Szoftver-, vagy még inkább mérnöki tudás oldalról közelítve, a BIM már régen túllépett azon, hogy csupán az épületek tervezésével, megvalósításával vagy üzemeltetésével foglalkozzon.
A BIM B kezdőbetűje már valóban nem csupán az épületet jelenti, hanem teljes épített környezetet, tehát az épületeken túl az infrastruktúrát is, az utak, hidak, vasutak, repülőterek, kikötők, alagutak teljes mérnöki spektrumát. Az európai szabványosítási szervezetben meg is alakult a BIM szabványosítási, ún. CEN 442-es bizottságon belül az infrastruktúra munkacsoport, így pár éven belül napvilágot láthat ennek a területnek a speciális kiegészítő szabványa. Érdemes lehet ebbe már most energiákat fektetni, hiszen az infrastruktúra tervezésben és kivitelezésben nagyságrenddel nagyobb cégek működnek, mint a magasépítésben.
Tulajdonképpen kik ülnek ezekben a szabványosító munkabizottságokban? Kik ennek a folyamatnak a meghatározó szereplői?
A résztvevők itthon és Európában is teljesen vegyes körből érkeznek, az értéklánc különböző szakaszairól, az állami vagy akár a versenyszférából, az oktatásból, kutatásból stb. A szabványosítási folyamatot elejétől a végéig a közmegegyezésre törekvés jellemzi, és nemzetgazdasági szinten a szabványosításban történő részvételt sokszorosan megtérülő befektetésként érdemes kezelni. Bő öt évvel ezelőtt, már a BIM szabványosítási folyamat – ami szakmai kezdeményezés volt, nem uniós nyomás – kezdetén belátták a résztvevő országok képviselői: ha nem akarjuk, hogy ez egy teljesen széttartó folyamattá váljon, közös érdek, hogy a piacon egy európai szabvány szülessen. Közvélekedés, hogy a nagy szoftvergyártók állnak az egész folyamat mögött, ők kényszerítik a BIM-et a szakmára, ám az igazság ezzel szemben az, hogy pont fordított a helyzet. A szoftvergyártók is azért imádkoznak, hogy végre megszámlálható szabvány legyen a világon, és csak azokra kelljen koncentrálniuk. A világ országai és Magyarország építésgazdasága is egy modernizációs kényszerpályán mozog, a többi ágazathoz képest. Vagy a szakma fogja Münchhausen báró módjára a hajánál fogva kihúzni magát a hatékonytalanságból, meg az elavult, analóg munkafolyamatokból, vagy a többi szektor fogja ezt kikényszeríteni, de azt nem fogjuk megköszönni. Ennek a szektorszintű modernizációs folyamatnak vagy logikai láncnak a megoldási ága tulajdonképpen a szabványosítás. Nem a probléma, hanem a megoldás része. És még egy fontos dolog: ezek a szabványok szoftverfüggetlenek, hiszen nem a technológia határozza meg a szabványt, hanem nagyrész éppen fordítva.
Mi lehet a mérnöki kamara szerepe?
Abban a szakaszban tartunk, pontosabban most jutunk el oda, hogy a mérnökök megértik a paradigmaváltás gondolatát, majd mindezt átfordítják a technológia nyelvére. A hazai építésgazdaságban modernizációra és gondolkodásmód váltásra van szükség. Emberi tulajdonságunk, hogy a változással szemben mindig egyfajta ellenállást mutatunk. A tavaszi vírushelyzet azonban jól mutatta, hogy a változás milyen hirtelen ránk tudja törni az ajtót, és kényszerhelyzetben mennyire jól tudunk rá reagálni. A mérnöki köztestület egyik alapfeladata az érdekérvényesítés. A kamarának ebben a témában azonban nem pusztán tagjai jelenlegi, hanem jövőbeli érdekeit is szem előtt kellene tartania, azaz szakmai önkormányzatként előrébb kell látnia, mint tagjainak egyenként. Henry Ford híres mondása volt, hogy ha megkérdeztük volna az embereket, hogy mit szeretnének, azt válaszolták volna, hogy gyorsabb lovakat akarnak. A kamara egyik szerepe az lehet, hogy megértesse a mérnökökkel: akár szeretnék, akár nem, egy új világ jön, az építésgazdaság modernizációs kényszeréből egyszerűen ez következik, a változások elől pedig nem lehet kitérni. Ha pedig nem lehet, akkor a leginkább fájdalommentes módon, proaktívan érdemes alkalmazkodni. A kamarának abban kell segítséget nyújtania, hogy lebontsa a befogadás gátjait, és a lehető legzökkenőmentesebbé tegye az átmenetet. Mint minden átalakulási folyamatnak, ennek is lesznek nyertesei és vesztesei. A kamara minimalizálni tudja a veszteségeket és maximalizálni a nyereséget. Ez az egész BIM-es kirakó csak akkor fog összeállni, ha minden szereplő kiveszi belőle a maga részét. Az egyik kihagyhatatlan szereplő nyilvánvalóan a kamara, ezért is fontos, hogy a mérnökök köztestülete ezt az egész folyamatot már most stratégiai kérdésként kezelje.
