Kötelező tervpályázat és BIM
A leendő kerettörvény részleteit taglalva a miniszter három területet emelt ki külön, a tervezést, a kivitelező kiválasztását és a szerződés megkötését. A tárcavezető elmondta: a mérnöki tervezés tekintetében a kormány úgy döntött, hogy a kötelező tervpályázat rendszerét vezeti be, ami azt jelenti, hogy minden területen tervpályázatot kell alkalmazni a következő időszakban, és arra kell törekedni, hogy a beruházási folyamat egészére vonatkozó, komplett terv álljon rendelkezésre. „Kiviteli terv szintig megtervezzük a teljes beruházást, mielőtt közbeszerzési eljárásra, tendereztetésre bocsájtjuk. A magyar állam végre elszánta magát 32 év után arra, hogy sokkal alaposabban, pontosabban, megfontoltabban, körültekintőbben, az adófizetők számára megnyugtatóbban készítsük elő a beruházásokat. Ennek egyik kézzelfogható jele lesz, hogy kiviteli tervig tervezünk, engedélyes tervet nem engedünk közbeszerzésre kiírni, a tervezőket pedig tendereztetjük. A tervezői felelősséget erősítjük, és úgy gondoljuk, hogy ezzel a kivitelezők és a tervezők közötti felelősségmegosztásra is sor kerül majd. Bevezetjük a kötelező tervellenőrzést, a kötelező költségszakértést, és növeljük a műszaki ellenőrök szerepét és felelősségét. A kivitelezési dokumentumokat teljes egészében be kell szerzeni a kivitelezés megkezdéséig, és a kivitelezésre vonatkozó összes dokumentumot egyeztetni kell a leendő üzemeltetővel, és az üzemeltetőnek a kivitelezési tervekben, dokumentumokban vétójogot biztosítunk. Magyarországon a jövőben állami beruházás az üzemeltető bevonása és észrevételeinek figyelembevétele nélkül nem indulhat, ezzel is a használhatóság, a fenntarthatóság garanciáját szeretnénk erősíteni. Kialakítjuk a tervezői szolgáltatások rendszerét és bevezetjük kötelező jelleggel a BIM-ben történő tervezés intézményét 2023. január 1-től” – tájékoztatott Lázár János.
Civilizációs szintlépés
„A kivitelező kiválasztása tekintetében komoly változásokat tervezünk a közbeszerzési rendszerben” –hangsúlyozta. „Először is közbeszerzésre kizárólag végleges építési engedéllyel rendelkező, árazatlan költségvetéssel bíró tervet fogunk feltenni, ez lesz a közbeszerzési eljárás tárgya. Az eljárás két részből áll majd, egy előzetes konzultációból és főszabály szerint egy tárgyalásos eljárásból. 2023. január 1-től a közbeszerzések területén a magyar állam számára nemcsak az a fontos, hogy ki mennyiért épít, más társadalmi szempontokat is érvényesíteni kívánunk a kivitelezők kiválasztásakor. Ötven százalékban az ár lesz a döntő, ötven százalékban pedig társadalmi, fenntarthatósági, környezeti, lokális, üzemeltetési és más szempontokat is figyelembe fogunk venni. Azok a vállalkozók, akik jól szállítottak, jó teljesítményt nyújtottak, számíthatnak egy olyan minősítési rendszerre, amely előnyt fog jelenteni a következő közbeszerzési eljárásokban. Ezeket a paraméterek azonban nem a miniszter vagy a kormány fogja a jövőben meghatározni, hanem az állami beruházásokkal kapcsolatos érdekegyeztető tanács, azaz a szakmai szervezetek számára szeretnénk lehetőséget biztosítani arra, hogy szakmai irányelvek keretében meghatározzák a szabályokat. Nem rejtem véka alá, viták vannak arról, hogy ez az abszolút patrióta, nemzeti érdekeket védő törvény kiállja-e az európai jog vizsgáját. Mi olyan szándékkal készítettük ezt a törvénytervezetet, hogy megfeleljen akár az EU közbeszerzési irányelvének, akár az EU szabályozásának, de készek vagyunk csatába és vitába bocsátkozni a magyar vállalkozások érdekvédelméért. Ha Ausztriában szabad előnyben részesíteni az osztrák vállalkozásokat és egy magyar cég nem tud fővállalkozó lenni az osztrák építési piacon, ha Németországban németek építik a közutakat és az autópályákat, ha Franciaországban elképzelhetetlen, hogy egy amerikai cég építési beruházásokban vegyen részt, akkor Magyarországon is meg lehet és meg kell teremteni azokat a feltételeket, hogy a magyarok munkájából magyarok haszna legyen” – szögezte le.
