20° C
Ma 2023. június 08., csütörtök, Medárd napja van.
20° C
Ma 2023. június 08., csütörtök, Medárd napja van.
Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szab a kormány a jövőben a külterületek belterületbe vonásának, különösen a balatoni térségben – mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) építészeti államtitkára június 8-án Balatonfüreden a Portfolio Balaton Business Forum 2023 rendezvényen.  ...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen...

A Biodóm-modell

febr 2, 2022 | praxis

Mostanság mintha eltorzulnának a hazai nagy beruházások. Mit értek ezen? Van mindegyiknél a kezdésnél egy építési költség és egy kezdéskori befejezési, átadási időpont. Majd megindul az építés. A költségek egyre nőnek, az átadási határidő pedig egyre későbbre tolódik. Ezt a jelenséget neveztem biodóm modellnek. Mintaként idéztem egy konkrét építést, amely 18 milliárd Ft-tal indult. Manapság jutott el a befejezés közelébe, de a költsége már 80-100 milliárd lett, és még nincs kész. Az átadási időpont pedig 2015-ről 2022-re tolódott. A baj az, hogy ez egyáltalán nem egyedi jelenség.
 

 

Mottó: „Ha küzdesz, veszíthetsz, ha nem küzdesz, már veszítettél.”

Dr. Regdon Ibolya, a szegedi Radnóti Gimnázium tanára

 

A megítélés

A politikusok és a mérnökökön kívüli egyéb laikusok egyre inkább azt hiszik, hogy ez így a világ legtermészetesebb dolga, mintha másként nem is történhetne. Azt szeretném jelezni: ez súlyos tévedés, sőt azt is, hogy ez a hazai mérnökség lejáratása.

 

A gondok (nem)érzékelése

Először talán: a dolgok nem érzékelését mutatja az, hogy a dolgozatom által említett tünetekkel még csak nem is foglalkozik az előző kamarai vezetés által létrehozott beruházáslebonyolító mesteriskola, mintha azok nem is léteznének, mintha a Biodóm-modell csak egy fantom lenne. A probléma érzékelését jelentik viszont Wagner Ernő és Zsigmondi András mérnök urak cikkei, akik látják, hogy baj van, de a dolgok magyarázataként elsősorban a közbeszerzési eljárások kisiklásaiként tekintik.

 

A megoldási javaslat 1.

Mivel szerintem sokkal előbb van a baj, én ezért ezt, a tervezés hiányosságait hangsúlyoznám. Van az építőmérnököknek egy jól bevált terv-sémája, amely négy egymás utáni tervre épül. Ezek az egymásra épülő, egymással szoros összefüggésben lévő tervfajtáink:

A tanulmányterv

Elve: egy műszaki gondnak, problémának szinte mindig több megoldása is létezik. Ebben a tervfajtában kell feltárni a lehetséges megoldási javaslatokat, a lehetséges változatokat. Majd azokat egységes szempontok alapján össze kell hasonlítani, minősíteni kell. Végül ez alapján javasolni kell a beruházónak az optimális, vagy inkább a kompromisszumos változatot. Ez a tervfajta tehát a beruházónak készül, megkönnyítve a helyes változat kiválasztását. A kivitelezőnek használhatatlan, mert egyetlen mennyiség vagy minőség nincs benne véglegesítve, tehát a költségbecslése a kivitelezőnek HASZNÁLHATATLAN.

 

Az engedélyezési terv

Elve: igazolni kell azt, hogy a sokféle hatóság rengeteg előírásait nem vagy kissé sérti a tervezett objektum megvalósítása. Továbbá: van-e szükség valamilyen kárenyhítő beavatkozásra? Ez már csak egy tervváltozatra készül. A terv célja bemutatni azt, hogy az objektum megépíthető a rengeteg különféle pl. régészeti, vízügyi, környezetvédelmi, talajtani, közlekedési, honvédelmi, városrendezési, repülési stb. szakhatósági előírás, jogszabály ellenére is, vagy be lehet vetni valamilyen káros hatást enyhítő beavatkozást, kármérséklést.

Ez a tervfázis az engedélyező hatóságnak készül, akit nem érdekelnek az építési mennyiségek, anyagminőségek! A jelleg miatt ez a tervfajta is alkalmatlan a kivitelezőnek, bár részletesebb tervfajta az előzőnél, hiszen a költségbecslése sem pontos, mivel az építendő mennyiséggel, minőséggel lényegében nem foglalkozik.

 

Az építési terv

Elve: pontosan megadja az objektum kitűzési adatait, a felhasználható valamennyi anyag pontos mennyiségét és az anyagok minőségi követelményeit, továbbá az alkalmazandó technológiát. Ezt megismerve a kivitelezőnek egyetlen kérdése sem lehet az építést illetően.

A tartalmát mérnöki előírások határozzák meg. Kifejezetten a kivitelezőnek készül.

