Tágasabbak, beláthatóbbak és biztonságosabbak lesznek a Lánchíd hídfőiben lévő, kiszélesített aluljárók, amelyek szerkezetkészen várják a további munkákat. Az átkelő felújítása is ütemterv szerint halad, a függesztő orsók eltávolítása, majd visszahelyezése azonban nagy odafigyelést igényel, nehogy megváltozzon közben a láncokról leérkező függesztő rudak terhelése.

 

Szerkezetkész állapotban vannak a Lánchíd hídfőiben lévő aluljárók. A betonozási, vasszerelési és szigetelési munkák után a budai aluljáróban már a burkolat alatti elektromos védőcsövek lefektetésénél tartanak a szakemberek. A kivitelező munkatársai a korábban kör keresztmetszetű aluljárókat a pesti és a budai oldalon is kiszélesítették: egyenes falakat építettek, illetve tágasabb, téglalap alakú keresztmetszetet alakítottak ki, ezért azok jobban beláthatók, és így biztonságosabbak lesznek az arra közlekedőknek.

A budai hídfőben a három méter széles kerékpáros aluljáró helyén egy megváltozott vonalvezetésű, több mint négy méter széles átjáró készült, ennek köszönhetően a kétirányú kerékpárút mellett egy elválasztott járda is épülhet a gyalog közlekedőknek.

A pesti oldalon a korábbi gyalogos-aluljárót 4,1 méteresre szélesítették ki, hogy a későbbiekben lehetséges legyen a kerékpárral közlekedők áthaladása is.

A szakemberek egyszerre mindig csak az aluljárók egyik felén dolgoztak, így tudták fenntartani a hídfők megfelelő terhelését, és biztosítani a gépek zavartalan behajtását a Lánchíd közepén folytatott munkákhoz. A védőcsövek bevezetése után kezdődhetnek a villanyszerelési és az építészeti munkák, végül az aluljárók oldalfalaira kéregpanel-burkolat kerül majd.

Folyamatosan zajlik közben a függesztő orsók vizsgálata. Ezek a szerkezetek kötik össze a láncokról leérkező függesztő rudakat a híd kereszttartóival. A felújítás során a tervezők, valamint a műszaki ellenőrök közösen kiválasztották és megjelölték azokat az elemeket, amelyeket ellenőrzésre kivesznek, majd a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői egyesével megvizsgálnak.

Ha a mérnökök az állapotuk miatt indokoltnak tartják, a régi orsókat a terveknek megfelelően legyártott újakra cserélik. Egy-egy ilyen orsó 10-12 tonnás terhet visel, ezért az eltávolításuk és a visszahelyezésük során is különleges eszközökre, illetve nagy odafigyelésre van szükség, hogy a rudak terhelése ne változzon közben.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