Lázár János hozzátette: a szerződések kapcsán le fogjuk zárni azokat a méltatlan vitákat, amelyek a mostani szerződéses konstrukciókból adódnak, szerződésmintákat fogunk alkalmazni egyszerű, világos és átlátható formában, amiben a szerződésmódosítás, többletköltség, költségnövekmény, ráemelés kérdését már a szerződés megkötése előtt – a törvény erejénél fogva, illetve a szakmai testület iránymutatása alapján fogjuk alkalmazni 2023. január 1-től, és minden olyan beruházás esetében, ahol az állami költségvetési arány több mint ötven százalékos.
Beszéde végén a miniszter úgy fogalmazott, civilizációs szintlépés, amit az állami építések és beruházások gyakorlatának megváltoztatásával szeretnénk elérni, „hiszen ne felejtsük el, hogy a környezet és a közérzet nagyon is összefügg egymással”. „Erősödő szakmai érdekképviselet és piacvédelem, civilizációs előrelépés, ez lehet a kerettörvény segítségével átalakuló építésügy legnagyobb társadalmi hozadéka. Bár a törvény hatálya csak azokra az építkezésekre és beruházásokra terjed majd ki, amelyek meghatározó részben állami forrásból valósulnak meg, mégis általánosságban beszélek az építések gyakorlatának teljes magyarországi megújulásáról, hiszen az állam megrendelőként és beruházóként meghatározó szereplője ennek a területnek. És amikor az országgyűlés elé beterjesztjük ezt a törvényt, azonnal hozzákezdünk a teljes hazai építésekre vonatkozó építészeti és építési joganyag felülvizsgálatához, amiben ugyanilyen szövetségesként tekintünk a szakmai szervezetekre. Ha az állam gyakorlata érdemben változik, a magánszektor gyakorlata is fel fog zárkózni hozzá. Egy jó törvény szelleme ugyanis túlmutat a törvény betűjén. Ez a törvény nem felülről vezérelt reformként érkezik, hanem a szakmával és a szakmáért érkezik” – zárta előadását Lázár János.
A kerettörvénybe beépültek a mérnöki kamara javaslatai
A Magyar Mérnöki Kamara kezdeményezései nem találtak süket fülekre, az új beruházási kerettörvénybe szakmai önkormányzatunk számos javaslata beépült.
Ami megvalósult:
- Fenntarthatóság elvének alkalmazása
A mérnök a fenntartható fejlődés kulcsszereplője. A mérnöki alkotások, az épített környezet, a műszaki eszközeink (a járművektől a gépeken át az informatikáig), erőforrásainkkal történő felelős gazdálkodás (az energiától a vízig) közvetlenül szolgálja a társadalmat és az élő környezetet.
MEGVALÓSULT!
(törvényjavaslat: preambulum; 1.§ (1) bekezdés; 2.§ b) pont; 34.§ 11. pont)
1§ Ez a törvény az állami építési beruházások költséghatékony, közgazdasági és környezeti szempontból fenntartható megvalósítását szolgáló alapvető rendelkezéseket állapít meg.
(2) Az állami építési beruházásokat
- a jogszabályokkal összhangban álló szakpolitikai-ágazati koncepció, ágazati építési beruházási tervek és az ezeken alapuló állami építési beruházási keretprogram (a továbbiakban: keretprogram) alapján,
- a jogszabályokban előírt építészeti, településképi, műszaki, biztonsági, egészségügyi, rendeltetési és használati, továbbá környezet- és természetvédelmi követelményekkel összhangban,
- az épített környezet védelmére, az esztétikus kialakításra és a polgári jó ízlésre tekintettel,
- a felelős gazdálkodás és a legkisebb költség elvét szem előtt tartva,
- a résztvevők együttműködésével
kell megvalósítani.
- Kormányzati szervekkel való kapcsolat erősítése
A mérnöktársadalom, valamint a Magyar Mérnöki Kamara érdekvédelmi feladatai között kiemelt prioritást élvez a kormányzati szervekkel való tartalmas, szakmai megbecsülésen alapuló kapcsolat, valamint az érdekérvénysítő képesség erősítése.
MEGVALÓSULT!