Tartalmazza a kitűzési adatokat, a létesítmény geometriai adatait a kitűzésiekkel együtt, a pontos építési mennyiségeket, az építési anyagok minőségi előírásait, és az egyes projektrészek megkövetelt minőségi előírásait. Pontosan ez rögzíti a projekt műszaki tartalmát. Nyilván azért, mert az építési költséget ezek határozzák meg. Ez tervfajta megmondja, hogy mit, mekkorát, hol és miből kell építeni.

 

A tenderterv

A leendő kivitelező kiválasztását szolgálja. Itt írják le, hogy melyek azok a feltételek, amelyeknek a jövőbeli kivitelezőnek meg kell felelni, az elvárt referenciáit, továbbá itt rögzítik az elvárt építési időtartamot, a fizetési feltételeket a közbeszerzési törvény előírásai szerint. E tervfajta meghatározza, hogy ki és milyen feltételekkel építhet.

A jellege miatt főleg jogi és pénzügyi aktuális ismereteket, követelményeket tartalmaz.

 

A megvalósulási terv

Mivel menet közben néha szükséges eltérni az építési, kiviteli tervtől, az építés után rögzíteni kell a megvalósulás kori állapotot. Ez megadja, hogy végül is mi készült el. Ezt a tervet kapja meg a későbbi fenntartó, üzemeltető.

 

Összekeverni, összevonni, bármelyiket kihagyni, összevonni, egyszerűsített tartalmat előírni a csalás első foka. Ezekre általában az időhiányra hivatkozás a legfőbb indok. Különböző nagyon hatásos nevekkel újabb és újabb tervfajták kitalálása is gyakori, de ezek azonosak a káosszal. Gyakran előfordul, hogy egy magasabb tervfajtáról vissza kell térni a megelőző tervfajtára, azon valamit módosítva, majd ezt a magasabb szintű tervfajtán is át kell vezetni, majd onnan indul újra minden.

Rendkívül fontos: minden tervfajtának jelentős az elkészítési, jóváhagyatási időigénye. Valamelyiket kihagyni, valamely másikkal összevonni később megbosszulja magát, mert az általában mindig többletköltséget és megvalósulási időt jelent.

 

A megoldási javaslat 2.

Tehát: tervek sorozatáról van szó. A különféle célokra különféle tervek készülnek, melyek egymással soha nem helyettesíthetők. Az egyik szintről a másikra csak a megelőző szint elfogadása után lehet átlépni.

Egy új projekt állami befogadására csak a kiviteli, építési terv adatai alapján készült és ellenőrzött költségvetés és igaz megtérülés-számítás után szabad. Ezt nagyon nehéz teljesíteni, de fokozatosan elérhető. Semmi sem írja elő az örökös kapkodást, kókányolást, amely rengeteg hibát rejt. A világ legjobb közbeszrezési tanácsadója sem képes belekeveredést elkerülni, tekintettel arra, hogy ő elsősorban jogi és pénzügyi szakember és nem műszaki!

Nincs más teendőnk, mint:

  1. minden tervfajta esetére leírni annak célját és megadni e tervfajta minimális tartalmát úgy, hogy semmiképp sem lehessen ezt kitrükközni, elferdíteni.
  2. Minden tervezési lépcső után a tervet tervellenőrzésnek kell alávetni. E folyamat során ellenőrizni kell azt, hogy a tervező betartotta-e a terv tartalmára vonatkozó, előre pontosan meghatározott előírásokat.
  3. A tervellenőrzési eljárás jegyzőkönyvét minden esetbe csatolni kell a tervhez, amely e nélkül érvénytelen, felhasználhatatlan.
  4. Valamely terv tervezői díját csak akkor szabad kifizetni, ha a tervellenőr az általa szükségesnek talált változtatások átvezetését írásban leigazolta.
  5. Elő kell írni azt, hogy bárhol pályázni csak akkor lehet, ha az előkészítési folyamat során elkészítették az előbbi lista első 4 tervét egymás után. Kimondani: pályázni csak építési tervvel lehet.

Ez nyilván az elején torlódást okoz. Lehet siránkozni, hogy így nem tudnak pályázni. Azonban már jóval a pályázat megjelenése előtt időben el kell kezdeni a hosszadalmas tervezési folyamatot.

Nem szabad semmiképpen megengedni azt, hogy a tervfajták tartalmát módosítsák és egyiket a másikkal helyettesíthessék, összevonják.

Legyen ezek szabályok be nem tartása csalás, a MMK által rögzített szankciókkal sújtható! Fogadjuk el: a tervezési hibákat nem a közbeszerzés során kell javítani, hanem minél előbb; a tervhibákat nem a közbeszerzési szakértőnek kell megjavítani, hanem a tervezőmérnöknek!

 

 

Dr. Rigó Mihály ny. okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök

A cikk hosszabb változata pdf formátumban IDE kattintva letölthető.

 

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szab a kormány a jövőben a külterületek belterületbe vonásának, különösen a balatoni térségben – mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) építészeti államtitkára június 8-án Balatonfüreden a Portfolio Balaton Business Forum 2023 rendezvényen.  ...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen...