27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Nemzetközi tervpályázat a Brooklyn-híd újragondolására

febr 20, 2020 | kitekintő

A New York-i városi tanács és a Van Alen Intézet tervpályázatot hirdetett a Brooklyn-híd újragondolására. 

A híd 1883. május 24-i megnyitása óta New York valódi szimbólumává vált. Megdöbbentő formája számtalan jelentős művész képzeletét ragadta meg az elmúlt több mint száz évben, a város egyik legnépszerűbb helyszíne, számtalan filmben és televízió műsorban köszön vissza. Ennek az ikonikus állapotnak azonban ára van: naponta több ezer gyalogos és kerékpáros használja a hidat; csúcsidőben zsúfolt, és nem túl biztonságos. Ezen helyzetre reagálva döntött úgy New York város tanácsa és a Van Alen Intézet, hogy „Reimagining Brooklyn Bridge” címmel nemzetközi formatervezési versenyt írnak ki, amelynek célja egy nyilvános „beszélgetés” kezdeményezése New York City infrastruktúrájáról. „A világ minden tájáról érkeznek emberek a Brooklyn-hídhoz, hogy belemerüljenek a történelembe és a lélegzetelállító kilátásba Manhattanre. Az ingázók abban bíznak, hogy könnyedén sétálhatnak vagy kerékpározhatnak a városrészek között. Gondoskodnunk kell arról, hogy az embereknek ne kelljen versengenie a hídon a helyért, azt akarjuk, hogy a hidat használók száma tovább növekedjen” – mondta Corey Johnson, a New York-i városi tanács elnöke.

A tervpályázat arra ösztönzi a közönséget, hogy elképzelje a NYC jövőjét formáló infrastruktúrát, támogassa a XXI. századi város tranzitigényeit, és új mércét állítson fel arra, hogyan gondolkodjunk a város egész területén elöregedő közlekedési infrastruktúráról.

Minden döntősnek két hónap áll majd rendelkezésére, hogy finomítsa a tervét a versenyzsűri visszajelzései alapján. Munkájuk elismeréseként a „Szakemberek” kategória (22 év feletti) döntősei 13.000 US dollárt, a „Fiatal felnőttek” (22 év alatti) kategóriában döntősök pedig 3000 US dollárt kapnak.

A verseny mindenki számára nyitva áll, a pályázatokat 2020. április 5-ig lehet benyújtani. A teljes pályázati útmutató elérhető a https://www.vanalen.org/content/uploads/2020/02/Reimagining-Brooklyn-Bridge-Solicitation.pdf linkre kattintva.
Forrás: www.vanalen.org

A Brooklyn híd 

Az Egyesült Államok egyik legrégibb függőhídja, Manhattan szigetét köti össze Brooklynnal az East River fölött. A világ első acélkábeles függőhídja volt, és 1903-ig a leghosszabb. 1870. január 3-án kezdték meg építését, és 1883. május 24-én adtak át a forgalomnak.

A hidat kábelháló tartja. A négy, egyenként 27,5 cm átmérőjű legvastagabb kábelt a földbe ágyazták. A két 84 m magas hídoszlop közötti távolság 486 m, akkoriban a város legmagasabb pontjai közé számítottak. Homokkőből, gránitból és Rosendale cementből építették neogótikus stílusban. A Brooklyn híd építési költsége 15,5 millió dollár volt.

A terveket a német származású John Augustus Roebling hídtervező készítette, aki azonban a híd  építési munkálatainak megkezdése előtt meghalt. A kivitelezés főmérnöki feladatait fia, Washington Augustus Roebling vette át. A 25 méter mélyen végzett pilléralapozó munkálatok közben, a túlnyomás miatti keszonbetegségben azonban részlegesen lebénult, ezért 11 éven keresztül a felesége, a felsőfokú matematikában és szilárdságtanban jártas Emily Warren Roebling irányította az építkezést férje tanácsai alapján.  

A pillérek hat év alatt készültek el, a kábelezés két évig tartott, a hídpályához és a kapcsolódó építményekhez még négy év kellett. Az ünnepélyes átadás 1883. május 23-án volt, Emily Roebling ment végig rajta elsőként, kezében egy kakassal, ami a győzelmet szimbolizálta.

Szerkezettípus

függőhíd

Funkció

közúti híd

Anyag

acél

Legnagyobb támaszköz

486,3 m

Teljes hosszúsága

1833,7 m

Szélesség

26 m

Magasság

(víztől a hídoszlop tetejéig) 84,4 m

Sávok száma

6 + gyalogos/bicikliút

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...