Hol a legnagyobb a verseny, és melyek azok a területek, ahova még most, 2022-ben is érdemes bekapcsolódni? Például nekünk, magyaroknak.
Például a mélytechnológiai kutatások eleve mindenhol versenyképesek. Bizonyos esetekben a versenyt a megoldások sürgőssége hajtja. Jó példa erre a COVID-19 elleni mRNS vakcinák fejlesztése. Ilyen esetekben a verseny interdiszciplináris együttműködéshez vezethet, és gyakran az egyedi perspektívák olyan megoldásokat eredményeznek, amelyek valóban innovatívak. Jó példa még a félvezető- és elektronikai ipar, ahol különösen nagy a verseny. Ebben az esetben a növekvő igényekkel szemben az áll, hogy elértük vagy hamarosan elérjük a meglévő technológia elméleti határait. Az eszközök alapvető felépítése a korai iterációk óta nagyrészt változatlan maradt, mégis egyre kifinomultabb számítástechnikai igényeket támasztanak velük szemben. Hasonló a helyzet a napenergia-ágazatban is, ahol a jelenlegi technológia nem képes kielégíteni a megújuló energia iránti növekvő igényt.
Mi a megoldás?
Mindkét esetben az anyagok szintjén történő innováció. Az olyan eszközök előállítása a megoldás, amelyek funkcionalitása a bennük lévő anyagokban rejlik. Ez valódi változást jelent majd, mivel olyan eszközök létrehozásának lehetőségét teremti meg, amelyek energiahatékonyak, környezetileg fenntarthatóak és sokkal nagyobb teljesítményűek. A kvantumtechnológiák, és különösen a kvantumszámítástechnika és a kvantumkriptográfián alapuló rendszerek olyan izgalmas területek, amelyeknek még nem tártuk fel a teljes potenciálját.
Talán ezzel kellett volna kezdenem: manapság mindenki az innovációról beszél, de mit jelent Önnek a fogalom, mire tanítja a diákjait?
Az innováció lényegében valami új dolog megvalósítását jelenti, legyen az ötlet, kutatás vagy technológia, értékteremtés céljából. A NUS-ban azt szeretnénk, ha diákjaink vállalkozó szellemű problémamegoldók és globális polgárok lennének, akik hozzájárulnak a társadalom jobbá tételéhez. Az elhúzódó világjárvány megtanította a kormányokat, szervezeteket és egyéneket arra, hogy alkalmazkodóképesek, rugalmasak és ellenállóak legyenek a bizonytalansággal és az állandó változásokkal szemben. A NUS egyik stratégiai prioritása egy élénk kutatási, innovációs és vállalkozói ökoszisztéma kiépítése, amely az elméletet a gyakorlatba ülteti át. Az első számú gyakornoki programunk, a NUS Overseas Colleges (NOC) célja, hogy tapasztalati tanulást biztosítson a vállalkozói ismeretek terén, és hogy a hallgatókban megalapozza a vállalkozói gondolkodásmódot. A hallgatók több mint 15 globális vállalkozói központban – innovatív induló vállalkozásánál – végezhetnek szakmai gyakorlatot. A NOC program immár 20 éve működik, és a 3600 fős öregdiák-hálózat nagyban hozzájárult a start-upok indulásához. Az elmúlt években a NUS a vállalkozói oktatás és inkubáció alapinfrastruktúrájára építve intenzívebb és strukturáltabb támogatást nyújtott a technológiai alapú vállalkozások lábra állításához, különösen a már említett Diplomás Kutatási Innovációs Programon (GRIP) keresztül.
Mondana néhány példát arra, miként változtatja meg az innováció a közeljövőnket, mondjuk öt éves távlatban?
A világjárvány sokak számára új perspektívákat nyitott a munka és az üzleti élet terén. Arra is rávilágított, hogy számos olyan rendszer, amelyre nap, mint nap támaszkodunk, rendkívül sérülékeny a zavarokkal szemben. A világjárványból kilábalva továbbra is a munkánkat megváltoztató technológiák gyors fejlődését és adaptálódását fogjuk látni, valamint olyan innovációkat, amelyek a gyártási folyamatok és ellátási láncok rugalmasságát növelik. Különösen a valós idejű adatokat hasznosító és az ismétlődő folyamatok automatizálását lehetővé tevő technológiák terén számítok jelentős fejlődésre. Az elmúlt években a zöld energiamegoldások, valamint a széndioxid-kibocsátásunkat csökkentő technológiák kifejlesztése is nagymértékben előtérbe került. Úgy vélem, hogy ezek közül az erőfeszítések közül sok a következő évtizedben fog megvalósulni. Számíthatunk új szén-dioxid-leválasztási és -tárolási technológiákra, energiagyűjtő eszközökre és olyan módszerekre, amelyek lehetővé teszik a zöld energiaforrások, például a hidrogén kereskedelmi életképességét. Számos NUS-ból kinőtt start-up vállalkozás járul hozzá már most is a zöld technológiákhoz: GRIP-en megerősödött Polybee autonóm megoldásokat fejleszt a növények beporzáshoz, a NOC programból kinőtt Archisen pedig Szingapúr egyik legnagyobb hozamú beltéri farmját működteti, amely akár 100 tonna zöldséget is megtermel évente.
