25° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
25° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Átadták a Tisza-Túr tározót

okt 26, 2022 | praxis

Elkészült az árvizek és az aszályos időszakok kezelésére is alkalmas Tisza-Túr árapasztó tározó, a Magyarországon mintaprojektnek számító, több mint 35,8 milliárd forintból megvalósult beruházást október 26-án adták át a magyar-ukrán határ melletti Milotán.

 

Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) főigazgatója az ünnepségen elmondta, a komplex vízgazdálkodási rendszerként működő tározó árvizek idején 50 centiméterrel képes csökkenteni a Tisza vízszintjét, valamint jelentős szerepe lesz a vízpótlásban és abban, hogy egyensúlyban tartsa a térség vízháztartását. Emlékeztetett, az ország ezen részének 1998 és 2010 között bőven kijutott a vízgazdálkodási problémákból, többször rekordárvizekkel kellett megküzdeniük a szakembereknek és a településeknek, a 2001-es árhullám idején egy gátszakadást is orvosolniuk kellett. A térség folyóit 2000-ben cián- és nehézfémszennyezés érte Romániából, az utóbbi években az Ukrajnából a Tiszán, illetve Romániából a Szamoson és a Krasznán érkező szemét és nagy mennyiségű petpalack okozta problémák mellett az elmúlt tíz év aszályos időjárása egyaránt gyarapította a vízgazdálkodási kihívásokat – sorolta. Az elmúlt tíz évben folyamatosak a fejlesztések a Felső-Tisza mentén, ennek köszönhetően emelkedik a térség vízbiztonsága – tette hozzá az OVF vezetője. Láng István kitért arra, ezzel a fejlesztéssel még nincs teljesen készen a Felső-Tisza árvízvédelmi rendszere, be kell fejezni a Túr töltéseinek erősítését, valamint szükséges egy új híd építése a Tiszán Kisar és Tivadar között. A Túr töltésfejlesztési tervei elkészültek, a híd megépítése azonban kérdésessé vált, mivel a jelenlegi szabályozás szerint a beruházáshoz nem lehet európai uniós forrásokat felhasználni. Keressük a megoldást a Nyírség és a Hajdúhátság vízpótlására, a tervezés már elkezdődött – fogalmazott a szakember.

Dr. Tilki Attila, a térség országgyűlési képviselője beszédében emlékeztetett, a Szamos-Kraszna-közi és a beregi után ez a harmadik olyan árvízszint-csökkentő tározó a Felső-Tiszán, amely a folyó magas vízállása esetén képes megfelelő árvízvédelmet biztosítani a veszélyeztetett településeknek. A Tisza, a Túr és a magyar-ukrán határra vezető 491-es főút között elhelyezkedő, 16 négyzetkilométeren megépült létesítmény 42 millió köbméter víz befogadására alkalmas. A Tisza bal partján megépített, másodpercenként 870 köbméter vízátbocsátó képességű vízbeeresztő műtárgy segítségével a tározó rövid idő alatt feltölthető, a vizek leeresztésére pedig a Túr jobb partján Tiszakóródnál alakítottak ki egy leeresztő műtárgyat.

A tározó körüli közel 18 kilométer hosszú töltés új aszfaltburkolatot kapott, hét kilométeren fejlesztették a Túr töltéseit, három mobil árvízvédelmi fal épült, felújítottak tizenhét zsilipet és átereszt, valamint 47 kilométeren végezték el a környező csatornák rekonstrukcióját. A Tiszabecsnél létesített, naperőművel működtetett elektromos szivattyúteleppel lehetőség lesz a Tisza vizét a meglévő belvízi csatornarendszerbe vezetni, így a terület állandó vízborítást kap; a rendszerbe bekapcsolt holtmedrekből, illetve anyagnyerőhelyekből folyamatosan tud szivárogni a víz a talajba, növelve a talajvíz szintjét. A projekt keretében megépült továbbá öt vízrajzi állomás, egy új gátőrház és egy védelmi raktár is.

A Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése (VTT) című program keretében elkészült tározó uniós és magyar költségvetési forrásból épült meg. (MTI, fotó: dr. Tilki Attila/Facebook)

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...