- az Állami Beruházási Érdekegyeztető Tanács tagja a Magyar Mérnöki Kamara által delegált személy (12.§ (2) bekezdés)
- A közbeszerzési dokumentációk szerződéses feltételei gyakran kontraproduktívak, túlzóak. Mindezek jelentősen megnövelik a költségeket, sőt, olykor el is lehetetlenítik a megvalósítást. A túlzó és szigorú szerződéses feltételrendszer a 90-es évek kalandor építőipari vállalkozásai miatt alakult ki, napjainkra azonban a piac letisztult annyira, hogy a szakma mentesüljön a túlzásoktól.
MEGVALÓSULT!
- § (4) bekezdés e) pont
Az Állami Beruházási Érdekegyeztető Tanács előkészíti az állami építési beruházásokkal összefüggő, e törvényben meghatározott szakmai iránymutatásokat, ennek keretében
- az állami építési beruházásokkal összefüggésben alkalmazandó, építmény-funkciónként és állami építési beruházás típusonként eltérő szerződésmintákat,
- Vissza kell térni a tervellenőrzés rendszeréhez. Alapvetően fontosnak tartjuk a „fegyveregyenlőség” elvének betartását: tervet csak olyan személy ellenőrizhet, akinek legalább olyan jogosultsága van, mint a tervezőnek. Ezen elvnek kell érvényesülnie minden mérnöki tevékenységgel kapcsolatban. Nem tartjuk helyes gyakorlatnak, hogy tervezési programokat, tendereket laikusok fogalmaznak meg névtelenül.
MEGVALÓSULT!
- § (1) A tervellenőr
- végigkíséri az állami építési beruházás folyamatát a tervezési szolgáltatások beszerzésére irányuló eljárástól kezdve, a tervezésen át a kivitelezési szolgáltatások beszerzésére irányuló eljárásig, ideértve az ezen szakaszokhoz kapcsolódó közbeszerzési eljárásokban való közreműködést is,
- közreműködik a tervezővel és a költségszakértővel az állami építési beruházás becsült költségének meghatározásában és aktualizálásában,
- ellenőrzi a tervezés szakszerűségét a jogszabályok, szabványok, építtetői követelmények tükrében, továbbá elvégzi a kivitelezési dokumentáció felülvizsgálatát a végleges építési (létesítési) engedély, az engedélyezési dokumentáció alapján, ennek keretében megvizsgálja, hogy a tervek a szakmai előírásoknak megfelelően, teljeskörűen, helyes számításokkal készültek-e el, és biztosítják-e az építmény szakszerű és biztonságos megvalósíthatóságát, továbbá nem tartalmaznak olyan belső ellentmondásokat, amelyek a terv alapján később megindítandó, kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárás szabályos és gyors lefolytatását akadályozzák,
- szükség szerint közreműködik a megfelelőség-értékelési eljárásokban, amennyiben azt ágazati jogszabály kötelezővé teszi,
- közreműködik műszaki kérdésekben az építtető döntéseinek előkészítésében,
- javaslatot tesz műszaki kérdésekben, így különösen szakértő bevonására,
- tervellenőri jelentést készít.
(2) A tervellenőrt legkésőbb a tervezési szolgáltatások beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárás előkészítése előtt meg kell bízni, és alkalmazása az uniós közbeszerzési értékhatárt elérő vagy meghaladó bruttó becsült értékű állami építési beruházások esetén kötelező.
(3) A tervellenőr a tervezési program felülvizsgálatára nem jogosult.
(4) A tervellenőrnek a tervdokumentáció meg nem felelősségével kapcsolatos nyilatkozata az állami építési beruházás folytatásának, ennek keretében a tervezés folytatásának és a kivitelezés megkezdésének nem akadálya.
- Több jogosultságot kell adni a mérnöki felügyeletnek, a műszaki ellenőrzésnek
MEGVALÓSULT!
