Az utóbbi idők legösszetettebb, Miskolcot érintő infrastrukturális beruházása az Y-híd megvalósítása, a Vörösmarty utca négysávosítása és a turbó körforgalom megépítése a Vörösmarty és a Király utcák keresztezésében. A kivitelezési munkákról szeptember 10-én tartottak sajtótájékoztatót.

 

Az Y-híd szerkezete teljes egészében elkészült. A híd – mint a legnagyobb projektelem – befejezéséhez hátra van az aszfalt kopóréteg terítésének befejezése, a szalag- és gyalogos korlátok elhelyezése, a burkolati jelek felfestése, a jelzőtáblák elhelyezése és a hídágak találkozásánál a jelzőlámpás forgalomszabályozás kiépítése. A híd próbaterhelését tervezetten szeptember 20-án és 21-én végzik majd. Ekkor tizenkét darab, 37 tonna össztömegű négytengelyes teherautó egyidejű hídon való tartózkodásával, majd áthaladásával mérik a statikus és a dinamikus terhelések hatását.

A közvilágítási oszlopok és forgalomtechnika portálok telepítése befejeződött. Az átlátható, üveg zajvédő falelemek is folyamatosan kerülnek a helyükre. A gyalogos közlekedést biztosító felvonók és lépcsők szerkezetépítési munkái elkészültek és megkezdődtek a gépészeti munkák is. A P+R parkoló pályaszerkezetének kiépítése befejeződött, itt a közvilágítási oszlopok elhelyezése van még hátra.

Az Y-híd alatti és melletti szervizutakon szegélyépítési, illetve aszfaltozási munkák zajlanak, továbbá párhuzamosan a csapadékcsatornát is építik.

A Martinkertváros és a meglévő Szinva-parti kerékpárút között kiépülő új kerékpárút hídját 2022. szeptember 7-én éjjel a helyére emelték. Az alapberuházás kiegészítéseként a város kerékpáros hálózata egy teljesen új elemmel bővül. Az új, 420 méteres szakasz kiépülésével a kerékpárosok az autós forgalomtól teljesen elválasztott, biztonságos szakaszon tekerhetnek majd. A kerékpáros infrastruktúra teljes egészében 2023 tavaszára készül el.

Felújítják a Kisfaludy utcai vasút feletti hidat is. A több mint 30 éve megépített híd felújítása során elbontják és újjáépítik a burkolati rétegeket, szigeteléseket, hídszegélyeket és a korlátokat is. A kivitelezési munkálatok teljes egészében szintén jövő tavasszal készülnek el, azonban a felújított hidat a gépjármű forgalom már lényegi korlátozások nélkül használhatja idén decembertől.

Júliusban elkészült a körforgalom keleti oldalának pályaszerkezete, melyet követően a munkák a körforgalom nyugati felének építésével folytatódtak. A munkák októberi befejezésével alakul ki a három forgalmi sávos, jelzőlámpás forgalomszabályozású turbó körforgalom. A kelet-nyugati irányú kerékpáros forgalmat a körforgalom északi ágán vezetik át.

A Vörösmarty utca kétsávosról négysávosra bővül 570 méteren hosszúságban. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkertváros, a másik pedig a Tiszai pályaudvar felé tart majd. A Vörösmarty utca északi oldalán elkészült az aszfalt kötőréteg. Jelenleg a forgalomirányító berendezések portáljainak telepítése és az ivóvíz hálózat élőre kötése zajlik. Még e hónapban megkezdődik a kopóréteg aszfaltozása, ezt követően pedig kiépül a 2×2 forgalmi sávra bővített útszakasz végleges forgalmi rendje.

A beruházás előnyeit hamarosan érezhetik a közlekedők, mivel az Y-híd, az új körforgalom és a Vörösmarty utca négysávossá bővítésének év végi átadásával – valamint a kapcsolódó beruházások jövő tavaszi befejezésével – megszűnnek a környéken csúcsidőben jelentkező torlódások és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is.

Csöbör Katalin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1. sz. választókerület országgyűlési képviselője beszédében megköszönte a miskolciak türelmét, hogy az elmúlt időszakban elviselték az Y-híd projekt építésével járó kellemetlenségeket. Hangsúlyozta továbbá, hogy az elkészült híd mindenkit kárpótol majd, hiszen már most is látszik, hogy mennyire impozáns lesz. Kiemelte, hogy a kivitelezés a végéhez közeledik, az Y-híd szerkezete már teljes egészében elkészült, a dilatációs szerkezetek is beépítésre kerültek, már csak néhány, az építkezés volumenéhez képest kisebb munka van hátra, így várhatóan decemberben birtokba vehetik az autósok a létesítményeket.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte: Miskolcon egy olyan sokrétű beruházási csomag valósul meg, amelyik a jelentős közlekedési hatásai, hálózati szerepe mellett a városrehabilitáció fontos eszköze. A különféle közlekedési módok biztonságos igénybevételét lehetővé tevő fejlesztés emellett a városképet is pozitívan meghatározó emblematikus műtárgyakkal gyarapítja a várost.  

A beruházás a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd Ft értékben.

 

Forrás: NIF