Maradjunk a mérnöki tervezésnél. Hogyan foglalható össze röviden, mit is jelent számukra a BIM fejlődési ugrás, illetve hogyan lehet a BIM szabványokat „akadálymentesíteni”?
A legszűkebb keresztmetszet ezúttal is az emberi agy. A legnehezebb a fejek átállítása lesz, hiszen akár több évtizedes, jól begyakorolt és bevált sémákat, munkamódszereket, munkafolyamatokat, együttműködési metódusokat, mi több beszerzési, kiválasztási és szerződési rendszereket, sőt üzleti modelleket kell a legtöbb esetben leváltani és egy teljesen új gondolkodásmód szerint megalkotni és szabályozni azokat. Másképp fogalmazva: új tudásra kell szert tenni. Ehhez alapvetően szükség van nyitottságra és befektetésre. Ami az „akadálymentesítési” elképzeléseinket illeti, az első feladat nyilvánvalóan a nyelvi akadályok lebontása. A magyarra fordított szabványszakmai szövegből kell azután készíteni egy mérnöki nyelvre egyszerűsített szöveget, majd ennek egy „képeskönyv” változatát, végül önmagukban is értelmezhető infografikákat, mindezek útmutatóként, segédletként vagy emlékeztetőként is jó ha használhatóak. S emellé természetesen oda kell tenni a tudásátadási formákat: a BIM oktatást egyrészt be kell emelni az egyetemi képzésbe, másrészt képezni kell a mérnököket posztgraduális formában is. Ez utóbbinak lehet egy jó kezdeményezése a kamara tervezett BIM mesteriskolája. Az oktatás példája viszont kiválóan rávilágít arra, hogy mekkora szükség is van a BIM modernizáció főszereplői között a koordinációra, hogy elkerüljük a felesleges párhuzamosságokat vagy éppen a kimaradó fehér foltokat. Azok a szervezetek, akik pedig hasonló dologgal szeretnének foglalkozni, célszerűen osszák fel egymás között a tennivalókat és osszák meg eredményeiket egymás között.
Olyasfajta paradigmaváltásról beszélünk a műszaki tervezésben, mint amilyen a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján történt, amikor a mérnökök rajzolóprogramokra cserélték a logarlécet és a csőtollat?
Az analóg, kézi rajzolásról a számítógépes tervezésre, a CAD-es világra történő áttérés is alapvető transzformáció volt. Annak idején egy mérnök vagy építész nagyjából egy éven belül beláthatta, hogy saját munkafolyamataiban a komputer alkalmazása nagyon is kifizetődő, hiszen közvetlen anyagi hasznot, a korai elfogadóknak pedig versenyelőnyt és nyugalmat hozott. Ráadásul nagyon látványos fejlődési ugrást jelentett: szemmel látható volt, hogy valaki párhuzamvonalzóval vagy számítógéppel dolgozott, rajzasztalnál ült vagy komputermonitor előtt. Az átalakulási folyamat öt-hét év alatt végigsöpört a mérnöktársadalmon. Ha a BIM-es átállást nézzük, először is ki kell jelenteni: az igazi előnyök nem a tervezői-, hanem a kivitelezői, üzemeltetői oldalon jelennek meg. Persze a jobb minőség, a koordinációk, a minőségbiztosítás, a hibák gyors kiszűrése révén generáltervezői szinten is jelentkeznek a BIM előnyei. Az átállás befektetési része tehát a szaktervezőket jelentősen megterheli, míg a dolog haszna sokkal kevésbé érinti. Viszont, ha valaki nem lép erre az útra, annak belátható időn belül nem lesz munkája, vagy egyre szűkülő piaci palettáról tud csak megrendelésekhez jutni. Ilyen értelemben a BIM kétségkívül kényszerpálya. Az előttünk álló öt-tíz év erről fog szólni.