18.§ (1) A műszaki ellenőr – az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendeletben foglaltakon felül – az építtetővel kötött megbízási szerződés alapján elősegíti és ellenőrzi az állami építési beruházás megvalósítására irányuló építőipari kivitelezési tevékenység során a vonatkozó jogszabályok, hatósági előírások, szabványok, szerződések és a kivitelezési dokumentáció alkalmazását. Ennek keretében a műszaki ellenőr
- végigkíséri a beruházás folyamatát a tervezéstől, a kivitelezésen át a műszaki átadás-átvételig és a jótállási időszak lezárultáig, ideértve az ezen szakaszokhoz kapcsolódó közbeszerzési eljárásokban való részvételt is,
- részt vesz a tervezési program kialakításában és konzultáció keretében segíti a tervező munkáját a kivitelezéssel és üzemeltethetőséggel kapcsolatos kivitelezési gyakorlatnak és tapasztalatoknak az építészeti-műszaki dokumentációban való érvényre juttatásában,
- részt vesz a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás dokumentációjának kialakításában, meghatározza az átadás-átvételkor az egyes munkanemek tekintetében számonkérendő minőségi követelmények rendszerét, az alkalmazandó szabványokat, a minőségi értékelésre, hibás teljesítés esetére alkalmazandó műszaki értékcsökkenés meghatározására módszereket és előírásokat,
- részt vesz a kivitelezési szerződés műszaki tartalmát, a kivitelezés organizációját, ütemezését és a teljesítési határidőket érintő tárgyalásokon,
- közreműködik a tervezővel és a költségszakértővel a beruházás becsült költségének meghatározásában és aktualizálásában,
- véleményezi a kivitelező műszaki egyenértékűségen alapuló kiváltásra (a továbbiakban: műszakilag egyenértékű kiváltás) vonatkozó javaslatait a közbeszerzési eljárás és a szerződés szerinti teljesítés során,
- ellenőrzi a megvalósulási dokumentáció megfelelőségét.
- A beruházásokat, tervezési programokat megfelelő szakemberek készítsék elő s a szakmai szempontú előkészítést a beruházások felelős gazdái tartsák be.
MEGVALÓSULT!
- § (1) Az előkészítési dokumentáció részét képezi a beruházásnak az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti építési-műszaki dokumentációjának. Indokolt esetben az előkészítési dokumentáció elkészítéséhez a minisztérium szakértői támogatást nyújt vagy e célból külső szakértőt von be.
(2) Az előkészítési dokumentáció részei
- a megvalósíthatósági tanulmány,
- a beruházással érintett ingatlan jogi helyzete rendezettségének igazolása vagy a rendezéssel összefüggő feladatok meghatározása, felelőse, becsült költsége és határideje,
- a tervezési program.
(3) Az előkészítési dokumentációt a szakminiszter véleményezésre megküldi az üzemeltetőnek és a beruházás eredményeként megvalósuló építmény leendő vagyonkezelőjének. A vélemények figyelembevételével véglegesített előkészítési dokumentációt a miniszter hagyja jóvá.
- Egységes költségtervezési rendet és adatbázist kell kialakítani.
MEGVALÓSULT!
- §
(4) A tervező a tételes költségvetési kiírást az egységesen alkalmazni rendelt költségvetési tételrendszerben készíti el.
- A 2018-ban elfogadott Építési Beruházási Folyamatok Rendszere elnevezésű szakmai ajánlást korszerűsíteni szükséges (a készülő beruházási kerettörvényhez).
- §
(4) A Tanács előkészíti az állami építési beruházásokkal összefüggő, e törvényben meghatározott szakmai iránymutatásokat, ennek keretében
- az állami építési beruházás típusonként kialakítandó Tervezői Szolgáltatások Rendszerét és az Építési Beruházási Folyamatok Rendszerét,
- A közbeszerzési törvény módosítása – az eljárások szakmaisága kerüljön előtérbe.
MEGVALÓSULT!
- §
(4) A Tanács előkészíti az állami építési beruházásokkal összefüggő, e törvényben meghatározott szakmai iránymutatásokat, ennek keretében
- a közbeszerzéshez kapcsolódó, külön jogszabály szerinti előminősítési rendszer feltételrendszerét,
- a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 3. § 40. pontja szerinti tervpályázat (a továbbiakban: tervpályázat), az engedélyezési dokumentáció és a kivitelezési dokumentáció elkészítésére irányuló közbeszerzési dokumentáció tartalmi elemét képező szakmai alkalmassági és értékelési kritériumrendszert
- Beruházási mérnökszakértő is vegyen részt a közbeszerzési eljárásban az ún. „tervhibák” számának csökkentése érdekében.
MEGVALÓSULT!
51.§
(5) A tervezési és a kivitelezési szerződésben műszaki szakértőnek kizárólag a feladatkörébe utalt tárgykörök tekintetében ágazati kamarai nyilvántartásba és igazságügyi szakértői névjegyzékbe vett, a vita tárgyát képező műszaki kérdésen felül építési beruházási szakértő engedéllyel rendelkező természetes vagy jogi személy jelölhető ki.
…és ami még nem valósult meg:
- A beruházásokban résztvevő mérnökök legyenek kötelezően tagjai a szakmai kamarának, felelősségük szakmailag és erkölcsileg is nyomon követhető legyen.
- Kamaránk képviselője kapjon önálló helyet a Közbeszerzési Tanács munkájában. (De: létrejön az Állami Beruházási Érdekegyeztető Tanács)