivel a hírek szerint a Porsche hamarosan belép a Forma-1-be, és mivel ez a sorozat 2026-ra szén-dioxid-semleges üzemanyagokra áll át, nem nehéz elképzelni, hogy ebben is van potenciál.

Miért Chile? Az EFuel-ok előállítása nagymértékben függ a víz alkotóelemeire – hidrogénre és oxigénre – való szétválasztásától. A hatékony elektrolízishez sok olcsó villamos energiára van szükség, amelyet Chilében az állandó, erős szél biztosít. Punta Arenas állítólag a legszelesebb terület Dél-Amerikában, és ezt az erőt a Siemens Gamesa szélturbinái alakítják át villamos energiává.

A folyamat során keletkező hidrogént aztán a levegőből kinyert CO2-vel keverik össze, hogy egyfajta metanolt hozzanak létre. Ezt a nyersanyagot aztán tovább lehet finomítani különféle termékek előállítására, beleértve az eFuels-t, amelyet a Porsche ma a versenyautóinak meghajtására használ, és amely reményeik szerint a történelmi járműveiket a jövőben is az utakon tartja majd. A Porsche eredeti terveinek megfelelően 2022 végére 130 000 liternyi anyagot állítottak elő. A dátumot és a 911-es tankjának méretét (legfeljebb 67 liter) figyelembe véve egyértelműnek tűnik, hogy ez a cél csak később fog megvalósulni. A Porsche következő célja évi 55 millió liter a következő három évben. Ennél a mennyiségnél Michael Steiner, a Porsche munkatársa szerint a gyártási költség nagyjából 2 dollárra csökken majd literenként. Jelenleg Németországban az átlagos üzemanyagárak literenként körülbelül 1,75 dollár körül mozognak. A szállítás, az adók és egyéb díjak miatt az eFuels még egy ideig jelentősen drágább lesz, mint a hagyományos üzemanyagok, de szén-dioxid-semleges jellegük még mindig vonzóvá teheti őket, különösen a kereskedelmi alkalmazások számára. „Világszerte számos kezdeményezés létezik” – mondta Steiner. „Egyes régiók adókedvezményeket, mások keverési kvótákat keresnek a különböző ágazatok számára. Tehát még nyitott, hogy mely piacok lehetnek a legkedvezőbbek az eFuels számára.” Egy dolog biztos: az eFuels sikerétől és a szén-dioxid-semleges belsőégésű motorok számára biztosított mentességektől függetlenül a Porsche kitart a 2030-ra kitűzött 80%-os EV (elektromos meghajtású jármű) eladási cél mellett. „Világos stratégiánk van” – mondta Steiner. „A fő hangsúly az e-mobilitáson van, de emellett gondoskodunk a belső égésű autóinkról is” – tette hozzá. A Porsche egy nagyon erős tradícióval rendelkező márka. A napokban tankolt 911-es csak egy volt a több mint egymillió közül, amit a Porsche 1963 óta gyártott. Ezek üzemben tartása egyértelműen erős ösztönző.

 

Forrás: techrunch.com, fotó: Porsche

Megújult a Knauf Ceiling Solutions BIM portfóliója

Megújult a Knauf Ceiling Solutions BIM portfóliója

A két világszerte elismert és nagy múlttal rendelkező álmennyezeti gyártó egyesülésével létrejött cég, a Knauf Ceiling Solutions közösen folytatta az építészek támogatását célzó, háttérben zajló fejlesztőmunkát. Ennek eredményeképpen mára elérhető a cég kínálta...

Hamaron megnyitják a világ legnagyobb múzeumát

Hamaron megnyitják a világ legnagyobb múzeumát

Várhatóan az idei év közepén megnyitja kapuit az ír Heneghan Peng Architects által tervezett Gízai Múzeum. A világ legnagyobb múzeuma a gízai piramisokkal szemben található: 50 hektáros területen fekszik, és az épületkomplexum 90 ezer négyzetméter, amelyből a 4000...