3° C
Ma 2024. december 21., szombat, Tamás napja van.
3° C
Ma 2024. december 21., szombat, Tamás napja van.
Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére pedig az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a...

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépése és az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII. 11.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: Korm.-rendelet) módosítása nyomán kerül sor az általános...

Közép-Európában egyedülálló projektet indít az épített környezetre vonatkozó fenntartható rendszerekre fókuszálva a PTE MIK

nov 2, 2022 | egyetemes

Mintegy 1000 hallgató kezdte meg tanulmányait a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) első évfolyamán a 2022/2023-as tanévben, az újonnan felvettek negyede más országból érkezett. A jelentkezők közül lényegesen többen jelölték meg első helyen a kart, mint tavaly (az összmegjelölést tekintve 3-4-szeres volt a túljelentkezés). Az is szembeötlő változás, hogy minden szakon nőtt a felvételi pontszám: átlagosan 340–350 ponttal lehetett bekerülni a pécsi műszaki karra, de az osztatlan építész képzésnél 370-nél húzták meg a ponthatárt. Idén nem indított új szakot a kar, viszont az épített környezetre vonatkozó fenntartható rendszerekre fókuszálva elkezdtek előkészíteni egy nemzetközi, angol nyelvű, Közép-Európában elsőként kidolgozott joint programot.

 

„A korábbi években akár 280–290 ponttal is be lehetett kerülni egyes képzéseinkre, a 2022/2023-as tanévben azonban több szakunkon 340–350 lett a ponthatár, ami a hazai műszaki felsőoktatást tekintve abszolút minőségi elmozdulást jelent. A ponthatárok azt tükrözik, hogy minőségi, jól előképzett, okos hallgatókat találtunk, ami talán annak is köszönhető, hogy az elmúlt években kiváló partneri együttműködéseket kötöttünk a régióban működő középiskolákkal, velük sikeres programokat, tanulmányi versenyeket valósítottunk meg” – fogalmaz dr. Medvegy Gabriella, a PTE MIK dékánja. Két évvel ezelőtt néhány pécsi középiskola és gimnázium tanára a kar matematika tanszékének oktatóival a matematika tananyag feldolgozásának megkönnyítésére, érdekesebbé tételére egy digitalizált tananyagfejlesztésbe fogott. Elkészült egy komoly léptékű digitális feladattár az érettségire való felkészülés támogatására. Éppen lezárult a közös munka, amikor kitört a világjárvány, csakhamar ki is derült, hogy mennyire értékes az adatbázis, mert azonnal 200-ról 600-ra kellett bővíteni a kvótát. De a felvételit segítendő más területeken, pl. fizika, kémia vagy informatika tárgyakban is hasonló együttműködéseket folytat a kar a középiskolákkal, mint ahogy az építész szakokhoz kapcsolódó „Tervezz te is ökoházat” vagy az informatikai „Prograce”, „MIK Cube” mozgalom is népszerű a mérnöknek készülő diákok körében. 

A PTE MIK az elmúlt tanévekben számos új képzést, köztük a piaci igényekhez igazodó és többszörös túljelentkezést rögzítő szakirányú továbbképzést – pl. Tüzelőanyag-cella és hidrogéntechnológia szakmérnök/szakember, Homlokzattervező szakmérnök – vagy az országban elsőként akkreditált angol nyelvű Egészségügyi mérnök MSc képzést indított. Ebben a tanévben új szakot nem hirdettek meg, a tervek szerint 2023-ban azonban egy nemzetközi, angol nyelvű, Közép-Európában elsőként kidolgozott joint programot igen. Ez egyeztetések alapján 2024-től a képzéshez a már eddig is több közös program megvalósításában partner Denveri Egyetem, a Metropolitan State University (MSU) lesz az együttműködő fél a ma egyre inkább előtérbe kerülő, az épített környezetre vonatkozó fenntartható rendszerekre koncentráló projektben. Ebben többek között az építőiparban alkalmazott környezetbarát technológiák tervezési módszerei, rendszerei, ezek összehangolása, az építőanyagok újrafelhasználhatósága, a létrejövő közösségek lesznek a fókuszban. A projekt érdekessége, egyben újszerűsége, hogy az oktatás a digitális technikák segítségével ugyanabban az időben zajlik majd az amerikai és a pécsi egyetemen.

A következő tanévek egyik fontos kihívása a meglévő képzések tananyagának stabilizálása, az oktatási módszerek profilírozása lesz. „Nagyszabású reformokat indítottunk el a tantárgyi tematikák, az oktatási módszerek digitalizációját tekintve, arra törekszünk, hogy azok minél áttekinthetőbbek, egységesebbek legyenek. Nemzetközi akkreditációkat is elindítottunk, maga az adminisztrációs folyamat széleskörű minőségellenőrzést jelent számunkra. Ez már egy világ kontextusában értelmezhető státuszt jelöl ki az érintett képzés számára, ami a piaci értékünket is erősíti, ezáltal a nemzetközi platformokon is sokkal bátrabbak lehetünk a jövőben” – fogalmaz dr. Medvegy Gabriella.

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére pedig az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a...

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépése és az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII. 11.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: Korm.-rendelet) módosítása nyomán kerül sor az általános...