Melyik út az üdvözítőbb: ha tervezőmérnökeink egytől-egyig megtanulják és bevezetik munkafolyamataikba a BIM-et, vagy a feladatra BIM specialistákat vesznek fel?
Ez is az átmenet egyik jelensége. Amikor beköszöntött a CAD-korszak, az építész továbbra is skiccpauszt használt, a mérnökök tovább rajzolták a csomópontokat, majd ezt továbbadták egy CAD-es feldolgozónak. Eltelt pár év, és minden tervező áttért a számítógépes programok használatára. Azóta felnőtt két mérnökgeneráció, amely már ebbe a tervezési világba született bele. A BIM elsősorban gondolkodásmódot jelent, nem eszközváltást, így azok, akik nem lépnek erre az útra, nem szerzik meg ezt a tudást, lemaradnak. Nagyon lényeges, hogy nemcsak egyéni, hanem szervezeti és projektszintű tudásra is szükség van. Számos esetben a tervezők komputerén már ma is ott van a „BIM-szoftver”, de vagy nem is tudnak róla, vagy csak éppen nem úgy használják, vagy mindössze frissíteniük kellene alkalmazásaikat. Rengetegszer tapasztalom, hogy ugyanazt a mérnöki szoftvert teljesen más színvonalon, mélységben használja két kolléga, akár még ugyanazon irodán belül is. Hangsúlyozom, a történet sokaknál nem elsősorban eszközfejlesztésről szól, hanem arról, hogy holnaptól BIM-es gondolkodásmóddal és annak szerteágazó következményeivel együtt kell terveznünk, kiviteleznünk és üzemeltetnünk.
Az állam hogyan lehet kulcsszereplője az ágazat modernizációjának?
Az állam három szerepkörben is meghatározó. A mérnöki munkában lényeges körülmény, hogy digitális formában elérhetők legyenek információk. Ha a digitális láncolat valahol megszakad, vagy már eleve nem digitális az input, illetve az adatok nem a valóságot tükröző információk, probléma van. A nulladik szint tehát az, hogy az állam a saját szolgáltatói feladatát minél magasabb színvonalon, digitalizált formában lássa el. Erre léteznek projektek, haladnak is előre, de érdemes lenne olykor a szakma véleményét, az adatok mérnöki felhasználóinak visszacsatolását is meghallgatni. Az adatszolgáltatás mellett ugyancsak az állam szolgáltatói szerepköréhez tartoznak a különféle hatósági engedélyezési eljárások, itt is komoly digitalizációra és képzésre lenne szükség, hogy a fejlesztési projektek megfelelő ütemben tudjanak haladni. Az állam következő szerepköre a stratégia és szabályozás. Mi magyarok általában a stratégiaalkotásban és azok fiók mélyére süllyesztésében, majd felülvizsgálatában igen jók vagyunk, a végrehajtás elkezdésében és következetes végig vitelében azért még vannak fejlődési lehetőségeink, én minden esetre még nem adtam fel ez irányú reményem, hogy lesz ezekből működőképes változat, melynek összhangban kell lennie az ún. BIM útitervvel. Úgy gondolom, hogy a szektor modernizációja érdekében az egyéni és mikrovállalkozások számára is elérhető, munkafolyamataik korszerűsítését segítő – javarészt vissza nem térítendő – támogatásokra van szükség, és ezek egy részét kifejezetten BIM-es célra kellene elkölteniük a pályázóknak. A harmadik az állam megrendelői szerepe. A hazai fejlesztési projekteknél ma 65-35 százalék az arány az állam javára, Nyugat-Európában ez éppen fordított, a piac hozza a 65-öt. Amikor az állam egy-egy beruházási projekt megrendelője, az adóforintok jó gazdájaként egységes rendszerben célszerű kezelnie a projektjeit. A beruházási