19° C
Ma 2024. június 13., csütörtök, Antal és Anett napja van.
19° C
Ma 2024. június 13., csütörtök, Antal és Anett napja van.
Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Filmnézés, játék vagy épp munka: az automatizált járművek jövőbeni használóinak egyértelmű elképzelései vannak arról, hogyan töltenék el az úticéljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. Ezek az igények a belső tér teljes körű újratervezését, valamint olyan komfortos...

ÉVOSZ: a termelés csökkenésére készül az építőipar

ÉVOSZ: a termelés csökkenésére készül az építőipar

A rendelésállományt és a cégek várakozásait figyelembe véve az építőipar továbbra is a termelés csökkenésére készül – közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) június 12-én.   A szervezet szerint minden alágazatban a fizetőképes kereslet...

Így lesz a világ képeiből önvezető autó

Így lesz a világ képeiből önvezető autó

A BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék vállalati partnerekkel közösen alapított ösztöndíjprogramjának rendezvényén Kiss András Károly, a Continental Product Ownere és AI Data Engineerje a nagy mennyiségű...

A Brooklyn-híd újragondolása

szept 4, 2020 | kitekintő

A Brooklyn-híd New York egyik legismertebb építménye, és különleges helyet foglal el valamennyiünk kollektív képzeletében. A híd 1883. május 24-i megnyitása óta szinte mitikus jelentőséget kapott New Yorkban. Feltűnő formája megragadta a nemzet legkiemelkedőbb művészeinek fantáziáját. Tartós ikonográfiai ereje miatt az egyik legtöbbet fényképezett helyszín New Yorkban. A populáris kultúrában a híd a város szimbóluma, amelyet filmek és televíziók számtalan felvételén használnak.

 

Az ikonikus státusznak azonban ára van. A COVID-19 járvány előtt, csúcsidőben a sétány zsúfolt volt, kényelmetlen és néha nem is mindig biztonságos. Gyalogosok és kerékpárosok ezrei lepték el a hidat naponta. Ezen körülményekre reagálva a New York-i Városi Tanács és a Van Alen Intézet elindította a Reimagining Brooklyn Bridge nevű nemzetközi tervpályázatot, amelynek célja egy új nyilvános párbeszéd elindítása New York város infrastruktúrájáról. Emlékeztetőül: ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk (https://mernokvagyok.hu/blog/2020/02/20/nemzetkozi-tervpalyazat-a-brooklyn-hid-ujragondolasara/ ), a pályázat során arra kérték a pályázókat, gondolják újra az ikonikus  Brooklyn Bridge sétányt, a híd gyalogosok és biciklisek által használható felső szintjét.  A pályázat szerint „Amint azt a világjárvány még egyértelműbbé tette, utcáink és tereink kialakításának reagálnia kell a jelen pillanatra, miközben a múltbeli hibák kijavításán is dolgoznunk kell. Támogatnunk kell a méltányos, hozzáférhető és fenntartható közlekedési lehetőségeket, egészséges és biztonságos környezetet kell teremteniük minden New York-i lakos számára, valamint lehetőséget kell biztosítaniuk a kisvállalkozásoknak és kisboltoknak. A Brooklyn Bridge alkalmas arra, hogy tesztterepként szolgáljon azoknak a terveknek, amelyek a rászoruló közösségeket szolgálják – nemcsak egy elképzelt, idealista jövőben –, hanem már ma is.”

A verseny döntőseit egy interdiszciplináris zsűri választotta ki, amely a Brooklyn-híd sokszínűségét képviseli. A zsűri a következő tényezőket vette figyelembe: a csapat összetétele; hozzáférhetőség és biztonság; környezeti előnyök; a híd nevezetességének tiszteletben tartása; megvalósíthatóság; és a „varázslat” – azaz olyan új ötletek, amelyek meglepnek, örömet okoznak és elbűvölnek. Két kategóriát hirdettek: egyet a 22 évesnél idősebb hivatásos szakembereknek. A három döntős mindegyike 13 ezer dollárt kapott, végül egy nyertest választottak ki. A fiatal felnőtt kategória három döntősét egyenként 3000 dollárral jutalmazták, és ebből a kategóriából is egy nyertest hirdettek.

A professzionális kategória nyertese: Brooklyn Bridge Forest

A pályamunka a hidat az éghajlatváltozás és a társadalmi egyenlőség ikonjaként képzeli el, javítva a nem autós mobilitást, miközben tiszteletben tartja a világszerte közismert építészeti struktúrát.  A meglévő, történelmi jelentőségű fa sétányt deszkákkal bővíti ki, amelyek egy olyan fenntartható módon művelt guatemalai „partnererdő” közösségből származnak, amely egy 200 000 hektáros esőerdőt véd.  A kerékpárút és az autóktól visszanyert forgalmi sáv új teret nyit a kerékpárosok számára és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású tranzit számára, míg a híd két végén lévő „mikroerdők” New Yorkba hozzák a természetet, és zöldfelületekként szolgálnak az ezen a téren nem túl elkényeztetett helyi közösség számára.

A Fiatal felnőtt kategória győztese: Nézz le!

A „Do Look Down” merész tervének középpontjában egy, a jelenlegi gyalogos szint fölé tervezett üvegfelület áll. A tervezők szerint ez művészeti installációk és különböző programok révén kel életre. Az eggyel lentebbi szint maradna gyalogos és biciklis útvonal, de egyúttal helyet adna előadóművészek és mozgó árusok számára is. A kinetikus térburkolat – összekapcsolva egy LED-es vetítőrendszerrel – a város kultúrája, történelme és identitása előtt tisztelegne.

 

További pályamunkák, részletek és kisfilmek a hídban rejlő lehetőségekről: https://www.vanalen.org/projects/reimagining-brooklyn-bridge/

 

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Filmnézés, játék vagy épp munka: az automatizált járművek jövőbeni használóinak egyértelmű elképzelései vannak arról, hogyan töltenék el az úticéljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. Ezek az igények a belső tér teljes körű újratervezését, valamint olyan komfortos...

ÉVOSZ: a termelés csökkenésére készül az építőipar

ÉVOSZ: a termelés csökkenésére készül az építőipar

A rendelésállományt és a cégek várakozásait figyelembe véve az építőipar továbbra is a termelés csökkenésére készül – közölte az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) június 12-én.   A szervezet szerint minden alágazatban a fizetőképes kereslet...

Így lesz a világ képeiből önvezető autó

Így lesz a világ képeiből önvezető autó

A BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék vállalati partnerekkel közösen alapított ösztöndíjprogramjának rendezvényén Kiss András Károly, a Continental Product Ownere és AI Data Engineerje a nagy mennyiségű...