34° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
34° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Épül a harmadik vágány, új megálló a Hungária körútnál

júl 15, 2021 | praxis

Helyére került az új vasúti híd a Könyves Kálmán körút és az 1-es villamos fölött, itt épül a 80a-120a vasútvonalak, tehát a Budapestről Hatvanon át Miskolc felé és Újszászon át Szolnok felé vezető vonalakon az új harmadik vasúti vágány a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között.
 

 

A harmadik vágány megépítésének célja, hogy több elővárosi és távolsági vonat közlekedjen ezekről a vonalakról a Keleti pályaudvarra. A vasút a leginkább környezetbarát közlekedési eszköz, fejlesztése elengedhetetlen a központi régió fenntartható közlekedésfejlesztése keretében. Ehhez szükség van a kapacitás bővítésére. A Rákoson egyesülő hatvani és újszászi vonalak együttesen az ország egyik legforgalmasabb vasúti folyosóját jelentik ma is naponta 42 ezer ingázóval.

A most átépülő belső szakaszon, amely a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában valósul meg, a leendő Közlekedési Múzeum mellett új megállót is terveznek: a Közlekedési Múzeum nevű új megálló a Hungária körútnál az új vasúti hídtól és a Könyves Kálmán körúttól keletre, a volt Északi Járműjavító mellett kapna helyet. Az új vasúti megálló terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatának eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Diller Scofidio + Renfro építésziroda segítségével.

Az új megállóban a hatvani és újszászi-szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok (S60, Z60, S80, Z80) kapnak majd új átszállási kapcsolatot az 1-es villamosra, a megállót a forgalmi modellezéseink szerint akár tízezer utas is igénybe veheti naponta, tehát forgalma Zuglóéhoz lesz mérhető. Az új megálló a vonatok jelentős része esetében kiváltja a rákosi megállást.

Összetett fejlesztésről van szó, ráadásul igazán csak a hozzá kapcsolódó projektekkel együtt érdemes vizsgálni, hiszen az elővárosi vonatok száma csak úgy növelhető kellő mértékben, ha a vonalak kapacitását végig bővíteni tudjuk. Rákos és Hatvan között évek óta zajlik és lassan véget ér a hatvani vonal teljes felújítása egy jelentős vasútfejlesztési beruházás keretében – most a kimaradt és a hatvani és újszászi vonal járatainak sűrítéséhez nélkülözhetetlen budapesti szakasz fejlesztése jutott látványos szakaszába. A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között az építkezés indult meg idén, Kőbánya felsőtől Rákosig (és tovább Rákosligetig) pedig már megkezdték a következő fejlesztés előkészítését a BFK-ban.

 

A fejlesztés összesen 4 elemből áll:

  • új, harmadik vágány Keleti pu. és Kőbánya felső között – épül a NIF beruházásában;
  • új megálló a Hungária körútnál, Közlekedési Múzeum néven – tervezése zajlik a BFK előkészítésében, építési engedélyezés folyamatban, kivitelezés jövő évtől várható;
  • új, harmadik vágány és átfogó kapacitásbővítés Kőbánya felső és Rákosliget között, Élessarokhoz áthelyezett megállással Kőbánya felsőnél és több új megállóval a X., XVII. kerületben – tervezését a BFK megkezdte;
  • átfogó felújítás Rákos és Hatvan között, új megálló a XVII. kerületben Akadémiaújtelep néven – előrehaladott kivitelezési állapotban, rövidesen záruló fejlesztés a NIF beruházásban.

Ehhez kapcsolódik a Déli Körvasút és a külső körvasút fejlesztése, melyek tervezett új megállói (Közvágóhíd, Nádorliget és Népliget a Déli Körvasúton, illetve Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely a külső körvasúton) további irányokba teszik majd lehetővé járatok indítását a hatvani és újszászi vonal felől a jövőben, a Keleti pályaudvar mellett.

Többszáz milliárd forintos, átfogó megújuláson esik át tehát Budapest egyik első számú vasúti vonalcsoportja, mely a Miskolc és Szolnok felől érkező távolsági, a kelet-magyarországi teher és a Hatvan-Gödöllő-Pécel, illetve Újszász-Sülysáp-Gyömrő-Maglód felőli elővárosi forgalom számára rendelkezésre álló kapacitásokat is egyaránt bővíti. A beruházásokat az Európai Unió támogatásával a Kormány döntése alapján végzi a NIF és a BFK.

 

(Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ, fotó: NIF)

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...