26° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
26° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Cement- és betonipari terv készült a zéro kibocsátás eléréséhez 2050-ig

nov 3, 2021 | kitekintő

A világ egyik legszennyezőbb iparága a cement- és betonipar: a világ CO2-kibocsátásának 7%-áért felelős. Ezt felismerve a széndioxid-kibocsátás megszüntetését tűzte ki negyven vezető nemzetközi cement- és betongyártó vállalat. A napokban közzétett akcióterv végrehajtására kötelezettségvállalást tettek a Global Cement and Concrete Association (GCCA) tagjai, mely szervezet az iparág közel 80%-át képviseli Kínán kívül.
 

 

Az október utolsó hétvégéjén Glasgow-ban kezdődött kéthetes COP26 klímakonferencia (az ENSZ 26. klímakonferenciája – A szerk.) előtt közzétett akcióterv hét lépést határoz meg a 2050-es zéró kibocsátás eléréséhez, melynek köztes vállalása szerint 2030-ig akár 25%-kal is csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ezzel a becslések szerint ötmilliárd tonna CO2-kibocsátást lehetne elkerülni. Az ütemterv összhangban van a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fokra történő korlátozásáról szóló párizsi megállapodással, és követi az Egyesült Királyság cementipara által közzétett hasonló ütemtervet, amely bemutatja, hogyan lehetne 2050-re elérni a nettó nulla kibocsátást.

Az ütemterv a fosszilis tüzelőanyagok és a klinker felhasználásának csökkentését tartalmazza, mely szerint a portlandcement fő összetevőjének számító, nagy szén-dioxid-kibocsátású klinker helyettesítése alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású anyagokkal, hozzájárul a cement és a beton CO2-lábnyomának csökkentéséhez. A gyártás során a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának jelentős csökkentése és az alternatív tüzelőanyagok használatának növelése iránti elkötelezettség szintén elősegíti a CO2-lábnyom csökkentését.

Az iparág kötelezettséget vállalt arra, hogy 2030-ig 10 ipari méretű szén-dioxid-leválasztó üzemet épít, az Észak-Amerikában, Indiában, Kínában és Európában jelenleg folyó kísérleti projektekre támaszkodva. A klinker és a betonkeverék új kémiai helyettesítői fontos szerepet játszanak az ütemtervben, a jelenleg már kutatási vagy fejlesztési fázisban lévő projektekre építve. A kemencetechnológiákba történő beruházások és további kutatások is megvalósításra kerülnek. A GCCA olyan beszerzési keretet hoz létre, amelyet az iparág az építkezés során használhat, hogy javítsa a beton tervezés és felhasználás hatékonyságát. Ez magában foglalja majd az újrahasznosított anyagok használatát, a projektek élettartamának meghosszabbítását és az erőforrások hatékonyabb felhasználását.

„Nagyra értékeljük az iparágnak a GCCA 2050-ig szóló tervében megfogalmazott ambiciózus éghajlatvédelmi célkitűzéseit. Együtt mindent megteszünk ezek elérése érdekében. Most gyors és határozott politikai fellépésre van szükségünk a megfelelő keretfeltételek megteremtéséhez, különösen a CO2-infrastruktúra és az alacsony kibocsátású építőanyagok piaci ösztönzőinek területén.” – mondta Dominik von Achten, a HeidelbergCement vezérigazgatója.  (Az idei év elején a HeidelbergCement bejelentette, hogy egyik, svédországi üzemük szén-dioxid-kibocsátásának megszüntetését tervezik a gyár szén-dioxid-kibocsátás-leválasztó technológiával történő korszerűsítésével.) Chris Leese, a UK Concrete igazgatója szintén kormányzati támogatást kért: „Most, a COP26 felé haladva kritikus fontosságú, hogy az Egyesült Királyság ipara olyan politikai intézkedéscsomagot lásson, amely támogatja a szén-dioxid-mentesítést az elkövetkező évtizedekben” – mondta.

Az ütemterv megköveteli, hogy a politikai döntéshozók, a kormányok és a multilaterális szervezetek kivegyék a részüket a körforgásos gazdaság és az új technológiák fejlesztésének támogatásából. A GCCA tagjai kötelezettséget vállaltak arra, hogy ezt a célt ellentételezés nélkül érik el, és a szervezet állítása szerint a nettó nulla kibocsátást akkor is el lehet érni, ha a cement- és betontermékek globális piaca a várakozásoknak megfelelően megduplázódik, a 2020-as 333 milliárd dollárról 2030-ra 645 milliárd dollárra.

 

 

A nettó nulla kibocsátás azt jelenti, hogy egy szervezet, például egy vállalat, egy iparág vagy egy ország a teljes értékláncában zéró mértékben járul hozzá a légköri CO2-kibocsátáshoz. A cement óriási szén-dioxid-kibocsátó forrás, főként azért, mert zúzott és égetett mészkőből készült klinkerre támaszkodik. Ez a folyamat elválasztja a cement egyik legfontosabb összetevőjét, a kalciumot a szenetől, amely a légkörbe kerül. Kibocsátás keletkezik a kemencék 1000 Celsius-fok feletti hőmérsékletre történő felfűtése során is, hogy a mészkövet feldolgozzák.

Az építészeti és formatervezési ágazatban olyan vállalatok kötelezték el magukat a nettó nullára való áttérés mellett, mint a Forgo svéd kozmetikai márka és a Rolls Royce brit autógyártó.

 

Forrás: Cement industry publishes roadmap to reach net-zero emissions by 2050 (dezeen.com)

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...