15° C
Ma 2024. május 11., szombat, Ferenc napja van.
15° C
Ma 2024. május 11., szombat, Ferenc napja van.
Finnország hamarosan szélenergiával fűt

Finnország hamarosan szélenergiával fűt

A Helsinkitől nem messze fekvő Vantaában hatalmas földalatti puffertároló épül a megújuló energiák számára. A szélenergiából származó többletenergiát például vízmelegítésre használják majd, amelynek hőjét szükség szerint a távfűtési hálózatba táplálják.   A finn...

Egy héten belül két Nobel-díjas tudós a Műegyetemen

Egy héten belül két Nobel-díjas tudós a Műegyetemen

A fizika és a kémia tudományának legkiválóbb művelői közül, két Nobel-díjassal Krausz Ferenccel és Ben Feringával is találkozhatnak az érdeklődők a BME-n május 11-és 16-án.   A BME egykori hallgatója és kutatója Krausz Ferenc 2024 május 11-én 16 órától tart...

Megérkezett az első tram-train

jan 9, 2021 | országjáró

Megérkezett Magyarországra az első tram-train, a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasút-villamos prototípusa január 9-én – közölte honlapján a MÁV.

 

A szerelvényt december 30-án indították útjára Spanyolországból Szentesre, a járműbiztosítási telephelyre. A következő napokban a Stadler mérnökei helyezik üzembe a járművet, majd a hatósági szemle, a futópróbák és a típustesztek következnek.

A Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos a közlemény szerint úgy fogalmazott, hogy a két települést néhány éven belül ikervárossá teszi a vasút-villamos. Lázár János abban bízik, hogy a beruházás kedvezően hat a gazdaságra, a munkaerő- és az ingatlanpiacra, közelebb hozza egymáshoz a szolgáltatásokat, a munkahelyeket, az oktatási-kulturális-közigazgatási lehetőségeket.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az agglomerációs fejlesztések mintájának tekinti az új vasút-villamost. Homolya Róbert szerint az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése minden nagyvárosnak érdeke, és ha az autósok is megbízható alternatívának fogják tekinteni, akkor kevesebb lesz a torlódás az utakon, és a levegő minősége is javul.

A MÁV-Start 2017 májusában szerződött a járművek beszerzésére a Stadler Rail Valenciával. A 37 méter hosszú, 71 tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán óránként 50 kilométeres, a két város közötti vonalon dízel meghajtással 100 kilométeres sebességgel haladhat. Egy szerelvényen 216 férőhely, köztük 4 mozgássérült hely van, és kerékpárral is lehet rajtuk utazni. A beruházáshoz kapcsolódva Hódmezővásárhelyen csaknem 4 kilométeres villamospálya, 6 megálló, valamint 94 autó befogadására alkalmas P+R parkoló is épült, amelyhez 900 kerékpártárolót alakítottak ki. (MTI)

 

Finnország hamarosan szélenergiával fűt

Finnország hamarosan szélenergiával fűt

A Helsinkitől nem messze fekvő Vantaában hatalmas földalatti puffertároló épül a megújuló energiák számára. A szélenergiából származó többletenergiát például vízmelegítésre használják majd, amelynek hőjét szükség szerint a távfűtési hálózatba táplálják.   A finn...

Egy héten belül két Nobel-díjas tudós a Műegyetemen

Egy héten belül két Nobel-díjas tudós a Műegyetemen

A fizika és a kémia tudományának legkiválóbb művelői közül, két Nobel-díjassal Krausz Ferenccel és Ben Feringával is találkozhatnak az érdeklődők a BME-n május 11-és 16-án.   A BME egykori hallgatója és kutatója Krausz Ferenc 2024 május 11-én 16 órától tart...