programok szintjén a britek már belátták, hogy állami előírásokkal és igényekkel lehet a legjobban növelni a hatékonyságot, náluk a szabályozó-stratégiaalkotói és a megrendelői szerepkör összeért. Roppant lényegesnek tartom, hogy készüljön Magyarországon is egy, a szakmával átbeszélt, megvitatott, elfogadott 5-7 éves lépcsőzetes (!) BIM útiterv azért, hogy az érintetti kör előre tervezhessen, felkészülhessen, és tudja azt, hogy adott időn belül honnan hova milyen lépcsőfokokon át kellene eljutnunk. A mérnöki kamara a megvalósítás folyamatának józan kontrollját adhatja, hogy olyan ütemezésű útiterv készüljön, ami európai szinten versenyképes, de még a tagsága elbír, vagy másként fogalmazva mondja el, hogy egy megcélzott átállási sebességhez milyen támogatások párosítására van szükség. Mert ilyen horderejű átalakulás sikeresen csak előírások és követelmények útján nem érhetők el. Támogatásra is szükség van. Támogatás azoknak is, akik nemcsak érintettjei, hanem aktív alakítói is – kamarák, egyéb szakmai szervezetek, itthoni BIM szabványosítási bizottságunk – ennek a transzformációs időszaknak. Mi, akik részt veszünk a BIM szabványosításban mindeddig pontosan nulla adóforintot tékozoltunk el, hiszen számtalan ígéreten kívül eddig egyetlen forintnyi támogatást sem kapott bizottságunk. Pedig nem csupán a teljes építésgazdasági szektor következő 5-10 évét meghatározó „termékeket”, azaz még legalább 23 szabványt tudnánk letenni az asztalra, hanem finanszírozás függvényében folytatva a BIM szabványok „akadálymentesítését” további magyar nyelvű szabvány változatokat és magyar mérnökszakmai szövegeket, „képeskönyvet”, infografikákat nyújthatnánk a szakmának, melyek útmutatóként, segédletként, vagy emlékeztetőként is jól működhetnének. Másrészt a szabványosítás folyamata során felhalmozott ismeretek alapján tájékoztatást is adhatnánk a piac szereplőinek arról, mi vár rájuk holnap vagy milyen tendenciák várhatóak pár év múlva. Fordított irányba pedig értelemszerűen még jobban tudnánk a hazai szakmai érdeket képviselni a jövő BIM szabványainak kialakításában. Nagyobb eséllyel vehetnénk észre egy a hazai közeg jelen állapota számára egy kivételes jövőbeli kedvezőtlen változást, amit esetleg, ha nem is tudnánk megakadályozni, de legalább ekkor még ébresztőt tudnánk fújni itthon, a szakma pedig még időben felkészülhetne rá. De mindezekhez, amit a szektor számára nyújtani tudnánk, elengedhetetlen az állam és a szakma támogató szerepe.
Mi a legjobb a forgatókönyv? Hol fogunk tartani a szektor digitalizációjában öt év múlva?
Ez nagyban függ attól, hogy végül milyen ütemezésű BIM útiterv születik és milyen komplex támogatói csomag társul majd hozzá. Ezért inkább egy átlag forgatókönyv szerint úgy gondolom, hogy öt év múlva a szakma döntő többsége már -a UK BIM terminológia szerinti- Level 2-es szinten dolgozik, vagyis a ma még döntően cégszintű digitális szigetek addigra egy digitális gerinc mentén projektszinten is összekapcsolódnak és szektor szinten is érzékelhető lesz az előrelépés. Mindez az egész azonban csupán előszobája annak a még nagyobb majdani változásnak, amikor a BIM-es világ nem egy digitális gerinc mentén, hanem egyszer majd „mátrix” szerűen fog működni szektorszinten, sőt azon is túl, de akkor már az addigi változásokban megedzettek lehetünk.