Bontás és állapotfelmérés a Flórián téri felüljáróknál
márc 12, 2025 | országjáró
Alig másfél hete, hogy március 1-jén lezárták a Flórián térnél a déli hidat, azóta ütemezetten, a terveknek megfelelően haladnak a munkák. A kivitelező egyelőre főleg bontási munkákat végez; látványos folyamat volt, ahogy először nagygépekkel felmarta az aszfaltot a hídpályán. Ezt követően a szakemberek részletes állapotfelmérést végeznek a híd pályalemezéről, hogy az eredmények ismeretében a legbiztonságosabb és a legmegfelelőbb műszaki megoldást válasszák. A forgalomkorlátozások miatt a BKK kéri az arra közlekedőket, hogy lehetőségük szerint a felújítás idején a közösségi közlekedést vegyék igénybe, ezzel is csökkentve a környék forgalmi terhelését. Egyúttal azt tanácsolja a gépjárművel közlekedőknek, hogy a Flórián teret elkerülve, másik útvonalon közelítsék meg úti céljukat.
A Flórián téri felüljárók felújítása folyamatosan és az előzetes ütemtervnek megfelelően zajlik. A kivitelező szakemberei a déli híd március 1-jei lezárása óta főként bontási munkákat végeznek: felmarták a régi aszfaltburkolatot: 10-12 centiméteres vastagságban, teljes szélességben lekerült a déli felüljáróról a hengerelt aszfalt; eltávolították a vasbeton pályalemez vízszigetelését, valamint gépekkel megtisztították a pályalemez felületét, hogy előkészítsék a további munkákat.
A marási munkák befejeztével láthatóvá váltak a vasbeton pályalemez hibái. A tönkrement szigetelésen átfolyó, sóval szennyezett víz több helyen károsította a pályalemezt, ezeken a helyeken a felső vasak rozsdásodása is megfigyelhető. A pályalemez állapotát, a károsodás mélységét és kiterjedését a felújításon dolgozó tervezők és mérnökök is vizsgálják, műszerrel mérik az esetleges sószennyezettségét, majd meghatározzák, hogy pontosan milyen javítások szükségesek. A Flórián téri felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel. Korszerűsítésükre azért van szükség, hogy az elkövetkezendő évtizedekben is biztonságosan lehessen használni. A szennyeződések és a nedvesség elsősorban a hőtágulási (dilatációs) réseknél, a pillérek környezetében, valamint az útpálya szegélyei mentén viselték meg a hidat.
A beruházás során a szakemberek:
kicserélik az útpálya burkolatát;
kijavítják a vasbeton pályalemez hibáit;
teljes szélességében felújítják a szigetelést, megszüntetve a pillérek feletti átázások okát;
új vasbeton szegélyt építenek, amelyre új, biztonságosabb szalagkorlátot szerelnek;
a hidak két végére új dilatációs szerkezetet és sarukat építenek be;
kijavítják a vízelvezető rendszeren, a hídfők kőburkolatain és a pillérek, fejgerendák, támfalak betonfelületein keletkezett hibákat, mindemellett
a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet fordítanak.
A szerkezet műszaki állapota miatt szükségszerűvé vált a Flórián téri felüljárók felújítása. A csaknem egy évig tartó korszerűsítés célja, hogy a főváros és az agglomeráció közlekedésében jelentős szerepet betöltő útszakaszt további évtizedekig biztonságosan lehessen használni. A felüljárók műszaki állapota a legutóbbi korszerűsítésük óta jelentősen romlott: a szennyeződések és a nedvesség megviselték, a szerkezet a pillérek környezetében átázik, emiatt a betonacélok rozsdásak, a betonfelületek tönkrementek. A BKK mint beruházó és a főváros közlekedésszervezője mindent megtesz, hogy a várhatóan 2026 tavaszáig tartó felújítás idején is a lehető legjobban kiszolgálja az arra közlekedők igényeit, egyúttal biztosítsa a munkavégzéshez szükséges területet.
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