13° C
Ma 2024. október 15., kedd, Teréz napja van.
13° C
Ma 2024. október 15., kedd, Teréz napja van.
A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...

Látványos munkák előkészületei kezdődtek meg a Déli összekötő vasúti Duna-hídnál

aug 3, 2020 | praxis

Megérkeztek az úszódaruk a Déli összekötő vasúti Duna-híd pesti hídfőjéhez. A Déli Körvasút fejlesztésének részeként a vasúti hidat is bővítik. Az 510 méter hosszú híd első, 80 méter hosszú, 320 tonnás egységét várhatóan szeptember közepén kezdik a helyére emelni. A most felvonult úszódaruk ebben a látványos munkában vesznek részt – feladatuk az acélelemek áthelyezése lesz az emelőkre.

 

A Déli Körvasút fejlesztésének első, már megkezdett üteme a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése és bővítése. A csepeli előszerelő területen elkészültek a híd Duna feletti acélszerkezeti egységei. A 80 méter hosszú, hozzávetőlegesen 320 tonnás elem jelenleg úszóbárkán várakozik arra, hogy a vasúti összekötő hídhoz szállítsák.

Közben, a napokban megérkezett a híd pesti hídfőjéhez a 200 tonna teherbírású Clark Ádám és a 300 tonna teherbírású Hebo lift-8 (korábbi nevén Atlasz) úszódaru. Ezek fogják az acélszerkezeteket az úgynevezett emelőbárkákra emelni. Ezekről, megfelelő vízállás és alkalmas szélviszonyok esetén várhatóan 2020. szeptember közepén kerül a pillérekre az első acélszerkezet. A művelet rendkívül összetett, hiszen a pillérek a meglévő vasúti híd és a Rákóczi híd között állnak, így az úszódaruk gémjével nem lehet hozzájuk férni. Az elemeket ezért csak alulról beemelve lehet a helyükre illeszteni, a látványos és nehéz munkát speciálisan erre a célra kialakított hidraulikus emelőmű fogja elvégezni. A rendkívüli pontosságot igénylő művelet során a szükséges manővereket tolóhajók, kisgéphajók és horgonyzó dereglyék is segítik majd.

A Déli Körvasút fejlesztésének célja, hogy több elővárosi vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút pedig az új megállók és kapcsolatok révén versenyképessé válhasson és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. Ilyen nagyságú és jelentőségű vasútfejlesztés Budapest belső területén több mint 100 éve nem történt. Hosszú évtizedek óta ez az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatkövetéssel az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja. A projekt révén Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet.

A Déli összekötő vasúti Duna-híd fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt végzi nettó 35 921 393 827 Ft értékben. Az összekötő vasúti hidat a Déli Körvasút fejlesztés részeként korszerűsítik. A teljes program a NIF Zrt. és a Budapest Fejlesztési Központ együttműködésében valósul meg, több ütemben.

(Kép és szöveg: NIF)

 

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...