22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

A Brooklyn-híd újragondolása

szept 4, 2020 | kitekintő

A Brooklyn-híd New York egyik legismertebb építménye, és különleges helyet foglal el valamennyiünk kollektív képzeletében. A híd 1883. május 24-i megnyitása óta szinte mitikus jelentőséget kapott New Yorkban. Feltűnő formája megragadta a nemzet legkiemelkedőbb művészeinek fantáziáját. Tartós ikonográfiai ereje miatt az egyik legtöbbet fényképezett helyszín New Yorkban. A populáris kultúrában a híd a város szimbóluma, amelyet filmek és televíziók számtalan felvételén használnak.

 

Az ikonikus státusznak azonban ára van. A COVID-19 járvány előtt, csúcsidőben a sétány zsúfolt volt, kényelmetlen és néha nem is mindig biztonságos. Gyalogosok és kerékpárosok ezrei lepték el a hidat naponta. Ezen körülményekre reagálva a New York-i Városi Tanács és a Van Alen Intézet elindította a Reimagining Brooklyn Bridge nevű nemzetközi tervpályázatot, amelynek célja egy új nyilvános párbeszéd elindítása New York város infrastruktúrájáról. Emlékeztetőül: ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk (https://mernokvagyok.hu/blog/2020/02/20/nemzetkozi-tervpalyazat-a-brooklyn-hid-ujragondolasara/ ), a pályázat során arra kérték a pályázókat, gondolják újra az ikonikus  Brooklyn Bridge sétányt, a híd gyalogosok és biciklisek által használható felső szintjét.  A pályázat szerint „Amint azt a világjárvány még egyértelműbbé tette, utcáink és tereink kialakításának reagálnia kell a jelen pillanatra, miközben a múltbeli hibák kijavításán is dolgoznunk kell. Támogatnunk kell a méltányos, hozzáférhető és fenntartható közlekedési lehetőségeket, egészséges és biztonságos környezetet kell teremteniük minden New York-i lakos számára, valamint lehetőséget kell biztosítaniuk a kisvállalkozásoknak és kisboltoknak. A Brooklyn Bridge alkalmas arra, hogy tesztterepként szolgáljon azoknak a terveknek, amelyek a rászoruló közösségeket szolgálják – nemcsak egy elképzelt, idealista jövőben –, hanem már ma is.”

A verseny döntőseit egy interdiszciplináris zsűri választotta ki, amely a Brooklyn-híd sokszínűségét képviseli. A zsűri a következő tényezőket vette figyelembe: a csapat összetétele; hozzáférhetőség és biztonság; környezeti előnyök; a híd nevezetességének tiszteletben tartása; megvalósíthatóság; és a „varázslat” – azaz olyan új ötletek, amelyek meglepnek, örömet okoznak és elbűvölnek. Két kategóriát hirdettek: egyet a 22 évesnél idősebb hivatásos szakembereknek. A három döntős mindegyike 13 ezer dollárt kapott, végül egy nyertest választottak ki. A fiatal felnőtt kategória három döntősét egyenként 3000 dollárral jutalmazták, és ebből a kategóriából is egy nyertest hirdettek.

A professzionális kategória nyertese: Brooklyn Bridge Forest

A pályamunka a hidat az éghajlatváltozás és a társadalmi egyenlőség ikonjaként képzeli el, javítva a nem autós mobilitást, miközben tiszteletben tartja a világszerte közismert építészeti struktúrát.  A meglévő, történelmi jelentőségű fa sétányt deszkákkal bővíti ki, amelyek egy olyan fenntartható módon művelt guatemalai „partnererdő” közösségből származnak, amely egy 200 000 hektáros esőerdőt véd.  A kerékpárút és az autóktól visszanyert forgalmi sáv új teret nyit a kerékpárosok számára és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású tranzit számára, míg a híd két végén lévő „mikroerdők” New Yorkba hozzák a természetet, és zöldfelületekként szolgálnak az ezen a téren nem túl elkényeztetett helyi közösség számára.

A Fiatal felnőtt kategória győztese: Nézz le!

A „Do Look Down” merész tervének középpontjában egy, a jelenlegi gyalogos szint fölé tervezett üvegfelület áll. A tervezők szerint ez művészeti installációk és különböző programok révén kel életre. Az eggyel lentebbi szint maradna gyalogos és biciklis útvonal, de egyúttal helyet adna előadóművészek és mozgó árusok számára is. A kinetikus térburkolat – összekapcsolva egy LED-es vetítőrendszerrel – a város kultúrája, történelme és identitása előtt tisztelegne.

 

További pályamunkák, részletek és kisfilmek a hídban rejlő lehetőségekről: https://www.vanalen.org/projects/reimagining-brooklyn-bridge/

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...