5° C
Ma 2024. december 21., szombat, Tamás napja van.
5° C
Ma 2024. december 21., szombat, Tamás napja van.
Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére pedig az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a...

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépése és az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII. 11.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: Korm.-rendelet) módosítása nyomán kerül sor az általános...

Fahidak új generációja

júl 9, 2021 | kitekintő

A németországi Rems-völgyben a közelmúltban átadott, tömör fából készült gyalogos- és kerékpároshidak nemcsak egy fenntartható új műszaki megoldást kínálnak – amely kihasználja a modern faépítés lehetőségeit –, hanem a fahídépítés önálló, modern tervezési nyelvezetének kialakítását is lehetővé teszi. Mindez abban az indokolásban szerepel, amellyel Baden-Württemberg tartomány szakmai zsűrije alátámasztotta az Állami Építődíj (Staatspreis Baukultur) odaítélését.
 

 

A többesszámot az indokolja, hogy egyszerre három hidat adtak át: a Rems és az Urbach folyókon átívelő Urbacher Mitte és Birkelspitze nevű hidak a támpillérekkel együtt egyaránt 38,20 méteresek, míg a harmadik – a Häckermühle – 16,6 méteres.

 

A Stuttgarti fahíd elnevezésű interdiszciplináris kutatási és fejlesztési projekt célja egy sorozatgyártású, innovatív fahídszerkezet kifejlesztése és megvalósítása volt. Ezért a mérnöki és építészirodán (Knippers Helbig GmbH, Stuttgart, és Cheret Bozic Architekten BDA DWB, Stuttgart) kívül a Schaffitzel Holzindustrie építőipari vállalat és a Stuttgarti Egyetem Anyagvizsgáló Intézete is részt vett a munkában. A projektet az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és a Holz BW klaszter finanszírozta. A gyalogosok és kerékpárosok számára készült ragasztott szerkezeteket eleve integrált tömörfa hidakként tervezték, azaz sérülésre hajlamos csapágyak és illesztések nélkül, és nagyrészt előregyártott, a gát területén cölöpalapra helyezett és elől összefogott vázszerkezetek segítségével állították fel. A hidak a tartószerkezeten túlnyúló, vékony textilbeton lemezekből készült járófelület alkalmazása miatt szerkezeti favédelemmel is rendelkeznek, és ezért kifejezetten alacsony karbantartási igényűek. A hosszú élettartam mellett a minimálisra csökkentett beton, illetve cementtartalom ökológiai szempontból is előnyös.

A lépcsős kialakítású aljzatnak köszönhetően a masszív falszerkezet ellenére a hidak nagyon filigránnak tűnnek. A rozsdamentes acél kábelhálóval borított korlátok szépen formázottak. Mindez együtt azt eredményezi, hogy a hidak természetes módon illeszkednek a környezetükbe.

 

Forrás: https://www.baukultur-bw.de/initiativ/staatspreis-baukultur-2020/staatspreis/die-stuttgarter-holzbruecke-im-remstal-in-urbach-und-weinstadt

 

Fotók: Schaffitzel Holzindustrie

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Megkezdődött a 3. terminál építésének előkészítése

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére pedig az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a...

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A kötelező tervezői felelősségbiztosításról

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépése és az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII. 11.) Korm.-rendelet (a továbbiakban: Korm.-rendelet) módosítása nyomán kerül sor az általános...