19° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
19° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
Az energia és ami mögötte van

Az energia és ami mögötte van

Október 7-től lehet regisztrálni az Erőművek Éjszakája idei helyszíneire. Az esemény egyedülálló lehetőség megismerni és megérteni az energiatermelés technológiáját és a közműszolgáltatók működését” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási...

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Újabb és egyben az utolsó nagy mérföldkövéhez érkezett a gyulafirátóti viaduktok felújítása – közölte közösségi oldalán a MÁV.   A Gyökeres és a Répás-árok felett húzódó, újonnan beemelt hídszerkezeteken egy M44-es mozdonnyal végezték el a statikus és dinamikus...

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Magyarországon elsőként a BKV teszteli a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, városi csuklós autóbuszát. A futurisztikus megjelenésű járművel október 8. és 16. között díjmentesen lehet utazni a 8E vonalán. A BKV az utasok tapasztalatait,...

Az árvízi védekezésben is részt vesznek a BME kutatói

szept 18, 2024 | egyetemes

A BME Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszékének oktatói kutatási eredményeiket a gyakorlatban hasznosítva segítik az árvízi védekezést. 

 

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) felkérésére a BME Építőmérnöki Kar Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszékéről Krámer Tamás és Torma Péter az árvízi előrejelzői feladatokat folyómodellek futtatásával és a tanácsadással támogatják. Az árvízi mérésekben a Duna gönyűi szakaszán Kéri Barbara, Tóth Károly, Rehák András és Baranya Sándor vesz részt.

A most a terepen nyújtott segítséget megelőzően a tanszék az elmúlt évtizedben több projektben együttműködött az OVF-fel. Többek között meghatározták a Lajta szükségtározóinak optimális üzemrendjét, árvízi előrejelző rendszert fejlesztettek a Rábára, kiértékelték a Mosoni-Duna torkolati duzzasztóművének árapasztó hatásosságát. Ezeket a modelleket a mostani árvízi helyzet peremfeltételeivel futtatva alternatív becslések adhatók az Országos Vízjelző Szolgálat előrejelzései mellé és vizsgálhatók a szabályozási lehetőségek (árvízkapuk, szükségtározók) különböző módú üzemeltetésének következményei.

„A mostani árhullám lehetőséget ad hiánypótló adatok gyűjtésére a Dunához kapcsolódó kutatásainkhoz. A folyó várható tetőzése megközelíti a 2013. évi történelmi árvízét, és ahhoz, hogy jobban megértsük egy-egy ilyen ritka árhullám alatt végbemenő áramlási, hordalékvándorlási és mederalak-változási jelenségeket, terepi adatgyűjtés, mérések végrehajtása szükséges” – mondta a bme.hu-nak Baranya Sándor tanszékvezető, a Műegyetem szeptember 25-ei, Éltető vizek: Hogyan alakítjuk folyóink sorsát? című rendezvényének szervezője és egyik előadója.

 

Forrás: bme.hu; Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság

Az energia és ami mögötte van

Az energia és ami mögötte van

Október 7-től lehet regisztrálni az Erőművek Éjszakája idei helyszíneire. Az esemény egyedülálló lehetőség megismerni és megérteni az energiatermelés technológiáját és a közműszolgáltatók működését” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási...

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Újabb és egyben az utolsó nagy mérföldkövéhez érkezett a gyulafirátóti viaduktok felújítása – közölte közösségi oldalán a MÁV.   A Gyökeres és a Répás-árok felett húzódó, újonnan beemelt hídszerkezeteken egy M44-es mozdonnyal végezték el a statikus és dinamikus...

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Magyarországon elsőként a BKV teszteli a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, városi csuklós autóbuszát. A futurisztikus megjelenésű járművel október 8. és 16. között díjmentesen lehet utazni a 8E vonalán. A BKV az utasok tapasztalatait,...