Ön szerint hogyan hat mindez a mérnökképzésre?
A munkakörök átalakulnak, a technológia fejlődése és a gyors digitalizáció megváltoztatja a munka(helyek) jövőjét. Egy elektromos járműveket tervező mérnöknek például nemcsak műszaki ismeretekkel kell rendelkeznie, hanem jó arányérzékkel, dizájn iránti fogékonysággal is, ha tervezni akar. A mérnöki és a tervezői szakma konvergáló területein a szakembereknek képesnek kell lenniük a problémakeresésre, az ötletelésre, az építésre és az ötleteik gyakorlatias, funkcionális és vonzó megoldásokba való átültetésére. Ehhez olyan gondolkodásmódra és attitűdre van szükség, amely alkalmazkodóképességet, empátiát, kreativitást és találékonyságot tükröz. Ma már vitathatatlanul szükséges, hogy a diplomások interdiszciplináris ismeretekkel és készségekkel rendelkezzenek a világ összetett kihívásainak megoldásához. Az egyetemnek az interdiszciplináris tanulás skálájának kiterjesztésére irányuló folyamatos erőfeszítései részeként 2022 januárjában létrehoztuk a NUS Design és Mérnöki Kart (CDE), amely a Mérnöki és a Design és Környezetvédelmi Karok egyesítésével jött létre. A CDE-ben a hallgatók rugalmasan állíthatják össze saját programjukat annak alapján, hogy mennyire széles, mély vagy integrált képzést szeretnének. Emellett széles körű intellektuális alapot szereznek – beleértve a nem hagyományos mérnöki tartalmakat is – az egész életen át tartó tanuláshoz és fejlődéshez.
Rozsnyai Gábor
*A Szingapúri Nemzeti Egyetemet – National University of Singapore (https://www.nus.edu.sg/) – a világ vezető egyetemei között jegyzik a nemzetközi rangsorok. Tan Eng Chye a Magyar Nemzeti Bank meghívására a Budapest Eurasia Forum rendezvény előadójaként látogatott a Műegyetemre.
A professzor
Tan Eng Chye professzort 2018. január 1-jén nevezték ki a Szingapúri Nemzeti Egyetem (NUS) elnökévé. Ő az egyetem 5. elnöke, és a 23. vezető, aki Szingapúr legrégebbi felsőoktatási intézményének élén áll. Tan professzor a Raffles Institution-ben tanult (1974 és 1979 között), a NUS-on szerezte matematikából az alapdiplomáját (első osztályú kitüntetéssel, 1985), majd a Yale Egyetemen doktorált (1989). 1985-ben csatlakozott a NUS-hoz a Matematika Tanszék oktatójaként, mint vezető oktató, majd vendégprofesszori állást töltött be különböző külföldi egyetemeken: Rutgers University, University of Washington at Seattle, University of California at Berkeley, University of Maryland; tokiói és kiotói egyetemek, valamint a Hong Kong University of Science and Technology.
Tan professzor kutatási területe a Lie-csoportok és Lie-algebrák reprezentációelmélete, valamint az invariáns elmélet és az algebrai kombinatorika. Meghívást kapott számos vezető külföldi konferenciaára előadóként, és több mint 20 cikket publikált nemzetközi referált folyóiratokban és konferencia-kiadványokban. Három matematikai könyv társszerzője, köztük egy jól ismert egyetemi tankönyv a nem-Abel harmonikus analízisről.
Tan professzor szenvedélyes és díjnyertes oktató. Ő volt az NUS jelenlegi egyetemi rendszerének egyik úttörője, és számos kezdeményezést indított el. 1998-ban elnyerte az innovatív tanításért járó egyetemi oktatói díjat, és elnöke volt a Szingapúri Matematikai Társaságnak (2001-2005), valamint a Délkelet-ázsiai Matematikai Társaságnak (2004-2005). Tan professzor tagja a Szingapúri Jövőgazdasági Tanácsnak, amelynek feladata az ország jövőbeli gazdaságának növekedése és átalakítása. Tagja a Tudományos, Technológiai és Kutatási Ügynökség (A*STAR), a Nemzeti Kutatási Alapítvány (NRF) és a NUS High School of Mathematics and Sciences igazgatótanácsának.